brahmas met plofkipbloed

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 27 sep 2018 21:28

in Belgie mag je dieren die ongeringd zijn zowiezo nog altijd niet vervoeren en dit zelfs als ze tegen de ziekte van new castle behandeld zouden zijn.
en als dat allemaal wel in orde is,dan mag dat enkel op bepaalde plaatsen...
tis voorlopig dus zeer streng hier.
projectjes voor volgend jaar?
voorlopig niets als ik niets kan wegdoen ;)
zogoed als al de hanen zullen wel geslacht worden,maar ik zit nog zowiezo met een hoop hennen ook...
voordeel met het probleem van dit jaar is dat ik nu nog eens verplicht ben om zelf te slachten.
was eigenlijk ook de reden van dit project om hanen te hebben die een mooi slacht gewicht hadden op een mooie leeftijd.
in de toekomst zal ik zowiezo minder projectjes gaan uitvoeren en mij bewust zijn dat ik overtollige hanen zelf zal moeten slachten.
er staan nog 10 hanen in rij te wachten.
1 haan van de laatste ronde houd ik zelf normaal gezien. (uit een andere toom)
dan staan er nog zowiezo minimum 5 zijdehoen hanen op de slachtlijst.
en nog een aantal haantjes van 3 hennen die aan wildbroed hebben gedaan.
en nog eens 6 ganzen als ik dit jaar niets kan wegdoen... (daar zie ik het hardste tegenop)
maar om ervaring op te doen en de smaak van jonge gans eens te proeven wil ik er al wel eentje zelf eens proberen...
en misschien moet ik zelfs kippen hennen gaan slachten :duimneer:

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 27 sep 2018 23:33

bij deze nog fotos van een week geleden van de 3 oudste hanen op een leeftijd van 20 weken.(nu nog 2 hanen)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik moest echt de knop op nul zetten voordat ik er eentje ging hemelen.
maar eens de beslissing daar is,dan mag je niet meer twijfelen...
en het moet nu eenmaal gebeuren,want als al die hanen gaan treden,dan heb ik een hoop verneukte hennen en zeker en vast verneukte en verminkte kriel hennetjes.(tenzij ik alle hanen apart hou,maar ik kan en wil ze zowiezo niet aanhouden,want te veel is te veel)
en als het kraaien luider word en ze beginnen allemaal...,dan krijg ik misschien nog andere problemen ...
en 90 procent van de hanen beland nu eenmaal in de pot...
als ik het niet doe,dan een ander wel.
fair enough om het zelf te doen.
voor zover ik weet heb ik nog nooit een hen geslacht,maar die kans zit er dit jaar ook in.
ik wil tegen de winter maximum 50 dieren overhouden en dit jaar zijn er meer dieren bijgekomen,dan dat ikzelf gepland had...
en bij de brahmas met plofkipbloed ook in ieder geval meer hanen dan hennen.
19 hanen vs 10 hennen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor Trea » 28 sep 2018 00:47

He Daniel. Succes met deze lastige klus. Maar geef je hennen svp niet te snel op. Dat zou toch echt jammer zijn. Misschien kun je via via / nadat de sancties voorbij zijn een mooi plekje voor ze vinden.

Je woont in de buurt van Antwerpen toch? Een pbtje van iemand die op zoek is kan mischien uitkomst bieden. Plaats gerust een paar foto's hier.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 28 sep 2018 02:22

euhm...als de sancties op tijd zijn opgeheft (moet voor december en liefst voor oktober),dan kan ik normaal gezien alles nog kwijt wat ik te veel heb of niet de winter wil doorhouden.
rechtsreeks verkopen aan particulieren doe ik al lang niet meer.
af en toe gratis weggeven wel.
maar normaal gezien gaat bij mij alles naar een opkoper omdat ik dan grotere aantallen in 1 keer kan brengen en hij ze ook sneller kan verder verkopen dan ikzelf.
maar opkopers mogen dus ook niets van particulieren aannemen.
ze worden zeer streng gecontroleerd.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 06 okt 2018 19:42

vandaag toch 5 hanen kunnen wegdoen.
das 5 hanen minder dat ik moet slachten.
de 2 oudste zijn op 2 weken tijd nog eens elks 700 gram bijgekomen :crazyeyes:
4500 gram op leeftijd van 22 weken.
nu nog 5 groffe hanen zitten...
als al de hennen 20 weken zijn,dan komen er nog eens fotos.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 06 okt 2018 19:45

afhankelijk hoe het gaat zijn met alle sancties dit jaar en komende jaren is er weer het gedacht om het project nog eens een extra draai te geven.
is in ieder geval niet voor volgend jaar hoor,maar zou er eens mechels hoen bloed willen inkruisen...

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 07 okt 2018 23:46

van de jongste nest vandaag de 2 grofst uitziende hennen ook al eens gewogen.
zijn allebei Colombia achtig.
2900 gram en volgende week pas 20 weken.
gaan dus op die leeftijd zeker de 3kg halen :duimop:

was op zich te verwachten door eens 2 generaties tegen elkaar te zetten. (de 4de tegen de 3de)
kweekhaan die ik ga houden zal van een lichtere combinatie zijn,maar daar kan uiteraard onverwachts ook nog een kolos uit voort komen....
komt in ieder geval voort uit haan en hen dat minder in gewicht zat dan van de haan en hen waarvan ik de hennen ga houden.
haan bijna een 1kg minder dan uit de zware combinatie en de hennen zelfs 1 a 2kg minder dan uit de zware combinatie.
is een bewuste keuze (zal uiteraard nog afwachten zijn hoe de haan uitgroeid die ik kies) maar heb liever geen haan meer die tussen de 5 en 6 kg gaat wegen en dit voor de hennen.
als kweekhaan heb ik in dit geval liever ene dat snel in de veren zit,en vroeg vruchtbaar is.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 13 okt 2018 22:53

vandaag de laatste hanen van de 3de x 4de generatie (90,5 procent brahma) weg kunnen doen en heb ik dus daar geen haan meer van. (heb ze niet meer gewogen)
haan dat ik voor de mogelijkse kweek ga bijhouden zal van een andere combinatie komen en zal in theorie voor 95 procent brahma zijn.
ik heb maar keuze uit 3 hanen en hopelijk zit er een redelijk mooie bij en gewicht is in dit geval niet het aller belangrijkste,maar ben er nog niet uit wat ik van minimum gewicht wil en zal het op de leeftijd van 20 weken nog eens bekijken.(zal al voor binnen 2 a 3 weken zijn)

de hennen van de 3de x 4de generatie (90,5 procent brahma) is het gewicht bekend van alle hennen op de leeftijd van 20 weken :

- zalmachtig : 2070 gram (gaat weg)
- zalmachtig : 2180 gram (gaat weg)
- zalmachtig : 2550 gram (blijft,maar nog niet zeker of deze voor de kweek gebruikt gaat worden)
- zalmachtig : 2600 gram (blijft,maar nog niet zeker of deze voor de kweek gebruikt gaat worden)

- meerzomig zilver patrijs : 2460 gram (gaat weg)
- meerzomig zilver patrijs : 2770 gram (blijft en heeft eerder de voorkeur als kweekhen,dan de zalmachtige hennen)
- meerzomig zilver patrijs : 2790 gram (blijft en heeft eerder de voorkeur als kweekhen,dan de zalmachtige hennen)

- Colombia achtig : 2970 gram (blijft en heeft naar gewicht toe de voorkeur als kweekhen)
- Colombia achtig : 2990 gram (blijft en heeft naar gewicht toe de voorkeur als kweekhen)

vroege leg zal waarschijnlijk ook een rol spelen bij het kiezen als kweekhen.
de hennen schelen maximum 13 dagen (oudste tenopzichte van de jongste) en hoef ik niet meteen iets apart te zetten om dit mogelijks op te volgen...

maar kan ook zijn dat ik gewoon eieren gebruik van alle 6 de hennen (afhankelijk of ze dan alle 6 aan de leg zijn als er een broedronde komt)

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor Roan12 » 14 okt 2018 08:40

Heb je ook nog foto's van de mogelijke kweekdieren?

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: brahmas met plofkipbloed

Berichtdoor danielb » 16 okt 2018 18:51

ik zal er eens werk van maken int kort en fotos nemen van de dieren die ik ga bijhouden...
momenteel nog andere zaken aan mijn hoofd ook :duimneer:
ik mag eigenlijk nog altijd geen overtollige dieren wegdoen.
de groffe hanen hebben ik wel kunnen wegdoen omdat die niet speciaal gezien hoeven te worden voor de verkoop en waarschijnlijk gewoon voor de slacht gediend hebben...


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten