vertrouwen fokkers en hok/hoeveel Sabelpoot vraag

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: vertrouwen fokkers en hok/hoeveel Sabelpoot vraag

Berichtdoor jantien » 19 feb 2019 11:56

Was het heel zeker dat ze aan marek zijn overleden?

Als je de ren van dit hok ook dichtmaakt, aangezien je er toch nog een vaste ren bij aan gaat vouwen, is dit een prima hok voor 10 krielen. Ze kunnen dan bij slecht weer ook droog zitten den de kont keren. Want dat wordt nog wel eens vergeten, dat kippen heel graag binnen zitten bij slecht weer. En in de meeste nachthokjes kunnen ze geen kant op..... :duimneer:

Ems
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 feb 2019 14:58
Land: Nederland
M/V: V

Re: vertrouwen fokkers en hok/hoeveel Sabelpoot vraag

Berichtdoor Ems » 19 feb 2019 13:16

jantien schreef:Was het heel zeker dat ze aan marek zijn overleden?


Zo goed als zeker
Ze hadden allemaal het zelfde ziekte beeld verlamming en gestrekte poot ect
Een van de dierenartsen herkende het als marek
We hebben geen autopsie laten doen

jantien schreef:Als je de ren van dit hok ook dichtmaakt,

Waarschijnlijk wel

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: vertrouwen fokkers en hok/hoeveel Sabelpoot vraag

Berichtdoor Roan12 » 19 feb 2019 13:58

Mogelijk kunnen ze je bij de speciaalclub verder helpen? www.sabelpootclub.nl

Ems
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 feb 2019 14:58
Land: Nederland
M/V: V

Re: vertrouwen fokkers en hok/hoeveel Sabelpoot vraag

Berichtdoor Ems » 19 feb 2019 17:43

Roan12 schreef:Mogelijk kunnen ze je bij de speciaalclub verder helpen? http://www.sabelpootclub.nl


Dankjewel in heb ze een mail gestuurd
Ik ben benieuwd

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: vertrouwen fokkers en hok/hoeveel Sabelpoot vraag

Berichtdoor Jan Bollen » 20 feb 2019 09:28

Als je nieuwe kipjes neemt moet je er zeker nemen die geënt zijn tegen Marek. Het Marek virus blijft heel lang besmettelijk in het stof waar de kipjes hebben gezeten. Als je delen van je oude ren en hok gaat gebruiken neem je het virus mee. Zorgen dat je kipjes de ruimte hebben in het hok en er buiten.

Ems
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 feb 2019 14:58
Land: Nederland
M/V: V

Re: vertrouwen fokkers en hok/hoeveel Sabelpoot vraag

Berichtdoor Ems » 20 feb 2019 09:57

Hoi Jan,

We gaan niks hergebruiken dat durven we niet
We gaan een stuk grond gebruiken waar de kippen nog nooit geweest zijn en er komt een nieuw hok en ren.
We hebben een grote tuin

En misschien na 1of 2 jaar kunnen ze weer los door de hele tuin lopen als dat dan mogenlijk is.
daar waar de andere kippen ook gelopen hebben.
Ik meende dat ik ergens las dat marek het een jaar in de omgeving kon overleven als het droog was.
Maar dat zouden we eerst zeker moeten weten want dat risico durven we anders niet te nemen.

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: vertrouwen fokkers en hok/hoeveel Sabelpoot vraag

Berichtdoor RodrigoCosta » 22 feb 2019 08:59

Het is ook lastig en je kunt altijd pech hebben natuurlijk. Ik kom zelf uit het zuiden van het land, dus ik kan je in die regio niet helpen aan een goede fokker vrees ik. Is het geen optie om broedeitjes te kopen en deze zelf uit te broeden? Dan weet je in ieder geval dat ze geen troep hebben gekregen en dat er niets is verbloemd. Je kunt dan via de dierenarts steeds laten checken of ze helemaal gezond zijn en je krijgt ze heel simpel handtam. Mijn sabelpoot krieltjes zitten meteen op mijn armen, schouders en hoofd zodra ik de tuin inloop, haha. Deze ook zelf uitgebroed met de machine. 4 hennetjes, 1 haantje.

Ems
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 feb 2019 14:58
Land: Nederland
M/V: V

Re: vertrouwen fokkers en hok/hoeveel Sabelpoot vraag

Berichtdoor Ems » 22 feb 2019 10:57

RodrigoCosta schreef: Is het geen optie om broedeitjes te kopen en deze zelf uit te broeden? Dan weet je in ieder geval dat ze geen troep hebben gekregen en dat er niets is verbloemd. Je kunt dan via de dierenarts steeds laten checken of ze helemaal gezond zijn en je krijgt ze heel simpel handtam


Hoi RodrigoCosta daar komt volgen mij best wel wat bij kijken. Ik ben nog niet zon kippen expert.
Ik denk dat het beter is dat ze wat ouderzijn wanneer we ze krijgen

Rond hoeveel weken zou het beste zijn om ze te krijgen denk je? Rond 6 weken? Kan dat?

RodrigoCosta schreef:Mijn sabelpoot krieltjes zitten meteen op mijn armen, schouders en hoofd zodra ik de tuin inloop, haha. Deze ook zelf uitgebroed met de machine. 4 hennetjes, 1 haantje.


Het lijkt me super leuk om ze net zo tam als de jouwe te krijgen RodrigoCosta. Handtam vinden wij evt nog fijner dan hoe ze eruit zien
Het lijkt me leuk om een soort van band met ze te krijgen

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: vertrouwen fokkers en hok/hoeveel Sabelpoot vraag

Berichtdoor RodrigoCosta » 23 feb 2019 11:01

Dat valt nog wel mee hoor. Broedmachine goed afstellen en een warmteplaat of warmtelamp gebruiken als de kuikens er eenmaal zijn. Kuikenvoer en water voorzien en veel meer is het eigenlijk niet.

Als je de kippen wat ouder wilt kan je ze het beste nemen als ze geen extra warmte meer nodig hebben. Dat is rond de leeftijd van 8 weken. Ze moeten in ieder geval al goed in de veertjes zitten.

Ems
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 feb 2019 14:58
Land: Nederland
M/V: V

Re: vertrouwen fokkers en hok/hoeveel Sabelpoot vraag

Berichtdoor Ems » 24 feb 2019 14:40

Ok misschien is dat dan nog een optie, het zelf uitbroeden.
Maar evengoed overnadenken
We hopen nog een goeie fokker te vinden

We zijn nu druk bezig met de grond/omgeving schoon te maken waar de kippen hebben gezeten en gelopen
De ren en hok zijn er nu weg

En we zijn ook bezig met het nieuwe stuk grond klaar te maken (egaliseren en dan graszaaien en beplanten)zodat we het zo snel mogenlijk kunnen inrichten met te ren en kippenhok.
We hebben er echt zin in!


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten