nieuw ras in gedachten....

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: nieuw ras in gedachten....

Berichtdoor danielb » 07 apr 2019 04:07

een zijdehoen met groenige eitjes heb ik al ja. (had er al meer kunnen hebben,maar heb ze niet altijd allemaal tot aan de leg bijgehouden)
maar zijdevederige hennen zouden niet mee verder gaan in het project.
het zou eerst steeds een echte zijdehoenhaan x gladde groenlegger zijn.
steeds de gladvederige hennen die groene eitjes leggen daarvan bijhouden en terug x echte zijdehoenhaan.
tot er hennen zijn die voldoen aan wat ik wil om dan pas in de generatie daarna gladvederige hanen voor de fok inzetten die ook voldoen aan de uiterlijke kenmerken.
op zich heeft een haantje dan ook 50 procent de kans met genen op groenige eitjes zodat de nakomelingen 50 procent kans hebben om voor 100 procent groenige eitjes te leggen.
dan kan het pas echt beginnen.
ikzelf heb het gedacht dat er na 3 generaties al hennen voldoen aan de volledige kenmerken.
uiteraard niet allemaal.
4de generatie hanen x andere 4de generatie hennen zou al een redelijk goede uitkomst moeten geven.
uiteraard stopt het daar niet,want de 5 tenen zullen er nog regelmatig niet zijn bij alle kippen.
maar als ik wil dat ze een baard hebben,dan zal ik uiteraard steeds zijdehoen hanen moeten nemen die ook een baard hebben. (en als ik de chocokleur wil,dan uiteraard enkel chocohanen nemen)
en om ze zuiver chocokleur te verkrijgen zal uiteraard ook wel effe duren....
eind vorig jaar had ik al uit een nest 2de generatie (zijdehoenhaan x groenlegger) 2 gladvederige hennen die dus donkere huid en 5 tenen hadden,maar enkel een kuif omdat de zijdehoenhaan geen baard had en het hennetje 1ste generatie ook enkel een kuif.
of ze groenige eitjes legden weet ik niet,want heb ze niet bijgehouden omdat het toen puur ging om zijdehoen vederig met groenige eitjes te hebben.
en de chocokleur hadden ze ook niet,want er was geen chocokleur voor gebruikt.

en heb 2 mooie choco hennetjes met donkere huid en kuif en baard,maar die leggen geen groenige eitjes,maar das ook omdat ik maar 2 hennetjes had bijgehouden toen. (uiteraard kunnen die ook niet dienen voor het project)

dus mijn gedacht is :
zijdehoen gebaard chocohaan x groenlegger of eigenlijk beste zou zijn een echte araucana die blauwe eitjes legt omdat,dan normaal gezien de 1ste generatie allemaal groenige eitjes zouden leggen.
of klopt dit niet.
ik dacht dat als je kruist met de blauwlegger er de generatie alles groenig zou leggen...
op dit antwoord wacht ik nog effe ....
de 1ste generatie hennen zouden al wel allemaal chocokleur zijn en in het slechtste geval 50 procent groenleggers.
uiteraard ook maar 50 procent gladvederig.
dus in theorie maar 25 procent van de kuikens voor de fok bruikbaar.
van 40 kuikens zouden er maar 10 bruikbaar zijn in theorie omdat de hanen al wegvallen.
dan van de andere helft de helft wegvalt omdat ze niet gladvederig zijn.
en dan nog eens 50 procent van de gladvederige wegvallen die geen groenige eitjes leggen.

generatie 2 zou chocohaan gebaard zijn x 1ste generatie bruikbare hennen.
net hetzelfde verhaal als hierboven en dus ook maar 25 procent bruikbaar.
hennen zouden weer allemaal chocokleur zijn en 50 procent glad en dan daar nog eens de helft dat maar groenige eitjes legt.

een gladvederige haan zou pas voor de fok gebruikt worden als hij 5 tenen heeft. (die baard en kuif zal er zowiezo al wel snel bijzitten....
en dan komt het geluk erop aan of die haan of hanen al chocozuiver zijn en of ze groenlegger genen hebben.
op langere termijn zal er ook geluk moeten zijn bij hoe chocozuiver de hennen zijn en dat is zoals jij zegt het moeilijkste eraan als ik echt als basiskleur chocokleur wil.

int begin zal het selecteren niet moeilijk zijn,maar pas na een tijd zal het afhangen van geluk.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: nieuw ras in gedachten....

Berichtdoor danielb » 07 apr 2019 04:22

wat betreft de chocokleur is het misschien best chocozijdehoenhaan en dan zwarte araucana hennen nemen....
dan zou de zuivere chocokleur er snel zijn...
maar langs de andere kant zou het leuk zijn om mijn eigen rasloze groenleggers te gebruiken...

maar om het wat professioneel aan te pakken dan denk best in de 1ste generatie chocohaan zijdehoen met baard x araucana hennen zwart starten....
en als het kan hennen die blauwige eieren leggen omdat,dan ook de 1ste generatie 100 procent groenige eitjes zal leggen. (dat is toch wat ik dacht is gelezen te hebben,maar ik wacht nog op het juiste antwoord)

bij de 2de en volgende generaties maar 50 procent.
maar de chocokleur zal al wel goed zitten dan. (althans volgens de kippen calculator)
uiteraard moeten de zijdehoen hanen bij start van de fok al fokzuiver zijn voor chocokleur en de hennen dan dominant zwart zijn.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: nieuw ras in gedachten....

Berichtdoor Roan12 » 07 apr 2019 11:40

danielb schreef:een zijdehoen met groenige eitjes heb ik al ja. (had er al meer kunnen hebben,maar heb ze niet altijd allemaal tot aan de leg bijgehouden) […]
of ze groenige eitjes legden weet ik niet,want heb ze niet bijgehouden omdat het toen puur ging om zijdehoen vederig met groenige eitjes te hebben.
en de chocokleur hadden ze ook niet,want er was geen chocokleur voor gebruikt.


Volgens mij kan dit sneller als je direct een gladde haan kruist die de groene/blauwe ei-kleur doorgeeft (Schijndelaar?) met een zijdehoen hen die al groene eitjes legt. Dan heb je de ei-kleur al vastgelegd, dan hoeft je eigenlijk alleen nog maar met de vorm bezig. Afhankelijk van of je blauwe eieren of groene eieren wilt.

en heb 2 mooie choco hennetjes met donkere huid en kuif en baard,maar die leggen geen groenige eitjes,maar das ook omdat ik maar 2 hennetjes had bijgehouden toen. (uiteraard kunnen die ook niet dienen voor het project)


Waarom zijn deze niet te gebruiken? Ze hebben chocokleur, donkere huid, kuif en baard al mee. Ondanks dat ze geen groene eitjes leggen, hebben ze toch een hoop onderdelen die je in je nieuwe ras wilt.

dus mijn gedacht is :
zijdehoen gebaard chocohaan x groenlegger of eigenlijk beste zou zijn een echte araucana die blauwe eitjes legt omdat,dan normaal gezien de 1ste generatie allemaal groenige eitjes zouden leggen.
of klopt dit niet.
ik dacht dat als je kruist met de blauwlegger er de generatie alles groenig zou leggen...
op dit antwoord wacht ik nog effe ....


Na wat zoekwerk zou het volgende het geval zijn:
Als ik het juist heb, bestaan er maar twee 'hoofdkleuren' wat betreft eieren; wit en blauw. Eieren zijn normaal gezien wit door kalk dat uit de beenderen gehaald wordt. De bruine kleur bij de meeste bruine eieren wordt veroorzaakt door een stof wat uit hemoglobine gehaald wordt welke op de buitenkant van de schaal wordt gelegd, de binnenkant nog is steeds wit. Als dit niet gebeurt, legt de hen dus witte eieren.

Door een gen wat je bij Araucana's vind wordt het ei zowel aan de binnen als buitenkant blauw van kleur. De kleur ontstaat door een kleurstof wat een bijproduct van de galproductie is. Dit gen vererft dominant autosomaal, niet geslachtsgebonden dus.

Door witte, bruine en blauwe eieren te combineren met de fok kun je vele kanten op.
Kijk bijvoorbeeld voor een snel schema op: https://104homestead.com/science-creating-egg-color/

een gladvederige haan zou pas voor de fok gebruikt worden als hij 5 tenen heeft. (die baard en kuif zal er zowiezo al wel snel bijzitten....


Waarom pas als een haan 5 tenen heeft? Ik dacht dat Zijdehoenders hun 5e teen snel doorgeven aan dieren die er maar 4 hebben. Dus vererft dominant?

danielb schreef:wat betreft de chocokleur is het misschien best chocozijdehoenhaan en dan zwarte araucana hennen nemen....
dan zou de zuivere chocokleur er snel zijn...
maar langs de andere kant zou het leuk zijn om mijn eigen rasloze groenleggers te gebruiken...

maar om het wat professioneel aan te pakken dan denk best in de 1ste generatie chocohaan zijdehoen met baard x araucana hennen zwart starten....
en als het kan hennen die blauwige eieren leggen omdat,dan ook de 1ste generatie 100 procent groenige eitjes zal leggen. (dat is toch wat ik dacht is gelezen te hebben,maar ik wacht nog op het juiste antwoord)

bij de 2de en volgende generaties maar 50 procent.
maar de chocokleur zal al wel goed zitten dan. (althans volgens de kippen calculator)
uiteraard moeten de zijdehoen hanen bij start van de fok al fokzuiver zijn voor chocokleur en de hennen dan dominant zwart zijn.


Nog een interessant artikel over de Araucana (Engels): http://www.aviculture-europe.nl/nummers/09e06a03.pdf
Gezien de ei-kleur een interessant ras om te gebruiken. Heeft ook aan de wieg gestaan bij de Schijndelaar. Maar gezien de oortoeftjes (letaal) en 'bolstaart' minder interessant in mijn ogen. Of zie ik dat verkeerd?

Chocokleur is toch recessief en geslachtsgeboden in jouw geval? Dan bij choco dieren is de haan fokzuiver (choc/choc) en de hen fokonzuiver (choc/-).

Is er de ruimte voor meerdere kruisingen/lijnen?

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: nieuw ras in gedachten....

Berichtdoor danielb » 07 apr 2019 21:12

5 tenen is spijtig genoeg niet dominant. (althans uit mijn ervaringen)
daarom zal het nodig zijn om in de 1ste generaties steeds een zuivere zijdehoenhaan te gebruiken.
anders blijven er te lang kippen uit komen die ook maar 4 tenen of langs 1 kant 4 en langs andere kant 5 tenen hebben en dus niet alleen maar 5 tenen.
zijdehoenvederig met groenige eitjes heb je pas na de 2de generatie en ook dan zijn er niet altijd die 5 tenen hebben en als dat wel zo is en je zet die tegen een araucana,dan zit je ook terug een stap achteruit met die 5 tenen.
zelfs als je 2 dieren met 5 tenen met elkaar kruist als de ouders of zelfs grootouders van die dieren 4 tenen hadden,dan komen er ook nog verassingen uit...

de lethaal factor van de oortoeven is enkel lethaal als je dubbele oortoef x dubbele oortoef doet.
een dier met geen oortoeven x (dubbele) oortoeven zal dat niet hebben volgens mij.
en de araucana zou enkel in een eerste generatie gebruikt worden.

bijvoorbeeld choco hanen x niet chocokleur hennen geeft chocohennen en zwarte hanen.
bijvoorbeeld choco x wit geeft hennen met chocokleur,maar zijn allemaal split voor wit.
als je die terug x chocohaan doet,dan is alles choco,maar de helft is split voor wit en dus ook de helft van de hanen.
daarna komt het erop aan welk geluk je hebt...en dan vooral ook voor de generaties daarna,want je kan nu eenmaal niet een zijdehoen chocohaan blijven gebruiken he ;)
maar is wel nodig tot de huidskleur en 5 tenen bij de nakomelingen stabieler zijn.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: nieuw ras in gedachten....

Berichtdoor danielb » 07 apr 2019 21:18

bij choco x zwart zit je wel meteen goed met choco.
1ste generatie choco x zwart is choco hennen en zwarte hanen.
de f1 hennen x de zijdehoen choco is alles choco.
en alles blijft choco en dus ook in de volgende generaties.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: nieuw ras in gedachten....

Berichtdoor danielb » 07 apr 2019 21:21

wat betreft de bolstaart van de araucana...
ik heb geen idee hoe dominant dit is of eventueel recessief...????
maar er zijn ook araucanas met gewone staart hoor.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: nieuw ras in gedachten....

Berichtdoor danielb » 07 apr 2019 21:32

en deze link die je gaf verklaard veel over de kruisingen die ik had met brahmas...
want daaruit had ik juist donker groene eitjes.
maar had dat project gestopt omdat ik zijdehoen groenleggers wou.
brahma legt donkerdere eitjes dan de zijdehoen.
https://104homestead.com/science-creating-egg-color/

heb trouwens nu ook een hennetje dat waarvan de vader brahma is en zeer mooie donker groene eitjes legt.
moeder van dat hennetje komt voort uit zijdehoenhaan en mijn klein boskrieltje dat groenachtige eitjes legt.

tis allemaal niet zo simpel als je alles gaat optellen met wat ik echt zou willen...,maar wat begint met een doel kan uitkomen op een ander doel wat even leuk kan zijn of misschien zelfs beter...

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: nieuw ras in gedachten....

Berichtdoor danielb » 07 apr 2019 21:36

spijtig dat de kleur uitkomst van lichtblauw x bruin er niet bijstaat.
ik vind trouwens de combinatie groen x bruin een mooie kleur. (dat is zo te zien toch kaki groen he???)

Gebruikersavatar
Hollands krieltje
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 jul 2011 11:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: nieuw ras in gedachten....

Berichtdoor Hollands krieltje » 08 apr 2019 14:29

Interessant Daniel! Leuk om meer creatieve mensen te volgen :duimop:
K was zelf ook geïnteresseerd in het invoegen van groene eieren in mijn experiment.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: nieuw ras in gedachten....

Berichtdoor Roan12 » 12 apr 2019 21:52

Ik zal van het weekend nog eens rustig naar je berichten kijken Daniel. Eerder is nog niet gelukt.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten