Ventilator in broedmachine

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
fousek
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2019 08:31
Land: belgie
M/V: M

Ventilator in broedmachine

Berichtdoor fousek » 19 mei 2019 22:10

Hallo
Ik ben een broedmachine aan het bouwen en wil graag jullie advies over de ventilator die ik nodig heb voor deze machine.

Het gaat om een broedmachine waar de verwarming bovenaan zit en de warme lucht via een spouw langs de twee zijkanten en achterkant van boven naar beneden moet bewegen.
Dus heb ik een ventilator nodig die de lucht uit de kast zuigt en zo de warme lucht in de spouw drukt.
Nu heb ik gedacht om een goede luchtstroom te bekomen om op elke spouw een kleinere ventilator te bij plaatsen die de warme lucht nogmaals naar beneden stuurt.
de Machine is 80 cm Hoog 60 cm breed en 60 cm diep

welke ventilatoren kan ik hiervoor het best gebruiken?

pokkie
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 apr 2013 18:02
Land: Nederland
M/V: M

Re: Ventilator in broedmachine

Berichtdoor pokkie » 27 mei 2019 21:37

Volgens mij is de ventilator die lucht uit de broedruimte aanzuigt genoeg, de verwarmde lucht komt dan vanzelf weer onderin de broedruimte en stijgt weer naar boven en gaat via de in het midden geplaatste vent. weer door de spouw naar beneden enz.
Met extra ventilatoren ben ik bang dat de luchtstroom eerder ontregeld raakt dan verbeterd wordt.
Officieel zit dat ook altijd met 1 ventilator in het midden, de ventilator moet wel voldoende capaciteit hebben om voldoende stroming te hebben. (geen orkaan natuurlijk.)

fousek
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2019 08:31
Land: belgie
M/V: M

Re: Ventilator in broedmachine

Berichtdoor fousek » 27 mei 2019 22:00

De broedmachine heeft een luchtspouw in de zij en achter kanten.
In het midden boven in de machine zit een ventilator die de lucht naar boven zuigt
Dan is elke spouw aan de bovenzijde in het midden voorzien van een opening waarop een kleine ventilator staat die de lucht naar beneden blaast de kleine opening overaanbod loopt breed uit naar beneden toe tot de volledige breedte van de zij en achterkant.
Ik hoop zo een goede luchtstroom te verkrijgen en een gelijke warmte verdeling

pokkie
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 apr 2013 18:02
Land: Nederland
M/V: M

Re: Ventilator in broedmachine

Berichtdoor pokkie » 28 mei 2019 08:25

Succes ermee :duimop:


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten