broedmachine poging 2

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor AstridW » 10 jun 2019 15:26

Bij de vorige broedronde is er 1 kuikentje uitgekomen, die rolde op zijn rug en kon door het keerrooster niet meer zelf overeind komen. Dus besloten om het deze ronde anders te doen. Eerst de stekker eruit, dan de schroefjes los en helemaal eruit halen en daarna pas de bak openen, eieren uit de machine, rooster eruit, eieren schouwen en weer snel terugleggen.
Ik heb het trouwens lastig gehad om het vochtgehalte goed te krijgen, eerste 18 dagen te vochtig en op het laatst lastig om het naar de 70% te krijgen. Heb hiervoor warm water in de bak gedaan tot boven de scheidingen van de 4 compartimenten en dan ook nog een kommetje met daarin een warme natte doek in de machine gezet. Kuikentjes hebben het prima naar de zin zo :duimop:

Heel veel succes, ben benieuwd hoe het bij jou gaat

Kuifzijdehoen
Berichten: 182
Lid geworden op: 25 jun 2017 13:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor Kuifzijdehoen » 10 jun 2019 15:47

Ow hierdoor ga ik twijfelen om het keerrooster er uit te halen, maar dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn toch?

Bij mij zit de luchtvochtigheid elke keer op zo'n 44%, volgens mij wel prima, de laatste dagen vul ik de bodem inderdaad flink, misschien wel tot iets boven die vakjes, zolang de motor droog blijft lijkt me dit geen probleem. En als het nodig is inderdaad nog een doek of spons bovenin.

Ik heb er nu nog 12 van de 13 eieren in liggen, waarvan er in 11 leven zit en in 1tje denk ik niet, maar daar twijfel ik over.

Hoeveel van jouw eieren zijn er nu uitgekomen en zat er voor het aanpikken overal beweging in of heb je daar niet op gelet?

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor AstridW » 10 jun 2019 16:07

Het keerrooster eruit halen zou niet nodig moeten zijn maar het is weinig werk en veel comfortabeler voor uitgekomen kuikens. En de thermometer heb je niet meer nodig als de temperatuur steeds stabiel is geweest.

Die 44% haalde ik de vorige keer ook, echter de hygrometer geijkt bij kamertemperatuur dus was het broedsel veel te vochtig. Lesje geleerd, nog niet helemaal goed gedaan dit keer en volgende keer ga ik actief de luchtkamers in de gaten houden, zou ik nu ook even doen als ik jou was mocht je dat nog niet gedaan hebben, nu kun je nog een beetje corrigeren.

Ik had deze ronde 20 eieren ingelegd, op dag 18 twee eieren eruit gegooid die duidelijk leeg waren. Er zijn nu 9 kuikens uitgekomen, eentje is nu nog aan het werk heeft een gaatje in het ei en leeft nog. Eentje ligt onhandig om te bekijken maar volgens mij steekt daar een snaveltje uit en ik zie niks bewegen. De rest van de eieren zijn zover ik kan zien niet aangepikt.

Ik heb na dag 18 niet meer geschouwd, en op dag 18 niet gezien of er leven in de eieren zat, alleen of ze gevuld waren.

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor AstridW » 10 jun 2019 16:33

Dat ei waar het snaveltje uitstak is nu gedraaid, is wat verder open dan wat ik dacht maar kuikentje is dood. Dus nu nog even afwachten of die ene er nog uitkomt.

Kuikensbroeden
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jun 2019 15:53
Land: Nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor Kuikensbroeden » 10 jun 2019 19:25

Wat een prachtbeestjes :ilove: geniet ervan! Wat is het voor soort?

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor AstridW » 10 jun 2019 19:46

Dankjewel. Ben er ook helemaal weg van. Het zijn 7 New Hampshires en 2 Barnevelders. Ik had van beide 10 eieren.

Kuikensbroeden
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jun 2019 15:53
Land: Nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor Kuikensbroeden » 10 jun 2019 23:50

Super leuk!

AstridW
Berichten: 121
Lid geworden op: 09 apr 2019 08:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor AstridW » 11 jun 2019 13:38

Nummer 10 is vannacht ook nog uit het ei gekropen. De rest zit inmiddels in het hok, de laatste mag nog even alleen op kracht komen in broedmachine.

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: broedmachine poging 2

Berichtdoor tuff cookie » 11 jun 2019 13:44

Mooi hok heb je voor ze. Heel leuk om te zien. Het laatste kuiken ziet er ook goed uit. :-D


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 6 gasten