het interieur van een kippenhuis

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Martha-kip
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jul 2019 18:51
Land: Nederland
M/V: V

het interieur van een kippenhuis

Berichtdoor Martha-kip » 10 jul 2019 05:45

Hallo allemaal,
Ik wil ook graag kippen gaan houden, dus ik ben een enthousiast nieuw lid :gulzig:
Ben me aan het inlezen en wil beginnen met een hok te bouwen.
Op youtube heb ik een filmpje gezien waar de kippen zélf hun deurtje sluiten door op stok te gaan :duimop: dat wil ik ook graag maken - https://youtu.be/xRm2U72pu90 -
Maar in de "standaard" hokken gaat dat niet lukken denk ik. Daar 'hangen' de hokken eigenlijk allemaal boven de grond. Weet iemand waarom?
Kippen houden toch van bewegen, vliegen en springen.. zouden ze het niet heel leuk vinden om via, bijvoorbeeld een stuk boomstam en/of een stok naar hun nestje te hoppen om hun ei te leggen? Boven de stok, of er juist onder..?
Zouden ze vanaf een stok in het nestje (opening +/- 25 bij 35) kunnen/willen springen? of zouden ze daar liever vanaf een plateau in willen lopen? en hoeveel ruimte zouden ze nodig hebben voor de landing als ze ergens op willen springen? hoe groot zou dat plateau dan ongeveer moeten zijn ?
Ik denk dat ik Wyandottes (groot) wil, of hollandse kriel, maar zover ben ik nog niet dus dat kan nog veranderen..
Ik hoop er iemand is die mijn ideeën een beetje kan volgen en het ook al helemaal voor zich ziet, net als ik :-D

Pearlsofpassion
Berichten: 4394
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: het interieur van een kippenhuis

Berichtdoor Pearlsofpassion » 10 jul 2019 19:26

Ik weet niet precies wat jij bedoeld, maar mijn ouders hadden vroeger een hok waar de zitstok boven de loopplank naar het hok (waar de legnesten waren) hing.
Dus ze moesten de loopplank oplopen tot vlak voor de ingang van het hok, zich omdraaien en van daar op de stok springen. Zo'n 30-40cm schat ik uit m'n hoofd. Die kip schoof dan door zodat de volgende erop kon.
Ze hebben altijd hybride legkippen (dus geleewiekt) gehad en m'n brahmakrielen hebben er ook wel eens gelogeerd. Geen van die kippen die er niet op raakte. Zelfs m'n vuilbakkriel die ik van de vriesdood had gered (gestolen van de buren) en die daardoor aan 1 voet al haar tenen miste en aan de andere enkel stompjes had, raakte erop. Hoe die dat deed, vraag ik me wel nog steeds af.

Waarschijnlijk niet helemaal wat jij in gedachten hebt, maar misschien helpt het je vooruit.

Gebruikersavatar
Esther279
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 apr 2015 16:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: het interieur van een kippenhuis

Berichtdoor Esther279 » 10 jul 2019 19:47

Klinkt goed allemaal.
Het wordt alleen wel lastig als er ooit in zo'n legkast, kuikens uitgebroed gaan worden.... :?:

Pearlsofpassion
Berichten: 4394
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: het interieur van een kippenhuis

Berichtdoor Pearlsofpassion » 10 jul 2019 21:56

Oh ja, daar een deur in een kippenhok voor een standaard kip, geloof ik, al 40cm hoog moet zijn, denk ik wel dat je openingen groter moeten voor een wyandotte.
En kippen leggen graag beschut en op een donker plekje. Je moet het ze ook niet te lastig maken want dan leggen ze gewoon elders.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten