stront aan de kont

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
kippen lover
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 apr 2014 19:16
Land: Belgie
M/V: M

stront aan de kont

Berichtdoor kippen lover » 23 jul 2019 16:58

hallo iedereen,

ik heb nog een kleine vraag in verband met mijn australorp hennen.
een aantal maanden geleden zag ik dat er één van mijn hennen een vuile poep had. De dons veren waren aa elkaar gekleefd met ontlasting en je zag een rode kale poep. Ik heb dit toen uitgewassen en er wat uierzalf aangedaan omwille van die roodheid. paar dagen later zag het er al veel beter uit.
Nu heb ik gezien dat er opnieuw 2 hennen dit probleem hebben. De zelfde hen als vorige keer en een andere. Weet iemand van jullie hoe dit komt en wat je er aan kan doen? zowel curatief als preventief? De andere hennen hebben dit niet.

groetjes

Naamlozekip
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jun 2019 19:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: stront aan de kont

Berichtdoor Naamlozekip » 24 jul 2019 11:13

Als het opgedroogd is kan je een stukje toiletpapier nat maken, even erop houden totdat het zacht wordt, dan kan je het er voorzichtig afhalen. Als je het laat zitten wordt het alleen maar erger.

kippen lover
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 apr 2014 19:16
Land: Belgie
M/V: M

Re: stront aan de kont

Berichtdoor kippen lover » 24 jul 2019 12:22

bedankt voor de reactie! dit ga ik zeker vanavond doen als het wat minder warm is :p
en weet je ook toevallig hoe dit komt?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: stront aan de kont

Berichtdoor tuff cookie » 24 jul 2019 13:43

Soms hebben ze iets gegeten wat ze niet goed kunnen verteren, b.v. groen of fruit of zo. Dan poepen ze dunne natte poep.

kippen lover
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 apr 2014 19:16
Land: Belgie
M/V: M

Re: stront aan de kont

Berichtdoor kippen lover » 24 jul 2019 16:26

tuff cookie schreef:Soms hebben ze iets gegeten wat ze niet goed kunnen verteren, b.v. groen of fruit of zo. Dan poepen ze dunne natte poep.


Weet je ook welk groen en welk fruit dit het meest veroorzaakt? bedankt!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: stront aan de kont

Berichtdoor tuff cookie » 24 jul 2019 18:13

Dat is per kip verschillend. Het kan ook komen door te veel groen en fruit. Peterselie en brandnetel gesneden in kleine hoeveelheden kunnen ze meestal goed verteren. Kippen die gevoelig zijn op hun darmen verdragen meestal geen fruit.

kippen lover
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 apr 2014 19:16
Land: Belgie
M/V: M

Re: stront aan de kont

Berichtdoor kippen lover » 25 jul 2019 10:13

en met groen bedoelen we dan gras en onkruid en resten van groeten? wat dit geef ik wel regelmatig aan mijn kippen. vooral onkruid en groeten resten. gras geef ik af en toe een beetje.
Nu kweek ik ook nog met Leghorns en die hebben hier geen last van. Dus dat wilt dan zeggen dat mijn leghorns dit wel kunnen verdragen en mijn australorpen niet?

groetjes

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: stront aan de kont

Berichtdoor Jan Bollen » 25 jul 2019 11:21

Meestal komt het doordat de veren samenklitten door de neten en de eitjes van veerluis. Die veerluizen leggen hun eitjes tussen de veren rond de cloaca. Je kan dat zien als er witte bolletjes rond die veren zitten. Daar blijven dan uitwerpselen aanplakken en dat wordt dan een hele bol. Gewoon een spuitbus halen tegen veerluizen en gebruiken gelijk het er op staat.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast