Kip verkouden?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Helga63
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 aug 2013 08:00
Land: Frankrijk
M/V: V

Kip verkouden?

Berichtdoor Helga63 » 10 aug 2019 18:13

Goedemiddag,

Een van mijn kipjes is ineens vanmiddag ziek geworden. Ze zat eerst met haar kopje verborgen in een struik, zonder iets te doen maar daarna ging ze het hok in. Ze had wel een natte kont. Ik dacht dus dat ze een legprobleempje had waardoor ze in die bosjes hing en dat ze dat nu ging 'verwerken'.
Afbeelding

Daar heeft ze een behoorlijke tijd op een legnest gezeten maar toen ik vanmiddag in het nest keek lag daar niets, wel op de poepplaat een windei. Van één van onze kippen (die net aan de leg zijn) heb ik om de dag een windei, dus waarschijnlijk van haar.

Vanmiddag ging ze ineens tegen de waterbak aanhangen met haar borst.
Afbeelding

Toen ik dichterbij kwam bleef ze gewoon zitten. Ik heb haar opgepakt en gevoeld of ze een verstopte krop had (omdat ik haar keel zo dik vind) of dat er een strakke buik was (ik denk dat je zo kunt voelen of er een ei vast zit????) Geen van beide voelde verdikt of hard aan.

Haar kont is dus wel nattig en ik zag ook dat er heel helder water uit haar snaveltje komt. Haar oogjes staan heel helder en haar kam en lellen zijn nog gewoon rood. Ze bleef steeds bij de waterbak 'hangen' ondanks dat de andere drie overal rond liepen.
Afbeelding

Ik heb geen idee wat ze heeft maar om te voorkomen dat ze de andere aansteekt heb ik haar binnen het grote hok in een eigen hok (oorspronkelijk een hondenhok) met rennetje gezet. Rondom afgezet en afgedekt zodat de andere kippen haar niet opzoeken (dat deden ze eerst voordat ik het afsloot) en met een zeil omdat het misschien gaat regenen. Ze heeft water en voer staan, hoewel ze niet eet. Ik heb haar wel zien drinken vandaag.
Afbeelding

Ik had haar in het hokje gelegd, in het stro, maar ze is zelf meteen naar buiten gegaan en sindsdien zit ze weer met haar borst in het water, plat op de grond met (is wat moeilijk te zien op de foto) de poten iets wijd onder haar lijfje.
Afbeelding
Afbeelding

Het is gisteren wel noodweer geweest, ook hier bij ons in Frankrijk heeft het keihard geregend en er stond een loeiharde wind bij. Wellicht is ze te nat geworden, want natuurlijk gaan de dames niet het hok in als het regent.

Zou het een verkoudheid kunnen zijn? Kan ik haar dan iets geven om de weerstand weer te vergroten zodat ze weer snel op de poot is? DA is zaterdags en zondags niet bereikbaar (overigens is dat een veearts en die ziet me al komen met een kip.....) dus daar kan ik geen spullen halen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kip verkouden?

Berichtdoor tuff cookie » 10 aug 2019 21:16

Als ik het zo lees denk ik ook dat het een verkoudheid is. Je zou haar Ornipar van Koudijs kunnen geven.
Wat betreft de windeieren zou het kunnen dat ze bepaalde voedingsstoffen mist. Daarvoor zou je volledig legkorrel kunnen geven en kijken of ze gaandeweg goeie eieren gaat leggen.

Helga63
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 aug 2013 08:00
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Kip verkouden?

Berichtdoor Helga63 » 11 aug 2019 08:04

Dank voor je tip, ik heb alleen totaal niets in huis qua kippenmedicatie, dus ook geen Ornipar en geen idee hoe ik hier aan kan komen. Andere tips? Misschien vitamine C? Dat heb ik poedervorm in huis.

Gisterenavond ging ik nog even bij haar kijken en toen liep ze een beetje door de ren heen. Ik heb haar (en de andere drie anders worden die jaloers :gulzig: ) wat meelwormen gegeven en die at ze gretig op. Dat lijkt me geen kwaad te kunnen als ze verder niet of niet veel eet.

Ze is bij het donker lekker in het hondenhokje gaat liggen hoewel dat eigenlijk niet echt bekend voor haar was.

Ze is de nacht doorgekomen, vanmorgen zat ze weer buiten het hokje, weer bij de waterbak. Ik heb weer voer bij haar gezet maar daar keek ze nog niet naar. Ze heeft wel gedronken terwijl ik bij haar was.

Inmiddels zie ik wel dat ze nog wel apart moet blijven, ze is nog steeds behoorlijk sloom en haar kont is nog steeds vuil, nu alleen niet meer zo nat en rozig maar wel vies van natte poep (lekker praatje :gutgut: ).
Maar haar ogen staan nog steeds goed helder, is misschien ook op de foto te zien.
Afbeelding
Afbeelding


Ik heb een zeil over het geheel gespannen want vandaag verwachten we weer regen en ik wil niet dat ze juist nu weer nat wordt. Onze 'professionele ziekenboeg :-D Zo kunnen de kipjes elkaar toch horen en met elkaar tokkelen ook al kunnen ze niet bij haar. Dan blijven ze hopelijk aan elkaar gewend.
Afbeelding

Ik denk dat ik haar het beste zo apart kan houden tot ze weer wat actiever is en beter eet?

Helga63
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 aug 2013 08:00
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Kip verkouden?

Berichtdoor Helga63 » 11 aug 2019 08:08

Oh ja, en ik geef op dit moment korrels met het volgende erin:

Tarwe
Soja -
Vitamines A, B, D en E
Foliumzuur, ijzer, en zink
Maïs
Kalksteen
Mangaan

En ik meng hier wat oestergrit door.

Er zit dus geen Vitamine C in, maar ik heb geen idee of kippen hier net als mensen iets aan hebben bij verkoudheid.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kip verkouden?

Berichtdoor tuff cookie » 11 aug 2019 09:12

Vitamine C kun je er zeker bij geven nu ze ziek is. Fijn dat ze nu niet meer nat kan worden.
Goed dat je haar korrels geeft, alleen missen er een aantal mineralen die ze wel nodig heeft. Ik zie dat er wel ijzer en zink in de korrels zit maar die kan ze enkel opnemen door middel van koper. Verder zou ze nog selenium (weerstand), magnesium, jodium, kalium, (ondermeer nodig voor de eischaal) moeten hebben.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kip verkouden?

Berichtdoor jantien » 11 aug 2019 09:24

Naar mijn idee heeft dut niets met snot of verkoudheid te maken.
Ze drinkt veel water dus dat zul je misschien hebben aangezien als vocht uit neus of bekkie, kan dat ?
Je ziet ook dat ze niet in orde is door haar houding en haar ogen vind ik zeker niet helder staan.
De krop, is die dik?
En is die s morgens ook weer leeg?
Vermoed dat er iets met haar darmen of nieren niet in orde zijn, vandaar ook natte achterkant.
Hoe ziet de mest eruit behalve dan het dun is?

Helga63
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 aug 2013 08:00
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Kip verkouden?

Berichtdoor Helga63 » 11 aug 2019 16:17

Hallo Jantien,

Ik kan niet zeggen dat de kip 'veel' drinkt, toevallig dronk ze toen ik erbij was.

Ik heb geprobeerd foto's te maken van de mest, een paar zijn helaas bewogen omdat ik inzoomde. Bij de eerste zie je een duidelijke gifgroene kleur
Afbeelding

Daarnaast lag een andere poep, meer geelbruinig met wit
Afbeelding

In het hok lag er na de nacht wat groenige poep, het is allemaal niet echt diarree maar ook niet stevig
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De poep stonk wel naar vis
(mooie foto's voor het poepitem/forumonderdeel :-) )

Of haar krop dik is weet ik niet, als ik foto's zie op internet is haar krop niet dik, zou dat lager naar de poten toe moeten zitten. Ze heeft meer een dikkere nek, maar dat komt misschien omdat ze bol zit omdat ze zich niet lekker voelt?
Afbeelding
(Sorry, bewogen, niet echt de makkelijkste plaats waar ze zit voor foto's)

Vanmiddag was ze weer levendiger, je vond haar oogjes niet helder maar deze foto is van vanmiddag en voor mij zijn ze echt wel helder en alert. Voor mij wel helderder als vanmorgen.
Afbeelding

Het lijkt wel of ze niet lekker wakker wordt maar in de loop van de dag zich beter gaat voelen en dan gaat slapen en 's morgens weer niet fit begint.

Ze eet nog steeds volgens mij niets van haar brokjes maar ze viel wel weer enthousiast aan op de meelwormen. Zou ik haar morgenochtend eens wat havervlokken geweld in water geven zodat ze wat eet? Of in yoghurt?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kip verkouden?

Berichtdoor jantien » 12 aug 2019 08:46

Dat groene zegt dat ze amper tot niet eet en er dus geen voedingsstoffen worden opgenomen door de darmen.
Kijk eens op plaatjes waar je precies de krop vindt bij een kip, wel belangrijk dat je weet of die s avonds vol of leeg en en s morgens idem dito.
Je moet zorgen dat ze blijft eten, dus geef haar maar van alles, als ze maar eet.
Een niet etende kip is een dode kip..
Yoghurt, brood, tomaat, appel, vleeswaren..zolang ze maar eet.
Eet ze weer, zou ik haar voorlopig op kuikenopfokkorrel zetten zonder liflafjes.
Lastig als je geen DA hebt daar..

Ze ziet er de de foto ook beter uit ja, klopt :duimop:

Helga63
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 aug 2013 08:00
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Kip verkouden?

Berichtdoor Helga63 » 12 aug 2019 14:27

Lotte gaat vanavond hemelen. :huil: :huil:

Ik heb vanmorgen nog een bakje kattenvlees in flintertjes met lijnzaad en een bakje natte gewelde havermout neergezet bij haar. Dat at ze voorheen altijd met veel animo op, maar ook daar keek ze niet naar om. Ze bleef liggen, bij de waterbak, waarschijnlijk lekker koel.

Ik heb haar vanmorgen ook nog op schoot gehad en haar hele borst zacht gemasseerd en voorzichtig heel haar buik langs gevoeld. Ze onderging alles lijdzaam. Ik voelde geen verdikking waar een ei zou kunnen zitten in de buikholte. Volgens mij is het ook geen volle krop geweest als ik foto's op internet zie en beschrijvingen lees, ik voelde eigenlijk niets bijzonders.

Wat ik wel duidelijk voelde en zag: haar borstbeen stak al helemaal uit, het arme beestje was al zo mager geworden.

Ik vond dit een te lange lijdensweg voor haar worden, al drie dagen alleen in een hokje, niets eten, duidelijk niet lekker en nog steeds een diarree-kont, dat kon ik niet meer aanzien.

Ze is nu naar een vriend van ons met een boerderij, daar zit ze nu in een aparte stal en vanavond helpt hij haar naar de kippenhemel. :huil: :huil:

Ze mocht maar 5 maandjes worden.. Ik hoop dat ik haar in ieder geval drie mooie fijne maanden heb kunnen geven.

Hopelijk gaat de andere Sussex Lise het wel volhouden, nu ze alleen met de twee zwarte kippen is. Ze zijn met z'n vieren tegelijk hier gekomen en ze trekt wel veel op met de zwarte kippen maar ik heb geen idee of kippen ook een andere kip kunnen missen.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip verkouden?

Berichtdoor Isabel » 12 aug 2019 18:08

Jammer dat je deze keuze nu al hebt gemaakt. Soms heeft een kip net even een extra zetje nodig en is het niet binnen een paar dagen weer de oude.
Krijg nu het idee dat je het zelf een naar gezicht vond en daarom deze keuze hebt gemaakt. Maar misschien zie ik dat verkeerd.

Sterkte met het verlies.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast