Kip verkouden?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Helga63
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 aug 2013 08:00
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Kip verkouden?

Berichtdoor Helga63 » 13 aug 2019 07:42

Isabel schreef:Jammer dat je deze keuze nu al hebt gemaakt. Soms heeft een kip net even een extra zetje nodig en is het niet binnen een paar dagen weer de oude.
Krijg nu het idee dat je het zelf een naar gezicht vond en daarom deze keuze hebt gemaakt. Maar misschien zie ik dat verkeerd.

Sterkte met het verlies.


Dank je Isabel.

Er kwamen privé-omstandigheden bij, die ik niet verder uit ga leggen, waardoor ik onmogelijk nog de noodzakelijke aandacht en tijd en zorg aan haar kon besteden.

Hoe zeer het me ook aan het hart ging (en geloof me, ik heb een slapeloze nacht achter de rug en véél véél tranen, ondanks dat het 'maar' een kip was die ik nog maar drie maandjes had) dit was de beste oplossing voor haar en ja, ook voor mij.

En ik kan je ook verzekeren dat ik me vreselijk schuldig voel hierover.

Daarvoor had ik haar niet als kuiken gekocht, om haar eerst zo mooi op te zien groeien en dan zo snel al afscheid te moeten nemen. Ik had haar heel veel fijne jaren met haar 'zusjes' gegund.

Ik denk niet dat je je opmerking lelijk hebt bedoeld maar een beetje pijn doet die wel. Ik heb alles voor onze kipjes tot nu toe over gehad, gekocht en gemaakt wat maar even hun leven leuker en prettiger kon maken (zelfs dat mensen me voor gek verklaarden voor wat ik allemaal voor ze deed en kocht en maakte), ze overal voor beschermd (dacht ik toch) en bij de minste twijfel ergens over op dit forum advies gezocht, juist omdat ik hier om mij heen geen mensen heb die mij hierin kunnen helpen (allemaal boeren die toch anders naar dieren kijken :frown: ).

Het was dus ook echt geen gemakkelijke keuze voor me gisteren :( .

Ik hoop dat ik wel in de toekomst als er nog vragen zijn over mijn kipjes nog hier terecht kan en niet beschouwd wordt als iemand die zo makkelijk met zijn dieren omgaat dat die het zelf maar moet uitzoeken :(

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kip verkouden?

Berichtdoor Kip La La » 13 aug 2019 07:48

Natuurlijk kun je hier altijd terecht!
Het is één van de nadelen van de verantwoordelijkheid die je hebt voor je dieren; beslissen wanneer er genoeg geleden is.
Ik heb daar zelf ook zeker niet altijd (eigenlijk maar zelden) een goed gevoel bij in de zin van; dit was precies het juiste moment.
Maar het is niet anders.
Sterkte! :roos:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip verkouden?

Berichtdoor Isabel » 13 aug 2019 08:01

Nu begrijp ik jouw keuze beter. Dat is het lastige met een forum: het blijven woorden, je ziet niet het complete plaatje.
Bij deze mijn excuses als mijn woorden hard over kwamen.

Hopelijk is het verdriet snel over.
Geniet van de overige dames! :-)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kip verkouden?

Berichtdoor jantien » 13 aug 2019 17:48

Misschien wel beter zo ja, hoe triest het ook altijd is.
Je hebt er geen DA die je kan helpen en dan nog moeten ze maar net wat weten van pluimvee, het is al moeilijk maar dan al helemaal.
Groene poep is sowieso altijd al een slecht teken hoor.
Inderdaad voor ogen houden dat ze even fijn geleefd heeft en dat de anderen maar wat langer mogen blijven
:duimop:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kip verkouden?

Berichtdoor tuff cookie » 13 aug 2019 18:05

Ja, blijft altijd moeilijk om een beslissing te nemen.
Hopelijk zul je nog veel plezier beleven aan de overige kipjes !

Helga63
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 aug 2013 08:00
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Kip verkouden?

Berichtdoor Helga63 » 14 aug 2019 08:10

Dank jullie wel voor jullie begrip en vooral voor jullie hulp en steun en adviezen. Ik blijf graag hier komen voor adviezen en zomaar wat meelezen/praten. En inderdaad is het nooit fijn om afscheid te nemen van een huisdier, dit was mijn derde in 8 maanden tijd :triest:

Achteraf gezien was Lotte waarschijnlijk al niet zo sterk, ze was erg achter bij de andere drie, was trager in haar lel-groei bijvoorbeeld
Afbeelding

legde ook alleen maar heel af en toe een windei of zelfs helemaal zonder schaal, in een hoopje poep.

En ik zie nu een foto terug waarop ze een dikkere krop had.
Afbeelding

Waarschijnlijk viel dat niet zo erg op en is dit toevallig op de foto gekomen, zag je het tijdens het gewoon rondlopen niet. Ik dacht gewoon dat de twee Sussex dikke zware kippen zijn (LIse is ook heel zwaar vind ik, in vergelijking met de twee zwarten maar allebei de Sussex eten (aten) echt heel de dag door ook voer).

Ze was ook altijd de pineut bij de andere drie, lag op de rotste plek onderop in het slaapnest, en ik zag ook heel vaak veel witte veertjes onder het nachthok, ik dacht dat ze aan het ruien waren maar wellicht verloor zij die.

Ze zat ook vaak in haar eentje onder het nachthok, dus vermoedelijk is ze nooit echt in orde geweest.

Op de markt (ja, daar koop je je kippen hier :shock: ) zaten er maar twee Sussex en één ervan zat wat suffiger leek het maar toen ik vroeg of ze wel in orde was zei ze dat dat door de koude kwam, ze maakte zich dik en rustig om warm te blijven . Het was op 29 april inderdaad 's morgens maar een graad of 8 dus koud. Ze had wel heldere oogjes dus ik dacht dat dat wel goed zou komen, ze was nog klein en jong.


Ik heb zelfgemaakte (dus biologische en volledig zuivere, niet gesteriliseerde) appelazijn in huis. Ik zie heel veel dat dat erg goed voor kippen is voor de weerstand en reiniging. Ik begrijp ook dat je dat niet te vaak moeten geven om geen gewenning van het lichaam te creëren dus ik denk dat ik eens ga beginnen om op iedere eerste en tweede van de maand één eetlepel en twee eetlepels in het water te geven. Eerste en tweede zijn makkelijk te onthouden en het is geen puzzel van drie dagen wel, vier dagen niet, ook niet als een ander eens de kippen moet verzorgen.

Hopelijk blijven de ander drie inderdaad gezond, hoewel ik nu meteen een sch...d ben geworden, ben al bang voor de winter die er aan komt :frons:

Om nog even positief af te sluiten: Ik ben een sentimentele oude m.ts die soms gelooft dat er meer is tussen hemel en aarde. Gisterenmorgen was er een prachtige halo in de lucht boven ons huis. Ik heb foto's gemaakt en tot mijn verbazing staat er op een aantal foto's een wit lichtpuntje dat zich verplaatst binnen de halo. Het zou zomaar kunnen dat dit Lotte was die liet zien dat ze lekker en gezond rond rent daar in de kippenhemel en dat ze me laat weten dat het goed is, ze zei even gedag :-D

Een mens weet maar nooit.......... :saint:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten