Ziekte van Marek

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Rchell
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2019 18:27
Land: Nederland
M/V: V

Ziekte van Marek

Berichtdoor Rchell » 20 aug 2019 09:22

Hallo allemaal,

Wij zijn/waren de trotse eigenaren van 3 Amrock en 2 Barnevelder hennen van ongeveer anderhalf jaar oud. Recent werd 1 van onze amrock dames ziek en ondanks bezoek aan de dierenarts die geen diagnose had en ons met antibiotica naar huis stuurde overleed zij 24 uur later. Nu vond ik vanmorgen een van onze barnevelders in een dusdanig vreemde positie dat er een belletje ging rinkelen (ben in een ver verleden dierenartsassistente geweest). Na even graven in mn geheugen en googlen kwam ik op ziekte van marek uit. De gestorven amrock dame was lusteloos en ondanks goed voer erg mager maar had totaal geen verlammingsverschijnselen. Deze Barnevelder heel duidelijk wel.
Nu is mijn vraag echter; wat betekent dit voor het lot van de andere drie? Zij zullen ongetwijfeld het virus ook hebben, maar gaan kippen er ook altijd dood aan of kunnen ze ook drager zijn?
Daarnaast begreep ik dat het heel besmettelijk is, dus nieuwe kippen aanschaffen is geen optie? tenzij ingeënt? En hoe lang blijft dit virus in het hok aanwezig? Ze hebben namelijk een grote volière ren met zandbodem.
Tot slot; kunnen wij de eieren veilig eten?

Alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Ziekte van Marek

Berichtdoor jantien » 20 aug 2019 10:40

Zijn het echt verlammingsverschijnselen of zou het ook kunnen komen door zwakte?
Eerste kipje die gestorven is klinkt mogelijk naar coccidiose en/of wormen, heeft je DA een mestonderzoek laten doen?
Zoniet, dan zou het 2e kipje dit ook kunnen hebben en door zwakte dit gedrag laten zien.
Zou je filmpje kunnen maken van haar?

Rchell
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2019 18:27
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ziekte van Marek

Berichtdoor Rchell » 20 aug 2019 10:50

Coccidiose ben ik zelf goed bekend mee en is het niet en alle kippen zijn een maand geleden ontwormt op juiste wijze. Dit is echt heel duidelijk marek. Ze ligt met beide poten volledig naar achter gestrekt en er zit nauwelijks beweging in. Ik heb haar al twee keer geprobeerd voorzichtig rechtop te zetten maar dan valt ze al gauw naar voren en ligt weer in dezelfde houding. Ze is inmiddels uit haar lijden verlost.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Ziekte van Marek

Berichtdoor jantien » 20 aug 2019 12:18

Ja, poten gestrekt haar achteren is idd redelijk duidelijk helaas..

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Ziekte van Marek

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 aug 2019 17:45

Barnevelders zijn spijtig genoeg nogal gevoelig voor Marek. Zeker niet alle kippen die ermee in aanraking komen krijgen het.
Het blijft wel nog jaren in je hok aanwezig. Of een kip die ermee in aanraking is geweest maar niet ziek geworden, besmettelijke drager wordt, dat weet ik niet. Maar geënte dieren zijn dat wel. Besmettelijk dus. Voor de rest van hun leven.
Naar ik het begrepen heb, worden dieren wel als jong kuiken besmet en komt het pas later tot uiting. Dus zou het vooral een probleem vormen als je kuikens krijgt of erbij haalt, niet bij volwassen dieren. Maar dat ben ik niet geheel zeker.
En ook niet alle kuikens die ermee in aanraking komen worden besmet of lager ziek.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 6 gasten