Zitstok australorps: juiste afmetingen?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
gigamom
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jul 2019 17:00
Land: Nederland
M/V: V

Zitstok australorps: juiste afmetingen?

Berichtdoor gigamom » 13 sep 2019 10:18

Wij hebben voor het eerst kippen, drie Australorp hennen van bijna 18 weken.
Ze zijn bij ons vanaf leeftijd 10 weken.

De eerste paar dagen hebben we ze op de grond laten slapen (waren ze gewend), daarna begonnen om ze elke avond op stok te zetten. Een week of twee, drie geleden begonnen ze pogingen te wagen dat zelf te doen. En vanaf ongeveer anderhalve week terug gaan ze elke avond keurig zelf op stok.

Ze bleven al weken heel de nacht zitten, maar nu sinds een paar dagen kukelt er elke nacht wel één plots van de stok af. We hebben een infraroodcamera hangen dus kunnen terugkijken wat er wanneer gebeurt.

Vannacht rond 1 uur. De middelste van de drie valt uit het niets achterover, en neemt een ander mee in de val. (Die heeft nu een zere poot, daar vraag ik zo in juiste hoekje van het forum wel naar)

Mijn vraag is: is de stok die wij hebben wel goed? Of misschien te smal?

De zitstok is 48 mm breed, 32 mm hoog.
Vurenhout, glad geschuurd, iets afgeronde randen aan de bovenzijde.
De stok hangt op 62 cm vanaf de grond.

Alvast dank voor het meedenken!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Zitstok australorps: juiste afmetingen?

Berichtdoor jantien » 13 sep 2019 11:31

Hmmm raar dat een kip zomaar ineens van de stok valt.
Kun je die beelden hier eens plaatsen?
Verder is er niets aan de dieren te merken, behalve dan nu die zere poot?
Kun je iets zien aan die poot?

gigamom
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jul 2019 17:00
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zitstok australorps: juiste afmetingen?

Berichtdoor gigamom » 13 sep 2019 11:55

Er is verder niets aan de dieren te merken. Ze eten, drinken, scharrelen rond. Ze ogen helder, komen net als anders uit mijn hand eten, niet ziekelijk, niet agressief.

Die met de zere poot moet wel moeite doen om aan de beurt te komen als er wat lekkers te halen valt, dan moet ik de twee andere uit de buurt houden. Gewoon omdat ze minder mobiel is.

Ik heb ze voor de zekerheid binnen gehouden (ruime overdekte ren), normaal lopen ze veel door de tuin als ik thuis ben.

Ik vind het lastig te zeggen of ik "iets zie" aan die poot. Niet zo direct, behalve dat ze er moeilijk mee loopt en duidelijk last van heeft. Mijn zoon is eind van de middag uit school (het zijn eigenlijk zijn kippen) en dan zullen we samen even goed kijken.

Voor het plaatsen van de camerabeelden heb ik hulp nodig van man of kinderen, wordt vervolgd.

gigamom
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jul 2019 17:00
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zitstok australorps: juiste afmetingen?

Berichtdoor gigamom » 13 sep 2019 12:16

Bij 55 seconden vallen de kippen:
https://photos.app.goo.gl/rqhjWY4p55cKQBWB8

Krukje staat nog in het hok omdat ze eerst graag vanaf een verhoging op stok gingen.
Doosjes in legnest zodat ze niet daar gaan slapen.

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Zitstok australorps: juiste afmetingen?

Berichtdoor Joog » 13 sep 2019 12:18

Misschien gewoon iets van een droom?

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Zitstok australorps: juiste afmetingen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 sep 2019 09:09

Och, wat zielig... :|

Is het steeds dezelfde die naar beneden valt?
Die witte die blijft zitten, lijkt mij wel wat veel naar achter te hangen. Maar ik weet niet of dat niet normaal is.
Ik vind op het gevoel/zicht de stok wel wat breed. Misschien zou een smallere beter gaan omdat ze dan de tenen beter kunnen krullen?
Maar ik vind het zonde van je werk aan deze mooie stok. :roll:

gigamom
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jul 2019 17:00
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zitstok australorps: juiste afmetingen?

Berichtdoor gigamom » 16 sep 2019 09:37

De afgelopen nachten zijn de witte en de grijze (blauwe) gewoon op stok gegaan en blijven zitten. De zwarte ziet geen kans om op de (vrij hoge) stok te gaan met dr zere poot. Heeft er nog steeds last van, lijkt wel beter te gaan dan vrijdag. Ze eet en drinkt gewoon. Krauwde eerst een paar dagen alleen met haar snavel tijdens het scharrelen, maar begint nu weer haar zere poot te gebruiken.

Voor deze kip zaterdag een (tijdelijke?) stok toegevoegd op 8 cm van de grond. Van zaterdag op zondag negeerde ze die. Gisteravond er even zelf op gezet en ze is de hele nacht blijven zitten.

De afmeting van de stok vind ik dus een lastige. Daar had ik hier de vraag over gesteld :-)

De kippetjes waren nog heel jong toen ze hier kwamen, 10 weken. Elke week de stok een mm breder maken is niet echt een optie. De stok is denk ik passend voor "later als ze groot zijn". Dus misschien verliezen ze nu betrekkelijk het makkelijk het evenwicht doordat de stok nog wat aan de brede kant is. Ze zijn nu 18 weken en nog lang niet op hun 'eindformaat'.

Hoe doen anderen dat, heb je stokken van verschillende breedte in het hok?

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Zitstok australorps: juiste afmetingen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 16 sep 2019 09:45

Ik vermoed dat mijn stok 32mm breed is. En daar blijft m'n volwassen australorp ook prima op zitten.

Anderzijds, voor m'n cochin kriel is die stok erg breed, en die blijft ook gewoon zitten.
Mn ouders hadden vroeger een stok van wel 6cm breed en daar vielen de kippen ook niet af.

Kurt H
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 sep 2014 17:39
Land: Belgie
M/V: M

Re: Zitstok australorps: juiste afmetingen?

Berichtdoor Kurt H » 18 sep 2019 21:44

Vroeger zaten de Australorp kippen hier in het oude kippenhok op een vierkante zitstok van doorsnede 45 mm x 45 mm met afgeronde hoeken. Ging prima.
Nu in het nieuwe kippenhok zitten ze gewoon op een ontschorste wilgentak van diameter 45 à 50 mm. Gaat ook prima.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten