mijn zijdehoen krijgt kuikens

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
han73
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2019 15:37
Land: belgie
M/V: V

mijn zijdehoen krijgt kuikens

Berichtdoor han73 » 20 sep 2019 13:04

Hoi,

Ik ben ongelooflijk nieuw in heel het kippen gebeuren. Sinds de lente hebben we twee zijdehoenhennetjes en 3 weken geleden heb ik 5 bevruchtte eitjes onder de hen gelegd omdat ze al voor de tweede keer broeds was en ik haar echt wel een nestje gun.

maar goed, tot onze grote verbazing zijn de kuikentjes bezig om uit het ei te komen. geweldig :-D

en nu....ze hebben hun slaapgedeelte hoog, dus moeten een trapje op. ze heeft daar ook zitten broeden. maar de pas uit het ei kuikentjes kunnen natuurlijk dat trapje nog niet op en af. ik heb geen garage waar ik haar zou kunnen zetten. ook wordt het al koud nachts...dacht aan een kruik omdat voor de nacht mee in het nest te leggen voor extra warmte. mama kip doet het ongelooflijk goed maar weet niet of haar warmte voldoende gaat zijn.

de andere hen, waarvan ik vermoed dat ze een beperkte intelligentie heeft...heeft drie weken lang naast haar vriendin gezeten die op het nest zat. maar nu is ze me toch wat te lomp want ze gaat er gewoon bovenop staan. heb haar dus even uit het nachthok gehaald en dat afgesloten zodat de eitjes rustig kunnen uitkomen.
kuikenmeel heb ik al gekocht.

ik kan echt wel wat tips gebruiken :) dus alle goede raad is welkom.

groetjes hanneke

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: mijn zijdehoen krijgt kuikens

Berichtdoor Joog » 20 sep 2019 13:06

Beetje laat voor eieren onder mama, helemaal als je ze niet binnen kunt houden indien nodig.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: mijn zijdehoen krijgt kuikens

Berichtdoor Jan Bollen » 20 sep 2019 13:50

Mama kloek heeft warmte genoeg voor haar kuikentjes. Nu de laatste dagen haar vooral met rust laten, zij weet best wat ze moet doen. Wachten tot de kloek met de kuikens het nest verlaat. Op de vloer wat extra materiaal leggen zodat de kuikens niet te hard vallen als ze afspringen. Zij volgen hun moeder wel.

han73
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2019 15:37
Land: belgie
M/V: V

Re: mijn zijdehoen krijgt kuikens

Berichtdoor han73 » 20 sep 2019 14:36

Ja ik weet dat ik vrij onbezonnen aan begonnen ben :shock: . maar het zijn zijdehoenders, toch dieren die goed tegen kou kunnen...

maar ik heb nu een beneden verdieping in elkaar geknutseld, droog, warm en ik kan avonds een kruik mee in het nestje leggen. mama is dat heel goed aan het doen, al zie ik wel dat ze het kuiken pikt? is dat normaal gedrag?

zal ik ze nu al in het nieuwe nest zetten of verstoord ik ze dan teveel en wacht ik beter nog even?

dank je wel voor jullie respons, wordt erg gewaardeerd :)

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22987
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: mijn zijdehoen krijgt kuikens

Berichtdoor Kip La La » 20 sep 2019 14:53

Ik zou nog even wachten tot de kloek haar kuikens zelf mee naar beneden neemt.
Het trappetje af zal ze zeker wel lukken maar op hoogstwaarschijnlijk niet allemaal.
Die kruik moet je er echt niet inleggen hoor.

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: mijn zijdehoen krijgt kuikens

Berichtdoor Joog » 20 sep 2019 15:27

Ja als je wel wil timmeren/knutselen, kan het nog prima. Zou de kuikens ook nog met rust laten, nu is er zeker nog niets aan de hand, aankomende dagen is mooi weer..

han73
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2019 15:37
Land: belgie
M/V: V

Re: mijn zijdehoen krijgt kuikens

Berichtdoor han73 » 20 sep 2019 17:14

ze pikt nogal bruut in haar pas uit het ei kuiken...is dat normaal gedrag?...
zou niet willen dat ze het dood pikt :(

zou ik het nest al verplaatsen of beter nog wat wachten tot de kuikens echt rond beginnen lopen?

dank je wel voor jullie goeie raad :)

han73
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2019 15:37
Land: belgie
M/V: V

Re: mijn zijdehoen krijgt kuikens

Berichtdoor han73 » 20 sep 2019 18:10

even veel vragen van mij...

nu zit ze met haar kuiken en eitjes in het nachthok, normaal samen met ons ander hennetje. die heeft trouwens mee drie weken naast haar vriendin gezeten en zal wel mee gaan moederen denk ik.
Maar ik denk dat het beter is om haar er nu even niet bij te laten omdat ze vanmorgen gewoon met haar grote poten op het kuiken ging staan.

maar dat betekend dat ik de hen met eitjes en kuiken moet verplaatsen naar het nieuwe nest, anders kan de ander niet binnen vannacht. maar dat verplaatsen is ook niet zo slim misschien.?

dank je wel voor alle raad :)

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22987
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: mijn zijdehoen krijgt kuikens

Berichtdoor Kip La La » 20 sep 2019 18:23

Kan de vriendin dan niet gewoon even in het nieuwe nest zolang?

han73
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2019 15:37
Land: belgie
M/V: V

Re: mijn zijdehoen krijgt kuikens

Berichtdoor han73 » 20 sep 2019 18:27

das inderdaad een optie waar ik wel aan gedacht heb....maar toch over twijfel....meer buikgevoel hoor.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten