nachthok wordt nat

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
jackelien
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 sep 2019 09:48
Land: belgie
M/V: V

nachthok wordt nat

Berichtdoor jackelien » 13 sep 2019 19:31

Hoi iedereen,
Ik heb sinds 2 tal maanden een paar kippetjes, ze hebben een afgesloten ren van ongeveer 20 vierkante meter en een nachthok waarin ik krantenpapier en zaagsel leg. Elke ochtend is het krantenpapier nat, ik begrijp niet echt hoe dat komt? ik leg best veel zaagsel maar het komt er gewoon doorheen.
Ik verschoon het hele elke week, maar ik vrees dat de bodem van mijn hok niet lang gaat meegaan zo.
Hebben jullie dat ook? komt het door de mest of kan het condensatie zijn?
Ander beginnersvraagje: onze kippen zouden ruim 7 maand moeten zijn en ze leggen nog geen eitjes... wanneer kan ik dat ongeveer verwachten? Ze lijken volgroeid, hoewel ze nog maar een klein kammetje hebben.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: nachthok wordt nat

Berichtdoor lnge » 15 sep 2019 06:48

Sluit je het nachthok helemaal af?
Normaal gezien zou je voldoende ventilatie moeten hebben als het toegansluikje open blijft en er ergens bovenin een ventilatieopening is.
Van welk materiaal is je nachthok?

jackelien
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 sep 2019 09:48
Land: belgie
M/V: V

Re: nachthok wordt nat

Berichtdoor jackelien » 15 sep 2019 08:57

ik heb een hok van zander (hout) en laat s nachts het klein deurtje open inderdaad.
niet de hele bodemplaat is nat maar op sommige plaatsen :?:

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: nachthok wordt nat

Berichtdoor lnge » 16 sep 2019 07:16

Zaagsel absorbeert ook snel vocht. Je zou eens kunnen kijken hoe het is zonder zaagsel, dus alleen kranten op de bodem.
Heb je wel ook een ventilatieopening bovenin?

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: nachthok wordt nat

Berichtdoor Jan Bollen » 16 sep 2019 07:35

Taat het hok gewoon op de grond of op palen?

jackelien
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 sep 2019 09:48
Land: belgie
M/V: V

Re: nachthok wordt nat

Berichtdoor jackelien » 16 sep 2019 21:47

het hok staan op poten, dus voldoende ventilatie denk ik?
zaagsel weglaten? gewoon op krantenpapier? 2 van de kippen op de bodem en niet op een stok dus lijkt me niet erg comfortabel?

jackelien
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 sep 2019 09:48
Land: belgie
M/V: V

Re: nachthok wordt nat

Berichtdoor jackelien » 24 sep 2019 20:10

ondertussen ben ik er achter waarom het hok zo nat wordt, onze australorp heeft erg waterige stoelgang, overdag zie ik haar vaak 'plassen' weet niet hoe ik het anders moet noemen :frons: , er komt precies gewoon water uit. Het is telkens nat op het plekje waar zij gelegen heeft... ze slaapt op de bodemplaat en niet op een stok. Krantenpapier onder haar is altijd helemaal nat en er ligt dan ook wel wat mest bij.
Ze is verder kerngezond, scharrelt de hele dag. Ze is ongeveer een half jaartje nu, nog niet aan de leg, ze drinkt best veel merk ik.
Kan dit beinvloed worden door de voeding? Zou dit verbeteren als ze begint te leggen? dat er meer vocht naar het ei moet :?:

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: nachthok wordt nat

Berichtdoor lnge » 25 sep 2019 07:24

Ik heb dit uit de FAQ Kippenpoep

Diarree, of…waterige of dunne mest??

Allereerst bij kippen gebruik je niet snel de term diarree, eerder ‘’dunne of waterige mest’’ Het komt namelijk niet heel vaak voor bij vogels/kippen dat ze diarree hebben. Om waterige of dunne mest te herkennen is het dus belangrijk om te weten hoe normale mest en blinde darm mest er van een kip uit ziet.

Een kip heeft ‘’diarree’’ als de ontlasting geen vaste substantie heeft, maar qua substantie eruit ziet als bijv ‘erwtensoep’. (kan soms nog dunner zijn, nl zo dun als water). Dunne of afwijkende mest komt best heel veel voor bij vogels en kippen.
Een normale hoop ontlasting waarbij een grote hoeveelheid urine (plas water erbij) te zien is, zijn waterige uitwerpselen maar geen diarree! (immers de ontlasting is normaal van substantie, maar omdat het urinedeel geen compact wit kapje is, maar vloeibaar, maakt het de hele mest waterig)

Afbeelding
Goed te zien op deze foto is hoe het ontlasting gedeelte normaal is van consistentie (maar niet van kleur), maar het urine gedeelte te waterig is

Bij diarree is de ontlasting niet compact maar waterig. Uitwerpselen waarbij veel urine te zien is (en wat niet eenmalig of van korte duur is) kan wijzen op een ziekte, zoals een nieraandoening, maar meestal is het een gevolg van een verhoogde wateropname (warm weer, of waterbak was omgegooid dus dorstig) of het eten van grote hoeveelheden vruchten en/of groenten of ander nat voedsel. Ook bij stress kunnen de dieren even snel een poepje laten vallen waarbij het urinedeel nog niet voldoende geconcentreerd is en dus te waterig is.
(Natuurlijk zijn er ook tal van andere kwalen te bedenken, maar dat is eerder zaak voor een goede kippendokter)
Afbeelding

Afbeelding
Mooi voorbeeldje waarbij het ontlasting gedeelte ook te nat is, al is op de tweede foto ook duidelijk de oorzaak te zien; wormen!

NB Natte of dunne mest is meestal aan de darmen toe te schrijven en niet meteen een nier probleem.

Onderwerp: Kippenpoep


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten