bloed in ontlasting?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

bloed in ontlasting?

Berichtdoor bur » 24 nov 2019 10:58

Het gaat wel lekker hier met de nieuwe kippen. Ik vond zojuist een hoopje mest waar bloed in lijkt te zitten:

Afbeelding

Wat denken jullie? Is dit coccidiose? Ik lees op het forum dat je bij coccidiose niet te lang moet wachten. Op zondag is er geen dierenarts open om mestonderzoek te laten doen. Ik heb Finendo+ Cox&Worm in huis. Is het slim om dat nu te geven, ook al is Fleur niet helemaal lekker met het proesten?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: bloed in ontlasting?

Berichtdoor jantien » 24 nov 2019 15:16

Nee dat is niet slim.
Ze krijgen op advies van een niet DA (dierenhandel) al paracetamol en nog iets heb ik begrepen waarvoor? En wat is de naam van het 2e medicijn die je hebt/krijgt?
Ik zou haar even helemaal niets geven en het nog even aanzien allemaal.
Ze zijn net verhuisd, lijken er prima uit te zien en schijnen verder op wat proesten na levendig en tierig te zijn. En natuurlijk ademen ze wat sneller bij het oppakken want dat zullen ze niet gewend zijn denk ik.
Hou dit een paar dagen in de gaten en als het dan nog niet naar de zin gaat dan mestmonster afleveren bij je DA voor onderzoek. Of morgen als je er gewoon niet gerust op bent natuurlijk.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: bloed in ontlasting?

Berichtdoor lnge » 24 nov 2019 16:20

Ik zou als ik jou was morgen Hoogendoorn bellen. Zij weten waarschijnlijk wel wat de kippen die zij verkopen onder de leden kunnen hebben. Ze doen ook niet moeilijk over eventueel ruilen.

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: bloed in ontlasting?

Berichtdoor bur » 24 nov 2019 16:30

@Inge Ja, dat staat sowieso in de planning.

@Jantien Ik krijg de indruk uit je berichtje dat je sceptisch bent over het advies van een dierverzorger. Dat mag natuurlijk. Ik ben dat zelf niet.
Daarbij komt dat Hoogendoorn gewoon verantwoordelijk om problemen met een diertje dat ziek wordt na aankoop op te lossen. Dat doen ze ook is mijn ervaring tot nu toe en Inge bevestigt dat n haar bericht.
Jammer genoeg zijn ze op zondag dicht, anders had ik ze daar meteen over gebeld. Ik postte nu alleen het berichtje voor het geval het coccidiose was en ik niet moest wachten tot morgen om te handelen.
Overigens is het wel wat ernstiger dan sneller ademen. De ademhaling is soms heel duidelijk hoorbaar, alsof ze moeite moet doen om te ademen. Het medicijn heb ik nog niet in huis.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: bloed in ontlasting?

Berichtdoor jantien » 24 nov 2019 17:12

Die dierverzorgers bij Hogendoorn zijn ook geen dierenartsen natuurlijk net zoals wij dat niet zijn.
Maar er zitten hier wel zeer ervaren kippen mensen die vaak meer weten dan een dierenhandel. Dat moet je ook aan durven nemen.
Maar als je ons niet vertrouwd...ook helemaal prima natuurlijk.
Maar dan denk ik dat vragen stellen hier niet zoveel zin heeft dan toch?
Dit is een forum met beginners en zeer ervaren mensen.
Hier helpen we elkaar met gedegen adviezen uit eigen ervaringen en niet zomaar iets uit de duim zuigend..
Ik geef je dan toch nog een advies, als kipje echt hoorbaar ademt zou ik met haar morgen naar een DA gaan om na te laten kijken. Dan krijg je als je een goede DA hebt ook een goede bijbehorende medicatie.

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: bloed in ontlasting?

Berichtdoor bur » 24 nov 2019 18:06

jantien schreef:Maar dan denk ik dat vragen stellen hier niet zoveel zin heeft dan toch?


Mijn advies vraag was of de ontlasting op de foto op coccidiose wees en of het noodzakelijk was om al meteen met de behandeling te beginnen. Beide vragen naar aanleiding van advies hier op het forum uit het FAQ topic over coccidiose.

Daar lees ik:
Er kan sprake zijn van diarree en/of bloed in de ontlasting of bloederig slijm. Vooral bij E. tenella (blindedarm coccidiose) scheiden de dieren bloed in de ontlasting uit. Voor alle duidelijkheid, er kunnen ook andere oorzaken zijn die bloed in de ontlasting geven!


Dus ik vraag me af: is wat ik zie wat hier bedoeld wordt. Het is zondag, dus ik kon het vandaag even nergens anders vragen. En ik stel de vraag hier, omdat volgens hetzelfde topic een dag wachten niet handig is:

Let wel, als er sprake is van coccidiose bij opgroeiende kippen dan kan dit heel snel verlopen en is er soms geen tijd te verliezen. Daarom kun je soms beter op verdenking van behandelen dan 2 dagen te wachten tot de dierenkliniek weer open is voor een mestonderzoek.


Hoezo neem ik dan niets aan? Ik vraag het juist naar aanleiding van wat ik lees van wat anderen eerder geschreven hebben. Het antwoord was overigens zeer helder: nee, niet behandelen nu. Helemaal prima, heb ik ook niet gedaan.

Over de ademhaling heb ik geen advies gevraagd op het forum. Ik heb het alleen verteld. Daar mogen mensen natuurlijk op reageren met advies. Maar beetje gek om dan te zeggen dat ik geen advies moet vragen. Dat had ik daarover ook niet gedaan.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: bloed in ontlasting?

Berichtdoor jantien » 24 nov 2019 19:22

Je wordt nu echt te erg..... :roll:

Veel plezier met je 2 1e kipjes en wijsheid gewenst...

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: bloed in ontlasting?

Berichtdoor bur » 24 nov 2019 19:43

Dank voor de goede wensen :duimop:

Maar wat vind je nu precies erg?

Ik vraag om advies naar aanleiding van wat er elders op het forum staat in combinatie met wat ik aantref in de ontlasting. Dat advies krijg ik en volg ik. Is dat erg?

Verder maak ik een andere keuze dan jij door te vertrouwen op wat Hoogendoorn adviseert over het proesten en de ademhaling. Ik heb daar geen advies over gevraagd, maar het is me duidelijk dat jij dat niet zou doen. Dat vind ik prima dat jij het anders zou doen. We zijn allemaal anders. Ieder moet zijn eigen keuzes maken.

Het komt op mij over alsof dat laatste voor jou niet zo is. Ik krijg sterk de indruk dat je vindt dat anderen alleen keuzes mogen maken die overeen komen met wat jij zou doen. Als ze dat niet doen, of - erger nog - op informatie uit een andere bron afgaan, ben je opeens niet zo gezellig meer. Jammer hoor.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: bloed in ontlasting?

Berichtdoor Isabel » 24 nov 2019 20:00

Niemand op het forum - of via de telefoon - kan de juiste diagnose stellen en/ of medicatie voorschrijven. Hooguit kan men advies geven en/ of zijn of haar ervaring delen. En dat is in mijn ogen ook steeds gebeurt in jouw topics.

Ik had het volgens mij al eerder geschreven, maar je kan morgen een afspraak met een DA met verstand van kippen maken. Dan krijg je een diagnose en eventueel de juiste medicatie.

bur
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2019 08:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: bloed in ontlasting?

Berichtdoor bur » 24 nov 2019 20:23

Advies geven is helemaal prima.

Zoals ik al zei, opende ik het topic omdat dierenartsen op zondag gesloten zijn (en ik vandaag dus geen ontlastingsonderzoek kon laten doen) en ik me afvroeg of ik nu meteen moest handelen of niet, juist omdat het in het FAQ topic staat dat je soms beter niet kunt wachten op een diagnose. Was het geen zondag geweest, dan had ik de poep even weggebracht.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten