Vraag over kippenhokken van beginner...

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
pyminor
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 nov 2019 22:13
Land: nederland
M/V: M

Re: Vraag over kippenhokken van beginner...

Berichtdoor pyminor » 28 nov 2019 22:23

Kijk, daarvoor ben ik nou lid van dit forum.
De Java kriel of de Hollands kriel zouden goed kunnen hoor. Ik hou van een beetje ouwerwetse 'ot en siennerig' eruit ziende kippen. En daar vallen die wel onder.
Dus als ik een nachthok in de tuin zet en ze hebben de hele tuin (die is dan 16 m2 totaal) de hele dag tot hun beschikking dan zou het gaan ?
Daar loopt dan wel ook de kat soms, maar ik verwacht niet dat die ze iets doet.

pyminor
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 nov 2019 22:13
Land: nederland
M/V: M

Re: Vraag over kippenhokken van beginner...

Berichtdoor pyminor » 28 nov 2019 22:29

En Wyandotte krielen, kunnen die ook ? Of zijn die ook te groot ?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vraag over kippenhokken van beginner...

Berichtdoor Isabel » 29 nov 2019 05:24

De Wyandotte weegt ongeveer 800/ 900 gram. Zijn grote krielen. Wel een gemoedelijk en rustig ras is mijn ervaring.

frankip
Berichten: 2905
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Vraag over kippenhokken van beginner...

Berichtdoor frankip » 29 nov 2019 08:25

De Wyandotte is wat zwaarder idd, maar de Wyandotte en de Cochin zijn wel heel rustige rassen. Dus als je ze los kan laten lopen, en voor een beetje vertier zorgt, dus geen 16 m2 tegels, zouden hier wel een paar gelukkig kunnen zijn. Maar let wel, als je kinderen hebt ,of zelf door de tuin loopt er liggen straks overal zwartwitte winegums.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vraag over kippenhokken van beginner...

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 nov 2019 13:00

Ik vraag me nog iets af, hoe is de afsluiting rond je tuin? Want als dat een schutting is waar je niet doorheen kan kijken, is het gevoel ook heel anders dan als het een draad is waardoor je naar de buren kan kijken.

16m2 is toch al iets. Dat is dan 12m2 gras en 4m2 tegels? Staan er ook struikjes oid in, of kan je die nog planten?
Wil je dat gras graag behouden? Of mogen ze dat weg scharrelen?
Nu, op 16m2 kan je toch al wel 3 krielen houden. Wyandotte'tjes of cochin krielen zou ik ook durven. Zeker als het een draad is waar je door kan kijken en het dus ruimer oogt en ze nog iets kunnen zien en beleven van wat buiten de tuin gebeurt. En je de tuin wat kipvriendelijk aan kan kleden. Een tafel oid waar ze bovenop en onder kunnen vergroot de bruikbare oppervlakte en ook een nachthok waar ze onder kunnen heeft dat effect. Wel zorgen dat ze niet over je tuin afsluiting kunnen he!

Over de kat zou ik me ook niet te veel zorgen maken.

pyminor
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 nov 2019 22:13
Land: nederland
M/V: M

Re: Vraag over kippenhokken van beginner...

Berichtdoor pyminor » 29 nov 2019 14:08

Aan een kant mijn huis, daar tegenover een stenen schuurtje en langs de kanten muurtjes van 160cm hoog met doorzicht stenen erin opgenomen.
Op de vloer antieke straatsteentjes met aan de zijkant planten w.o een klimpeer en twee druivenstokken.
Op de plek waar het nachthok komt te staan staan nu varens maar daar wil ik gras leggen en dat mag stuk
tussen de steentje groeit altijd onkruit en gras.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vraag over kippenhokken van beginner...

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 nov 2019 19:02

Hmmm... Niet ideaal dus. Doorkijksteentjes hebben kippen natuurlijk niets aan.
Persoonlijk zou ik daar enkel kleine krielen in houden. Maar ik zeg niet dat wyandotte's of welsumer krielen niet zouden kunnen, hangt ervanaf hoe hoog je de eisen voor je dieren legt.

Van de kleinere, slankere krielen weet ik niet of ze niet over 1m60 heen vliegen.
Van m'n Cochin krielen weet ik dat ze 1m20 wel halen,veel meer zal niet lukken. Wyandotte's zal vergelijkbaar zijn vermoed ik.
Je kan natuurlijk altijd de vleugels knippen als je het niet vertrouwt.

pyminor
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 nov 2019 22:13
Land: nederland
M/V: M

Re: Vraag over kippenhokken van beginner...

Berichtdoor pyminor » 29 nov 2019 19:33

Ok, drie Hollandse krielen of java krielen zou dus kunnen, ik kan gaas spannen van de muurtjes tot aan de bovengelegen pergola. Dan is het iets van 2 m hoog. En als ik dan een paar klimdingetjes neerzet dan zou het eventueel kunnen. Want ik vind wel dat de kippen het een beetje naar hun zin hebben en gelukkig zijn.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vraag over kippenhokken van beginner...

Berichtdoor Isabel » 29 nov 2019 19:46

Kan je foto's maken en plaatsen van jouw tuin? Kunnen we beter meedenken. :-D

pyminor
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 nov 2019 22:13
Land: nederland
M/V: M

Re: Vraag over kippenhokken van beginner...

Berichtdoor pyminor » 29 nov 2019 20:18

Hahaha, stel je voor een stuk van 4x4 met daaraan een stuk van 2x2, langs de kant wat planten en 40% van het 4x4 stuk wordt dan gras met het nachthok erop...


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten