Verlagen temperatuur Warmteplaat

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Aleks
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mei 2016 16:29
Land: nederland
M/V: V

Verlagen temperatuur Warmteplaat

Berichtdoor Aleks » 28 mei 2020 14:49

Hallo allemaal, hier ben ik weer :mrgreen:

afgelopen dinsdag waren mijn 5 Zijdehoender kuikens, Gijsje, Vlam, Susie, Rook en Lucie-loe, ongeveer 2 weken. Ze zitten onder een warmteplaat waar ze tot nu toe zeer tevreden onder zaten en ze ontwikkelden zich gestaag en zijn super leuk, nieuwsgierig en levendig.
Nu ben ik begonnen met de temperatuur van de warmteplaat wat terug te brengen vanaf afgelopen woensdag. Ik heb geen regelaar omdat ik ergens heb gelezen dat de regelaars niet goed werken met de (nieuwe) warmte-platen. Daarom heb ik de plaat een centimeter hoger gezet met als resultaat dat de kuikens niet meer onder de warmteplaat gaan liggen maar ergens in een hoekje van het hok op een kluitje bij elkaar. Het ziet er heel kleumerig uit. Als ze wel onder de warmteplaat gaan liggen ligt er meestal wel minstens eentje naast de plaat (te warm?) Maar vannacht hebben ze volgens mij wel weer met z'n allen onder het ding gelegen.
De kuikens zitten in zo'n gewoon standaard konijnenhok in de woonkamer en het is vandaag natuurlijk ook wel warm (in mijn woonkamer zo'n 23 a 24 graden) Maar ik heb het idee dat ik nu allemaal verschillende signalen van mijn kuikens krijg. Hebben ze het nu te warm? te koud? Zijn ze gewoon in de pubertijd en willen ze niet meer onder die plaat?

:help:

Wil het natuurlijk helemaal goed voor ze doen! Maar wat moet ik doen of juist niet...

Alex

frankip
Berichten: 2946
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Verlagen temperatuur Warmteplaat

Berichtdoor frankip » 28 mei 2020 15:08

Warmte plaat zo neer zetten dat ze er makkelijk onder kunnen, maar ook plaats hebben om eer van weg te kruipen. Ik heb de plaat wel eens schuin gezet, dus achter lager dan voor. Als ze koud hebben gaan ze achter zitten, als ze warm hebben gaan ze voor zitten.

Gebruikersavatar
Aleks
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mei 2016 16:29
Land: nederland
M/V: V

Re: Verlagen temperatuur Warmteplaat

Berichtdoor Aleks » 28 mei 2020 15:39

frankip schreef:Warmte plaat zo neer zetten dat ze er makkelijk onder kunnen, maar ook plaats hebben om eer van weg te kruipen. Ik heb de plaat wel eens schuin gezet, dus achter lager dan voor. Als ze koud hebben gaan ze achter zitten, als ze warm hebben gaan ze voor zitten.


Hoi Frankip, dank voor je reactie!

maar ja, zo heb ik 'm precies ook staan. En nu weet ik nog niet wat mijn kuikens mij nu proberen te vertellen. staat ie in het geheel te koud, wat ik eerder zou verwachten? of juist te warm? en ik moet natuurlijk de temperatuur ook geleidelijk gaan verlagen, ga ik misschien te hard door 'm gelijk 1 cm te verhogen?

:crazyeyes:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Verlagen temperatuur Warmteplaat

Berichtdoor tuff cookie » 28 mei 2020 20:02

Als ze niet piepen hebben ze het niet te koud.

frankip
Berichten: 2946
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Verlagen temperatuur Warmteplaat

Berichtdoor frankip » 28 mei 2020 20:03

Als hij schuin staat kunnen ze achter gaan zitten als ze het te koud hebben, en voor, of erlangs als ze het te warm hebben.

Gebruikersavatar
Aleks
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mei 2016 16:29
Land: nederland
M/V: V

Re: Verlagen temperatuur Warmteplaat

Berichtdoor Aleks » 30 mei 2020 14:59

volgens mij denk ik dat het allemaal ingewikkelder is dan het is.

Als ik het even samenvat kan ik dus gerust de plaat hoger zetten en geven de kuikens door klaag gepiep wel aan als het niet meer goed is. Ik kan ze een beetje een keus geven tussen iets warmer of kouder door de plaat schuin te zetten.

Het is nu ook wel heel warm. Dus als ze 's ochtends ergens anders in hun hokkie tevreden en zonder klaag gepiep tegen elkaar aan liggen ga ik er gewoon van uit dat ze last hebben van het warme weer.

Dank jullie wel voor jullie reactie tot nu toe,

Alex


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten