Eerste natuurbroed geboren!!

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
VogelChrista

Eerste natuurbroed geboren!!

Berichtdoor VogelChrista » 01 jun 2020 16:32

Nadat onze NellaDella (Hollandse kriel, ruim 1 jaar oud en sinds januari bij ons) vier weken bijna onafgebroken op haar nest zat, waarvan 20 dagen op vier broedeieren van de fokker, hoorden we vrijdagochtend zacht piepen... Kijken en... een ienimini kopje stak tussen haar vleugels uit... ik was op slag verliefd :lovers:
‘s Avonds zagen we er 2, maar de volgende ochtend bleken alle vier de eitjes uitgekomen!!!
De eerste dag bleven ze in het legnest. Ergens op het forum had ik gelezen dat de kloek dan een stukje verderop wil zitten met de babies. Dus heb ik het nest ernaast ook voor haar ingericht en daar ging ze inderdaad naartoe. Die wurmpjes achter haar aan. Wat een dotjes!!
Later die dag een beetje kuikenmeel vermengd met water en als papje gegeven. Dat ging er gelijk goed in.
O ja, ik zag ook dat er eentje een poepje deed en dat zelf weer opat.
Gisteren, dag 3 dus, heb ik de family de hele bovenverdieping gegeven (en ‘s avonds weer terug in het legnest, want de andere twee moeten ook een plekje en samen gaat niet goed). Vandaag heb ik de benedenverdieping schoongemaakt en ingericht met een nestplekje, voer en drinken. Toen ik het luikje opendeed stiefelde moeder direct het trapje af, dus moest ik snel zijn om haar kroost op te vangen en naar beneden te brengen :lol: Nu zijn ze daar al de hele dag een het scharrelen. Ik ga ervan uit dat ze daar ook ‘s nachts kunnen blijven, ik heb de hoek waar het nestje staat dicht gemaakt, dus het tocht er niet.
Morgen of overmorgen zet ik een extra stuk ren erbij, waar ze overdag kunnen zijn, zonder dat de andere twee erbij kunnen, want die gedragen zich nog wat opdringerig :roll:
Foto’s maken is nog een hele kunst, dit is een eerste poging...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eerste natuurbroed geboren!!

Berichtdoor Isabel » 01 jun 2020 16:58

Gefeliciteerd!!! :duimop:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Eerste natuurbroed geboren!!

Berichtdoor tuff cookie » 01 jun 2020 18:13

Prachtige kuikens !

VogelChrista

Re: Eerste natuurbroed geboren!!

Berichtdoor VogelChrista » 02 jun 2020 16:52

En nog een foto waarop je de rugtekening van de kuikens goed kunt zien!

Afbeelding

VogelChrista

Re: Eerste natuurbroed geboren!!

Berichtdoor VogelChrista » 02 jun 2020 16:56

Ze doen het trouwens supergoed! Moeder is heel relaxed, ik mag de kuikens van haar oppakken als ik ze maar weer snel neerzet, haha. Gezien de reactie van de kuikens denk ik nu dat er twee haantjes en twee hennetjes zijn. We gaan wel een nieuw huis voor ze zoeken (tips in de buurt van Arnhem Nijmegen?). Maar als er twee haantjes zijn zullen we er wel een houden denk ik. Eens kijken hoe dat gaat! Voordeel is dat het geen familie is hè :-)

Gebruikersavatar
Jeannette R
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 jun 2019 22:37
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eerste natuurbroed geboren!!

Berichtdoor Jeannette R » 08 jun 2020 09:56

Zo leuk gefeliciteerd.
Hier ook de eerste natuur broed kuikens 2 stuks.
Afbeelding
Dit is overduidelijk een haantje de andere een hennetje, niet te zien op deze foto, 4 mei 2020 geboren

frankip
Berichten: 2905
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Eerste natuurbroed geboren!!

Berichtdoor frankip » 08 jun 2020 10:52

Dacht ook gelijk, oh twee haantjes en twee hennetjes. Terwijl ik niet weet waarom. Zeker lastig om te zien omdat het waarschijnlijk drie verschillende kleuren zijn/worden. Sukses. Ik moet nog vijf dagen wachten, en dan hoop ik op jonge sebrights.

VogelChrista

Re: Eerste natuurbroed geboren!!

Berichtdoor VogelChrista » 27 jun 2020 14:05

Om het topic af te sluiten hier voor de geïnteresseerden een laatste update.
Het is geweldig leuk geweest om voor de eerste keer kuikens te zien opgroeien! We waren verrast hoe snel de ontwikkeling gaat. Na ruim een week overdag in hun eigen buitenren te hebben gezeten was moeder het helemaal zat en wilde ze ze met het gezin de wijde wereld in. Zo leuk om te zien hoe ze haar kinderen leerde om zelf hun eten op te scharrelen.
De laatste fase is ingegaan. Vanavond worden de vier kuikens opgehaald door hun nieuwe baasjes, ook van het forum! Alsof moeder het aanvoelde is ze al bezig haar eigen leven weer op touw te zetten en wil ze ook weer op stok slapen. Grappig hoe natuurlijk dat gaat.
Voor ons even wennen zonder dat gezellige clubje, maar volgend jaar doen we weer mee!
Dank iedereen voor de handige tips :duimop:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Eerste natuurbroed geboren!!

Berichtdoor tuff cookie » 27 jun 2020 16:01

Heel leuk om de goede afloop te lezen :-D


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 7 gasten