Wanneer kuikens bij kippen?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
rozekip
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 mar 2019 07:09
Land: Nederland
M/V: V

Wanneer kuikens bij kippen?

Berichtdoor rozekip » 11 jun 2020 07:13

Wat is jullie ervaring met het plaatsen van (grote) kuikens bij kippen?

Wij hebben sinds begin maart 5 lieve kuikens. Ze zijn nu een week of 14 oud. Vanaf 7 wk wonen ze buiten in een oud konijnenhok en lopen overdag los in de konijnenren. Zo hadden ze dus ‘traliecontact’ met onze grote kippen (2 stuks, los in tuin, ‘s nachts opgesloten in een kippenhok).

Sinds een paar weken lopen de kuikens overdag los in de tuin samen met onze grote kippen. Dat gaat eigenlijk best goed. De kleintjes krijgen een snauw als ze eten proberen te pakken voor de neus van een grote kip, maar verder geen geruzie. Ze zoeken elkaar op, sjokken met zijn allen door de tuin heen. De kuikens gaan ook wel het kippenhok in om daar te eten en dat wordt geaccepteerd door de grote kippen.

Wat is nou een goede leeftijd om ze ook ‘s nachts in het kippenhok te zetten? Ze slapen nu nog in een voormalig konijnenhok maar dat wordt eigenlijk te klein voor ze. Ik lees overal dat je moet wachten tot ze even groot zijn als de grote kippen, maar dat kan gerust nog 6-8 wk duren. Zou ik het eerder kunnen wagen of zou dat een garantie voor oorlog en gevechten op leven en dood zijn? Wie heeft hier ervaring mee?

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wanneer kuikens bij kippen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 11 jun 2020 07:35

Ze lopen overdag al samen. En ik dacht dat het een leeftijd van 14 à 18 weken nodig had.
Dus ik zou het gewoon doen.

Slapen de kuikens al op stok? Want als dat niet het geval is gaan ze wss in de legnesten slapen. En dat zou ik dan nog een paar weken zo laten en dan binnen een paar weken ook op stok plaatsen.

Gebruikersavatar
rozekip
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 mar 2019 07:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wanneer kuikens bij kippen?

Berichtdoor rozekip » 11 jun 2020 08:34

In hun konijnenhok hebben ze geen stok; paste niet. Overdag als ze los lopen zoeken ze wel de hoogte op voor een dutje: een laag boompje in de tuin, de stoelleuning etc. Dus ik denk dat als ik ze een paar keer ‘s avonds op stok zet ze het wel zullen snappen.

frankip
Berichten: 2906
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Wanneer kuikens bij kippen?

Berichtdoor frankip » 11 jun 2020 08:52

Ik zou ze er gewoon bijplaatsen. Je hebt de introductie van je kuikens bij de kippen ook perfect gedaan, dus dit zal ook wel lukken. Wel zorgen dat ze s`morgens niet te lang opgesloten zitten in een kleine ruimte. Dus zo snel mogelijk weer los.

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Wanneer kuikens bij kippen?

Berichtdoor Joog » 11 jun 2020 11:40

Ja als het al dagen/weken prima gaat samen in de tuin, en zelfs in het nachthok (overdag), zou ik het ook gewoon doen.

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wanneer kuikens bij kippen?

Berichtdoor Deborah123 » 11 jun 2020 11:42

Als ze bij het op stok gaan los lopen, willen ze dan met de grotere dames in het hok of lopen ze naar hun eigen hok?

Gebruikersavatar
rozekip
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 mar 2019 07:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wanneer kuikens bij kippen?

Berichtdoor rozekip » 11 jun 2020 15:14

Tegen de avond lopen ze naar hun eigen hok, dus het oude konijnenhok. De grote kippen lopen dan ook mee en blijven daar een uurtje rondhangen tot de kuikens echt gaan slapen en dan lopen de kippen naar hun eigen hok.

Ik denk dat ik het van het weekend maar gewoon ga wagen. Met veel lekkere hapjes ter afleiding en ‘s ochtend heel vroeg opstaan om t hok open te zetten zodra het spul wakker is.

Gebruikersavatar
rozekip
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 mar 2019 07:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wanneer kuikens bij kippen?

Berichtdoor rozekip » 15 jun 2020 07:14

Nou, update: het gaat prima!

Ik heb ze drie nachten geleden voor het eerst in het kippenhok gezet ‘s avonds. Ging zonder protest van groot of klein. ‘s Ochtends was er even wat tumult maar dat was meer herrie (opperkip: “baasje, kom gauw, help, paniek! Kijk wat er nou in ons hok zit!” :gutgut: ) dan dat er gepikt of geruzied werd.

Ze gaan nog niet uit zichzelf naar het kippenhok in de avond; ze gaan nog naar hun oude hok en van daaruit zet ik ze dan over naar het kippenhok. Ik hoop dat ze binnen een paar dagen ook gewoon uit zichzelf tegen de avond naar het kippenhok gaan. Komt vast goed! :duimop:

frankip
Berichten: 2906
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Wanneer kuikens bij kippen?

Berichtdoor frankip » 15 jun 2020 08:14

Top :duimop: :duimop: :duimop:

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wanneer kuikens bij kippen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 15 jun 2020 10:44

Super !
Kan soms wel even duren.
Als het echt lang duurt zou ik hun hok dicht laten, misschien dat ze dan uit noodzaak en met het nodige protest naar het andere gaan.
Maar eerst wel een weekje tijd geven hoor.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast