(vroege) en dikke en donkere kersen enz....

In en om de tuin, in de natuur..
danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

(vroege) en dikke en donkere kersen enz....

Berichtdoor danielb » 26 jun 2020 22:35

ik had al wat kersenbomen en vorig jaar 7 extra laagstam kersenbomen bijgezet.
regina en kordia zouden donkere kersen geven
ook een hedelfinger en biggareau napolean omwille van de bevruchting
dan nog een grose schwaze knorpelkirsche (nu al gemerkt dat dit ras niet veel voorkomt)
dan nog een sunburst voor de bevruchting.
en een stella omdat die zowiezo zelf bevruchtend was en dus ook nog eens alle andere zou kunnen bevruchten..
ik zie zowiezo een verschil in groei.
de sunburst groeit zeer traag,maar daar staat bijgeschreven dat het een compact boompje blijft.
de stella,biggareau en hedelfinger hebben dan weer veel vertakkingen.
en de kordia,maar vooral de regina groeit een stuk sneller.
allebei met zeer grote bladeren,maar dus ook weer vooral de regina.

nu wil ik wel zowiezo die grose schwaze knorpelkirsche vervangen door waarschijnlijk een regina of kordia,want die grose schwaze knorpelkirsche groeit zeer raar en naar bevruchting toe is enkel de hedelfinger bekend.
ook nog een ander boompje dat ooit herplant is geweest zal een kordia of regina of een ander ras komen dat hopelijk grote en donkere kersen geeft.

maar ik zou dus eens willen weten wat jullie ervaring is ivm rassen die echt grote en donkere kersen geeft en de groei ook nog eens goed is.
misschien is het gewoon toeval dat die regina extra hard groeit.
heb hem dit jaar al 2 keer gesnoeid,want wil ze nu niet zo groot laten worden als de andere bomen die ik heb staan en vooral dit jaar nog onder de 2 meter houden.

de 3 andere grote bomen (laagstammen) waarvan ik dus dacht dat ze klein bleven heb ik jaren laten doen en nemen nu toch wel wat zonlicht weg en afdekken gaat dus zowiezo ook niet.
ze zijn in de breedte al wat gesnoeid,maar in de hoogte moet er ook nog een heel stuk af.
niet goed voor de bomen,maar nu hebben alleen de vogels er wat aan.
het snoeihout is in ieder geval goed als stookhout en als ze dan toch ziek worden,dan worden ze vervangen.
ik ga ze zowiezo inkorten tot een meter of 4.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: (vroege) en dikke en donkere kersen enz....

Berichtdoor danielb » 05 jul 2020 00:29

niemand met een kersenras dat zowiezo uit ervaring dikke en donkere kersen geeft???
ik geloof nu eenmaal niet meer wat men opt papiertje hebt staan bij de betreffende kersenboom.
vandaag trouwens 1 van de 3 oudste laagstammen ferm bijgesnoeid die ik een jaar of 7 gezet had.
noemen ze dan laagstam dat tot 4 meter kan worden.
tarara ja.
1 ervan is nu inderdaad ongeveer 4 meter ja.
de helft van de 2 andere :gutgut:
de 7 andere die ik vorig jaar gezet heb zal ik wel eerder intoom houden....

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: (vroege) en dikke en donkere kersen enz....

Berichtdoor Deborah123 » 05 jul 2020 06:01

Ik heb een heel aantal kersenbomen in de tuin, maar ben niet super enthousiast. Nu zijn de kersen van de 2 dwergkersen rijp. In een jaar of 5 zijn ze een meter of 3 hoog geworden met een dichte bladstructuur en geven veel kleine donkere kersen. Ik vind ze niet zo lekker, maar mevrouw en mijnheer merel wel en deze bomen geven wel wat privacy naar de buren toe. De dubbele meikers heb ik dit jaar gerooid om plaats te maken voor een vaste ren voor kuikens. De meikers vind ik echt niet lekker. Dan heb ik o.a een Van in leivorm: niet vies, maar om nu te zeggen super lekker, ook niet. Ik heb ook nog een Sylvia, die vond ik wel lekker, maar de vogels ook. De Donissens gelbe knorpelkirsche worden minder snel door de vogels gegeten en smaken heel aardig. Napoleon idem.
Ik heb ook een Stella: goede smaak, maar inmiddels te hoog om bij de meeste vruchten te kunnen.
Mocht je in de buurt van de Batterijen zijn als ze weer open zijn (Dodewaard), dan zouden ze je wel een goed advies kunnen geven.

Jelle86
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 apr 2020 09:17
Land: Nederland
M/V: M

Re: (vroege) en dikke en donkere kersen enz....

Berichtdoor Jelle86 » 05 jul 2020 10:59

Zelf heb ik geen ervaring met kersen(anders dan dat ze vroeger altijd door de vogels opgegeten werden).

Wij hebben al onze fruit bomen en struiken online besteld bij http://www.aatreeshop.nl Goede kwaliteit en service. Ze hebben ons goed advies gegeven en ik zag dat ze ook veel soorten kersen op de site hebben. Je zou ze eens om advies kunnen vragen.

Ze kweken voor zover ik weet ook alleen soorten die het hier daadwerkelijk doen.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: (vroege) en dikke en donkere kersen enz....

Berichtdoor danielb » 12 jul 2020 00:49

in tuincentra staat er al heel veel op de kaartjes.
zo stond er ook de maximale hoogte bijgeschreven van mijn eerdere aangekochte /geplante kersenbomen.
maximum 4 meter....
alledrie al het dubbel geworden...
advies en uitleg scheelt veel tenopzichte van ervaringen ;)
Tja... misschien is de grond hier net iets te goed voor kersenbomen :gutgut:
nu weet ik wel sinds kort wel dat de merchant een vroeg ras is dat donkere kersen met redelijke omvang geeft,maar die heb ik in belgie hier nog niet kunnen vinden.
de kersen wel,maar de boompjes tot hiertoe niet...
en ook dat de kordia dikke en grote kersen geeft.
zo heb ik 1 sinds vorig jaar,maar zelf nog geen kersen van...

Deborah : de dwergkersen die jij hebt zijn mogelijks zure kersen...???
eigenlijk krieken dus.
de stella heb ik ook,maar pas sinds vorig jaar,maar goed om te weten dat de smaak goed is.
de andere rassen die jij genoemd hebt,heb ik in de plaatselijke tuincentra in Belgie nog niet tegengekomen.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: (vroege) en dikke en donkere kersen enz....

Berichtdoor lnge » 14 jul 2020 18:33

Ik heb zo'n kers die die heel veel dikke donkere kersen geeft. Hij is een meter of 4 hoog schat ik. En heel erg dicht en vol.
Maar ik weet de naam niet meer :roll:

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: (vroege) en dikke en donkere kersen enz....

Berichtdoor danielb » 16 jul 2020 22:41

vandaag Karina kersen gekocht.
toch wel een verschil tenopzichte van de kordia die ik overlaatst had.
gemiddeld zowiezo kleiner en iets minder donker.
smaak ook anders.
niet slecht,maar de Kordia toch veel beter hoor.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: (vroege) en dikke en donkere kersen enz....

Berichtdoor danielb » 20 jul 2020 22:42

vandaag regina kersen gekocht en eigenlijk bijna te vergelijken met de Kordia.
grote donkere kersen.
blijkbaar wel later dan de Kordia en als ik dan toch moet kiezen tussen die 2,dan was de Kordia net iets beter.
een regina heb ik trouwens ook staan sinds vorig jaar,maar dus zelf nog geen kersen van gehad....
maar de eerste kersenboom die ik volgend jaar bijzet zal alvast een Kordia zijn.

nog wel proberen om aan de merchant te geraken,want dit zouden ook donkere kersen zijn,maar dan al aan begin van de kersentijd rijp zijn,maar die heb ik hier in de buurt nog niet gevonden...

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: (vroege) en dikke en donkere kersen enz....

Berichtdoor danielb » 14 sep 2020 01:59

de stella heeft terug enkele bloesems....
dat worden winter kersen :gutgut:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: (vroege) en dikke en donkere kersen enz....

Berichtdoor Kip La La » 14 sep 2020 06:11

Zin in dikke en donkere kersen nu...:kwijl:


Terug naar “Natuur, tuin, planten en vijver”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten