Voer weghalen gedurende enkele uren?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Voer weghalen gedurende enkele uren?

Berichtdoor Sofa » 26 aug 2020 00:17

Ik heb 12 leghennen, 2 vleeskippen en 1 haan als eendagskuikens gekocht. Welke soort? Zie de foto’s! (link)

https://eurocartridge.eu/Kippen/Kippen.htm

1 kuiken liep de ene minuut en viel de volgende minuut dood neer en 1 vleeskip is te grazen genomen door een vleesetend zoogdier. (Ik was het in ieder geval niet)

13 zijn er dus over gebleven en nog een van de meiden bleek óók een haan te zijn. Twee hanen dus en 11 dames. Allemaal gezond. Ze zijn nu 13 weken oud. Soms schijnvechten ze, zonder enige schade of sterk gekwetste zieltjes. Als ik in een stoel zit springen ze soms op schoot en als ik mij klein maak in de tuin vinden ze het interessant om op mijn rug of schouders te gaan zitten. Alles dik in orde dus.

Overdag lopen ze los in de tuin van 1700 m2. Althans dat kunnen ze. In de praktijk blijft de meute dichtbij het hok en het kippenvoer (opfokkorrels maar nu ook volledig (volwassen) graanmengsel en wel in de verhouding 5 op 3. Ze krijgen ook wat groentenafval. De verzameling vreet zich het leblazerus. En dit ruime dozijn vogels poept ongeveer 6 kuub per uur. Waanzinnig! Ik overweeg een tweede hypotheek en dat voor 13 kippen! Hoe een ei in de winkel 20 cent kost is mij een raadsel. Mijn vrouwen leggen nog niet maar gekost hebben ze! Er valt in deze grote tuin/wildernis echt wel wat te scharrelen maar de groep geeft de voorkeur dus aan de voerbak om daarna een dutje doen. Vervolgens, jawel, eten en weer een dutje doen!

Mijn idee is dus om tussen, bijvoorbeeld, 12 uur en 6 uur het eten weg te halen en de dames en heren vriendelijk te verzoeken de tuin om te spitten. Dit wordt anders wel een erg dure hobby!

Ik voeg eraan toe dat het hier eind augustus rond de 30 graden is, dat is de normale dagwaarde voor deze tijd van het jaar dus best wel warm maar de echte hitte is al voorbij. Niettemin liggen ze vaak met hun snavels open in de zandbak or aardebak om af te koelen maar ‘s ochtends vroeg en in de avond is het toch zeker niet bloedheet. Ze maken dan wel een paar uitstapjes maar zijn altijd weer snel terug bij de voerbak.

Toeschrijven aan de warmte of een paar uur gedurende de dag toch het voer weghalen? Dat zit overigens in zo’n omgekeerde emmer met 16 gaten op de bodem. Werkt prima, niets wordt verspild.

Ik moet eraan toevoegen dat als ik een kip was in 30 graden (of meer) in een ellenlange zomer ik ook veel zou zitten dutten in de zandbak dus het kan best zijn dat er iemand zegt ‘dat voer moet je weghalen maar alleen als het koeler is’. En ook wil ik nog kwijt dat er maar weinig kroelt in de grond. Het regent zelden en wurmen bijvoorbeeld heb ik nog nooit gezien. Vochtige plekken zijn er niet. Mieren zijn er wel maar daar lopen ze met een boog omheen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Voer weghalen gedurende enkele uren?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 aug 2020 09:33

:lol:
Klinkt erg gezellig bij jou!
Mooi allegaartje heb je daar!
Waar woon je precies? :kwijl:

Normaal kunnen legkippen behoorlijk scharrelen, dus dat zou wel in orde moeten komen. Het zou wel kunnen dat ze degelijk scharrelen van de moeder of andere volwassen kippen leren. Dat weet ik niet precies.
Misschien moet je't eens voordoen. :mrgreen:
Nee serieus, ik denk dat op den duur het kwartje wel moet vallen.

Ik geef m'n kippen 2x per dag eten. 1x in de voormiddag. En dan nog een beetje net voor de schemer. Kuikens krijgen wel de hele dag toegang tot voer, maar tegen dat ze een week of 10 zijn stopt dat ook en eten ze met de groten mee. De rest van de dag scharrelen ze.
Laar als het zo warm is, is scharrelen idd niet zo fijn. Dus in jouw geval zou ik ze 's ochtends een beetje op het eten laten wachten in de hoop dat ze gaan scharrelen. Pas rond 11u eten geven. En niet onbeperkt he. Desnoods laat je het een uurtje staan en dan weg.
Enkel in de namiddag eten weghalen gaat denk ik niet in meer scharrelen resulteren. Omdat het dan idd te warm is.

Oh en wat graan in het zand gooien ipv in de voerbak kan wel helpen om hen te leren scharrelen. 's avonds voor het slapen vb. Een klein handje per kip is 's avonds ruim voldoende. Maar een kip gaat niet graag met lege krop op stok.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Voer weghalen gedurende enkele uren?

Berichtdoor Sofa » 26 aug 2020 12:25

Dank voor je reaktie. Wonen in Alicante.

Rondom het hok en de voedersilo staan olijfbomen, daar verblijven ze graag onder. Pas als de zon een strook schaduw aan één kant van het huis geeft dan sprinten ze opeens de wildernes in. Tot die tijd vragen ze wel eens aan mij of het niet een dagje lekker bewolkt kan zijn.

Ze komen overigens uit Sevilla (zo laat in augustus vandaag 41 graden) dus beter hittebestendige kippen zul je niet vinden. (De vleeskuikens kosten 88 cent en alle anderen € 1.87. Heeft niks met het scharrelen te maken maar misschien leuk om te weten)

Dit zijn ze: https://eurocartridge.eu/Kippen/Kippen.pdf

'S ochtends geen eten geven maar het hok openen om 7 uur en ze de wijde wereld induwen vind ik geen gek idee. Tegen de tijd dat ik zelf wakker word kan ik ze dan het ontbijt aanbieden. Mijn vrouw opent het hok. Ik wacht nog even op meer reakties. Thanks!

VogelChrista

Re: Voer weghalen gedurende enkele uren?

Berichtdoor VogelChrista » 26 aug 2020 12:55

Hoi, ik verwacht dat je kippen actiever worden als het koeler wordt. Een kip heeft een lichaamstemperatuur van 41 graden en geen zweetklieren. Zelfs ‘afgeharde’ kippen kunnen bevangen worden door de hitte en sterven. Dus ze zullen zich instinctief zo gedragen dat ze zo koel mogelijk blijven. Ligt het hok in de schaduw eigenlijk?
Een tip die ik heb is om in jullie grote tuin een vochtig gedeelte aan te leggen in de buurt van het kippenhok. Een stuk waar bomen en struiken zorgen voor schaduw en dat je in de zomer kunt irrigeren, zodat het geen woestijn wordt. Kippen houden van droog zand om in te rollen, maar niet om in te scharrelen, want er zit geen leven in. Dat leven zul je zelf moeten stimuleren. Compost maken, mulchen, snoeiafval terugbrengen in je tuin, etcetera. Dan krijg je een toom kippen die heel gelukkig scharrelt en op termijn minder voer nodig heeft.
En de eitjes zullen dan ook lekkerder smaken :mrgreen:
Succes!

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Voer weghalen gedurende enkele uren?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 aug 2020 13:23

Das wel waar. Kijk eens of je iets dichter groeidende bomen en struiken kan vinden. Hier vertoeven ze bij 30-35 graden in de schaduw van 2 fruitbomen (een perzikboom trouwens, moet bij jou toch ook kunnen?) en vinden het daar prima. Gaan niet liggen hijgen.
Maar komen idd enkel in actie als het koeler wordt of 's ochtends.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Voer weghalen gedurende enkele uren?

Berichtdoor Sofa » 26 aug 2020 14:12

Het hok ligt niet in de schaduw maar daar zijn ze al lang uit voordat de zon erop staat. (De deurtjes in de ren gaan bij het krieken van de dag open) Het is uitsluitend een slaaphok. Overdag zijn ze daar nooit. Kan ook niet want dan staat de zon op de zwarte dakjes en is de temperatuur fataal. Buiten, naast het slaaphok, staan een aantal ‘leghokken’. In elk leghok ligt een ei gevuld met cement. De leghokjes staan onder 4 olijfbomen. Daar is 100% schaduw. Moeten maar afwachten of dat werkt. Ik denk van wel.

Onder de olijfbomen (schaduw) staan ook 3 zandbakken. Twee met zand gevuld en een met potgrond. Daar verblijven ze maar al te graag. De voorkeur gaat overigens uit naar potgrond, niet zand.

Mochten ze gaan broeden (in een leghok) dan kunnen ze verhuizen naar een privé bungalow. (zie foto’s) Als dat het geval is wordt de bungalow in een aparte ren geplaatst ter bescherming. Ik hoop de nieuwe kuikens zsm toe te voegen aan de groep dus zonder weken/maanden in een eigen ren.

Foto’s: https://eurocartridge.eu/Kippen/Hokken.htm

Nu staan er 7 leghokjes (de zwarte op de foto) en ook zijn er al 7 grotere ‘vakantiebungalows’ (lichtere houtskleur) maar die laatste zal ik natuurlijk voorlopig nog niet nodig hebben.

Het slaaphok is overigens gebouwd op een stokoude Nederlandse kampeertrailer. De top staat open met daarop een ‘huisje’ en dak. De trailerbak zelf is hetzelfde. De daken kun je eraf lichten en dan de ‘huisjes’ ook. Dat doen we om elke dag schoon te maken.

Op de bodem liggen grassen welke we uit de tuin rukken.

Alles is gemaakt van afvalmaterialen. Het enige wat ik gekocht heb zijn de schroeven en het gaas!

Er zitten 4 stokken in van elk 125 cm lang maar het liefst zitten ze met zijn allen zo dicht mogelijk bij elkaar. Op anderhalve stok.

Naast de trailer staat een rennetje van 4m2. In de avondschemering roep ik ‘Maria, Maria, Maria!!!!!!’ en dan komen ze allemaal met de snelheid van een F1. Ze heten allemaal Maria, wel zo makkelijk. De heren hebben nog de toevoeging José dus José Maria. Sevilla is nogal Katholiek tenslotte. In het rennetje strooi ik dan een handje rijst. Het rennetje bevat 2 deurtjes. Deze gaan dan dicht en vervolgens lopen ze de slaapkamer/trailer in.

Water is een probleem. We hebben geen wateraansluiting, dat komt met een tankwagen, gaat een ondergronds reservoir in. Water is knetterend duur. Anders had ik een grote groententuin en geen wildernis. Een komposthoopje kan ik wel maken maar we zijn hier echt heel zuinig met water. Handen wassen bijvoorbeeld: water gaat in een teiltje en dan wordt dat weer gebruikt om het toilet door te spoelen. Voordat het water warm wordt in de douche: opvangen in een teil waar we de paar planten mee bewateren.

Onder diverse bomen in de tuin ligt er ‘scharrelgrond’. Veel oude bladeren welke heerlijk knisperen maar veel leven zit daar inderdaad niet. In oktober en april regent het, de overige maanden is het beendroog. Niettemin, (vliegende) insekten zijn er wel degelijk, ik ben net weer behoorlijk gestoken bij het verzamelen van dat taaie gras en het jeukt vreselijk!

frankip
Berichten: 2954
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Voer weghalen gedurende enkele uren?

Berichtdoor frankip » 26 aug 2020 19:02

Ik heb geen goede raad voor jouw, helaas. Maar zou je niet elke dag een column kunnen schrijven hier op kippenforum ? Het leest nl erg prettig.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Voer weghalen gedurende enkele uren?

Berichtdoor Sofa » 26 aug 2020 21:16

De raad van 'geen voer na zonsopgang' van PEARLSOFPASSION spreekt mij wel aan.

Ik duw vanaf nu gewoon mijn vrouw het bed uit om 6 uur. Die moet dan de deurtjes open zetten. Daarna mag ze weer verder slapen. Omdat de zon elke dag ietsje later opkomt kan ze dus steeds een paar minuten langer blijven liggen. Op die manier heeft ze dus elke dag iets prettigs om naar uit te kijken.

Het probleem wat hierbij om de hoek ligt is natuurlijk 22 december. Vanaf deze datum zal ze steeds eerder op moeten staan. Nou ja, je moet wat over hebben voor een goed huwelijk.

Met deze oplossing raken de kippen bij het aanzien van de nieuwe wereld (geen voersilo) meteen in paniek en gaan wanhopig op zoek naar voedsel.

Om een uur of tien kom ik mijn bed uit, drink een kopje koffie en roep vervolgens alle Maria's bij elkaar en presenteer het ontbijt. Daarmee ben ik de held en mijn echtgenote de gebeten hond.

Een best goede tip!

Ik ga daar morgen mee beginnen. Jullie weten het al dus vanavond zal ik het mijn vrouw vertellen.

frankip
Berichten: 2954
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Voer weghalen gedurende enkele uren?

Berichtdoor frankip » 26 aug 2020 22:20

:duimop: vind ik leuk

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Voer weghalen gedurende enkele uren?

Berichtdoor Sofa » 28 aug 2020 00:26

Donderdag.

Even mijn knie in haar buik gedrukt en wèg was mijn lieve echtgenote, om de deurtjes te openen.

Om 11 uur werd ik wakker en uit bezordheid vroeg ik hoe de scharrelexpeditie was verlopen. Van de kippen inderdaad, haar uitstapje duurde maar een paar minuten.

‘Gedeeltelijk geslaagd’ was het antwoord.

‘Gedeeltelijk’ omdat de meute inderdaad gedwongen-vrijwillig op zoek was gegaan naar het spoorloos verdwenen ontbijt maar tegen tienen besloot Maria de vleeskip dat het wel mooi was geweest en kwam op hoge stelten verhaal halen. De voordeur moest het ontgelden en ook is het terras wat daarvoor ligt geheel onder gescheten.

‘Maar ik heb een compromis kunnen maken’ aldus de dame met gewoon 5 tenen aan elk pootje.

Dat betekent dat we morgen weer dezelfde maatregelen treffen maar ik dien het ontbijt te presenteren om 10 uur. ‘Zo niet dan houden we allemaal onze poep in vannacht en schijten we morgen de voegen uit de terrastegels’. Aldus Maria.

Omdat ik een man van mijn woord ben, 10 uur it is!

Mijn doel is in ieder geval bereikt en heb nu 13 scharrelkippen. Nu de eieren nog!


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten