Kippen op stok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
EelkeS
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 aug 2019 10:32
Land: Nederland
M/V: M

Kippen op stok

Berichtdoor EelkeS » 31 aug 2020 21:13

Beste allen,

Sinds vorige week hebben wij twee kippen (Lohmann Brown).
Wij willen graag dat ze op stok gaan zitten.
Echter gaat de ene kip slapen in het legnest en de andere op de grond in de hoek bij de deur.
We zetten ze nu al een paar avonden op stok en blijven daar ook zitten.
Maar de volgende nacht gaan ze gewoon weer op de "oude plek" zitten.
Eén van de kippen "blaast" zelfs bij het oppakken en de ander is nu zelfs van legnest veranderd, alsof ze zich nu niet meer veilig voelt in het "orginele".
Wat doen wij fout? Wat kunnen wij eventueel anders doen? Blijven volhouden (zo ja hoe lang, we doen dit nu vijf nachten) of juist niet?

Groeten,
Eelke

Stok is 4,5 bij 4,5 cm. Hoogte van de stok is 40 cm.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Kippen op stok

Berichtdoor Dr_Haantje » 31 aug 2020 21:59

Laat de natuur haar werk doen misschien? Je kunt de kippen "leren" waar ze eventueel zouden kunnen zitten en verder zoeken ze het maar uit.

Ik heb een eigenwijze kip die steenvast voor de ingang van het nachthok ging zitten slapen, maar nu het in de avond wat kouder wordt en meer gaat waaien gaat ze toch maar het nachthok in.
In het prille begin heb ze allemaal op stok gezet waar een paar graag gebruik van maken, maar soms verkiezen ze een andere plaats.
..en gelijk hebben ze.. Zelf wil ik ook wel eens op een andere plaats slapen. :mrgreen:

Kippen zijn geen zielige wezentjes, die gaan al een paar miljoen jaar langer mee in de evolutie dan de mens.

Pearlsofpassion
Berichten: 4372
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen op stok

Berichtdoor Pearlsofpassion » 31 aug 2020 22:29

Gewoon volhouden. En geen dag overslaan. Dan is het na 2 weken doorgaans wel in orde.
Af en toe kan er nog een koppige exemplaar bij zitten, dan moet je wat langer volhouden.
En natuurlijk moet je zeker weten dat ze er zelfstandig op kunnen/durven. Is die mestplank stevig zodat ze niet flappert als ze erop springen? Raken ze erop?
Anders kan je beter een loopplankje of opstapje voorzien.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19178
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen op stok

Berichtdoor Isabel » 01 sep 2020 05:50

Kan je een tweede zitstok maken? Ik heb verschillende stokken, hierdoor kan ieder haar eigen "ranghoogte" vinden en hebben ze voldoende ruimte om elkaar niet in de weg te zitten. :-D

Pearlsofpassion
Berichten: 4372
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen op stok

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 sep 2020 07:22

Voor 2 kippen?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19178
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen op stok

Berichtdoor Isabel » 01 sep 2020 07:34

Die kunnen ook figuurlijk voor 10 kippen gedoe veroorzaken. :mrgreen:

lucky_me1
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jul 2018 15:45
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen op stok

Berichtdoor lucky_me1 » 02 sep 2020 09:53

Hallo, volgens mij is de vorm van de stok niet optimaal. Die stok heeft scherpe hoeken zie ik op de foto. de 2 hoeken langs boven flink afronden zou kunnen helpen. Zoals het nu is , is het niet comfortabel voor de kippen.
Mvg
Luc

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Kippen op stok

Berichtdoor Dr_Haantje » 02 sep 2020 10:00

Op een één of andere manier is de foto bij mij niet zichtbaar, maar aangenomen dat de hoeken van de stok te scherp zijn, kun je met een ijzervijl (houtvijl kan ook maar ga je zonder ervaring al snel teveel van de hoek afhalen) of met een ruwe steen langs de hoeken wrijven tot de randen niet meer scherp zijn.
Heb je wel ervaring met hout bewerking, dan heb ik niets gezegd.. :-)

lucky_me1
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jul 2018 15:45
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen op stok

Berichtdoor lucky_me1 » 02 sep 2020 10:21

die stok mag echt zo rond mogelijk zijn langs boven. Wanneer ze de kans krijgen zitten die toch ook graag ergens op een tak? Je zou dus ook die huidige stok kunnen vervangen door een recht stuk tak. Elke vogel (dus ook kippen) heeft een mechanisme in de poten waardoor de tenen gaan klemmen zond de zitstok (of takje). Vandaar ook dat een vogel tijdens hevige wind niet van zijn tak valt

Gast1
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 mar 2012 02:35
Land:
M/V: V

Re: Kippen op stok

Berichtdoor Gast1 » 02 sep 2020 15:59

lucky_me1 schreef:die stok mag echt zo rond mogelijk zijn langs boven. Wanneer ze de kans krijgen zitten die toch ook graag ergens op een tak? Je zou dus ook die huidige stok kunnen vervangen door een recht stuk tak. Elke vogel (dus ook kippen) heeft een mechanisme in de poten waardoor de tenen gaan klemmen zond de zitstok (of takje). Vandaar ook dat een vogel tijdens hevige wind niet van zijn tak valt

Goede tip! En ik denk ook dat die plank te dicht onder de stok zit en te breed is. Dat zou het gevoel kunnen geven dat ze toch dicht bij de grond zitten. Maar ws is een andere stok het belangrijkste!


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten