Het houden van alleen haantjes

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Het houden van alleen haantjes

Berichtdoor Pearlsofpassion » 30 aug 2020 09:28

Tis zo allemaal hokjes naast elkaar met steeds een doorgang naar het volgende. Net lockertjes (dat bedoel ik niet slecht he). Steeds max 2 dieren per hokje schat ik qua grootte.

frankip
Berichten: 2946
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Het houden van alleen haantjes

Berichtdoor frankip » 30 aug 2020 09:46

Ik vind het een grappig hok, en ook een heel goed idee om alleen haantjes te houden. Zeker ook de mooie sebright haantjes. Maar ik zou er een hok van gemaakt hebben , want ik denk idd niet dat ze vrijwillig doorgaan naar het achterste hok, en ook wel bij elkaar op stok willen.

Brando
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 aug 2020 15:26
Land: Nederland
M/V: V

Re: Het houden van alleen haantjes

Berichtdoor Brando » 30 aug 2020 10:20

Bedankt voor de tips!

Leuke uitdaging is het alleen haantjes, overdag gaat het goed.

Ze vinden het fijner om in een hogere boom te slapen natuurlijk. Als ik ze nu in stop wisselen ze wel van hok. Waarom de schotten er tussen? Bij het verwachten van haantjes was mijn eerste idee dat ze graag afgeschermd van elkaar konden zitten. Ik heb het idee van een ander kippenhok wat de zelfde indeling had.

Ik stop ze er nu in wanneer het schemerig wordt. 5 minuten wat gekibbel en ze zijn stil. Ze gaan er rond 8:00 uit.

Ik weet ook niet hoe haantjes die goed in een groep leven over het algemeen met elkaar omgaan, Helemaal vrede of tussendoor nog wat haantjes gedrag maar zonder verwondingen?


Ik ga de schotten er tussenuit halen en de ingang in het midden!

Ontzettend bedankt voor het mee denken, fijn forum :gulzig:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22982
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Het houden van alleen haantjes

Berichtdoor Kip La La » 30 aug 2020 10:44

Voor Jantien.
Afbeelding
Het is wel echt groot als je die kippetjes er zo naast ziet! :-D

Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Het houden van alleen haantjes

Berichtdoor Pearlsofpassion » 30 aug 2020 11:56

Oh ja het is een stuk groter dan ik gedacht had. Was me ook ontgaan dat het sebrights zijn. :roll:

Alleen haantjes zonder hennen erbij zouden normaal beter overeen moeten komen dan een paar hanen met een grote groep hennen.
Maar dat gekibbel heb ik hier dus ook hij de hennen en haan hoor. Dat hoort gewoon bij kippen, zeker als de slaapplaats nog niet duidelijk uitgemaakt is. Want dat is volgens hen ook heel belangrijk, wie waar slaapt. :cool:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Het houden van alleen haantjes

Berichtdoor jantien » 30 aug 2020 12:06

Dank je Kiplala :duimop:

Ik heb ook meerdere hanen ( en hennen) en dat gaat over het algemeen goed.
Natuurlijk kibbelen die en knokken ze soms heel klein beetje maar meestal is er toch 1 oppperhaan en daar heeft iedere haan dan ontzag voor.
Zolang er geen hanengevechten op leven en dood plaatsvinden is het helemaal oké.
Mooi hok hoor :duimop:, zeker geen prutswerk maar.....het is natuurlijk aardedonker in dat hok als deurtjes gesloten zijn.
En dat vinden kippen dus echt niet leuk :duimneer:
Ik snap waarom je het doet, vanwege het geluid.
Ik zou, als je toch alleen in het midden het deurtje maakt en rest dicht, de deurtjes ernaast eruit halen en dik plexiglas ( tegen het geluid) inzetten, of in ieder geval in 1 deurtje die je permanent sluit.
En dan wat je al gaat doen die tussenschotten weghalen en trapje gaat maken naar ingang.
Volgens mij wordt het dan heel wat aantrekkelijker voor de haantjes :-D

Ohhh wacht, zie nu dat je trappetje aan zijkant hebt met dat automatische deurtje :oops:
Ik zou dan toch nog het zo maken (als het mijn hok zou zijn) dat aan voorkant de ingang komt met trapje en zijdeurtje dicht maken en met wat plexiglas.

lucky_me1
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jul 2018 15:45
Land: Belgie
M/V: M

Re: Het houden van alleen haantjes

Berichtdoor lucky_me1 » 02 sep 2020 10:10

7 hanen??? In mijn jonge jaren werden er tijdens de weekends hanenkraai wedstrijden gehouden. een 50tal (kriel)haantjes werden in houten boxen op een paar meter van elkaar geplaatst. Dan had je een rij van ongeveer 100m. (vergelijkbaar met wat nu nog bestaat als vinken zetting). gedurende een uur werd het aantal keer dat elk haantje kraaide geteld. Elk haantje probeerde zijn buur te overstemmen, dat zit in de aard van het diertje. Winnaars zaten vaak rond de 750 kraaien in dat uur. Wanneer je hanen fysiek aan elkaar kunnen is anderzijds ook de kans ook dat ze gaan vechten met elkaar. Toch niet zo optimaal lijkt me

Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Het houden van alleen haantjes

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 sep 2020 16:58

Zolang er geen hennen zijn, gaan hanen doorgaans gewoon goed samen.

frankip
Berichten: 2946
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Het houden van alleen haantjes

Berichtdoor frankip » 02 sep 2020 18:45

Mijn broer heeft al jaren een hanenwei. Alleen hanen, en dat gaat altijd goed. Af en toe wat gekibbel over de rangorde, maar meer niet. Hij is ze nu aan t laten uitsterven, dus geen nieuwe er meer bij. Maar er zijn jaren geweest dat er 30 hanen zaten. En zelfs het kraaien viel best mee.

lucky_me1
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jul 2018 15:45
Land: Belgie
M/V: M

Re: Het houden van alleen haantjes

Berichtdoor lucky_me1 » 02 sep 2020 19:12

ik vind het altijd leuk om ervaringen van anderen te horen, ook wanneer die niet overeenkomen met de eigen opinie.
Mvg
Luc


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten