Piepjong verstoten kuiken met jeuk: advies gevraagd

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Maayke
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2020 14:02
Land: Nederland
M/V: V

Piepjong verstoten kuiken met jeuk: advies gevraagd

Berichtdoor Maayke » 04 sep 2020 00:24

Ik heb een jong kuiken (paar dagen oud) gekregen van de buurman. Deze was verstoten door haar moeder.
Het idee is om het kuiken groot genoeg te laten worden en dan opnieuw te introduceren aan de groep van de buurman. Ik wil er graag een leeftijdsgenootje voor haar bij hebben (via Marktplaats), omdat ik las dat dit a) beter is voor haar ontwikkeling, b) het herintroduceren makkelijker maakt en c) een kip een groepsdier is en alleen zijn dus erg sneu is.

Echter, het kuikentje heeft last van jeuk. Ze krabt veel op haar buik en achterwerk, en achter haar vleugeltjes. Ik heb geprobeerd te kijken of ik beestjes op haar zag lopen, maar heb ze niet kunnen vinden. Wel had ik nadat ik haar opgepakt had, een klein jeukend beestje op mij lopen.
Voordat ik een leeftijdsgenootje voor haar haal, zou ik haar graag van de jeuk af helpen (om te voorkomen dat het nieuwe kuikentje dezelfde problemen krijgt).
Ik heb al wat zitten struinen op internet en dit forum, maar nog geen eenduidig antwoord kunnen krijgen, vooral omdat ze nog piepjong is.
Zou iemand mij kunnen adviseren wat ik het beste kan doen? Zou ik haar bijvoorbeeld kunnen wassen met wat lauw water in de hoop dat dit helpt, of is ze daar nog te jong voor?

Nog wat context:
- dit kuikentje is de enige uit deze lichting (geen broertjes of zussen). De andere kuikens die bij de buurman rondlopen zijn op zijn minst 3 weken oud;
- de moeder is een buitenkip/loopt vrij rond over het erf. Ze hebben wel een hok maar gaan daar niet allemaal op stok (ook elders);
- het kuikentje heeft in zijn hokje een warmtelamp, drinkbakje (ondiep), etensbakje en een spiegel. Er ligt keukenrol als bodembedekking (na een tijdje vervang ik dit met houtkrullen).

Alvast bedankt voor het meedenken!

VogelChrista

Re: Piepjong verstoten kuiken met jeuk: advies gevraagd

Berichtdoor VogelChrista » 04 sep 2020 08:11

Hoi Maayke, dapper van je dat je hieraan begint!
En slim dat je lid bent geworden van het forum :duimop:
Wat betreft de jeuk, bloedluis is het toch eerste dat je zou moeten checken.
Heel veel kippenhokken hebben in de afgelopen zomer een uitbraak gehad, dus vraag je buurman of dat bij hem ook zo is of was. Jonge kuikens kunnen eraan overlijden en voor je het weet heb je alles onder zitten...
Hier op het forum is erg veel informatie te vinden over bloedluisbestrijding.
Over het kuiken: wat voor soort is het? Kriel of normaal? Kuikens groeien hard dus voor je het weet heeft je kuiken meer ruimte nodig en zal het mss ook proberen te vliegen. Houd daar alvast rekening mee!
Veel succes verder

frankip
Berichten: 2904
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Piepjong verstoten kuiken met jeuk: advies gevraagd

Berichtdoor frankip » 04 sep 2020 08:23

Top, Je hebt je al heel goed ingelezen. :duimop: . Advies over de jeuk heb ik niet. Bedenk wel dat dit kuiken een haan kan zijn, en het kuiken wat je erbij haalt ook. Wil de buurman dan twee hanen terug ? of zit jij straks met je beste bedoelingen met een probleem ? Ook kinderboerderijen e.d. zitten tot over de oren vol hanen.

Maayke
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2020 14:02
Land: Nederland
M/V: V

Re: Piepjong verstoten kuiken met jeuk: advies gevraagd

Berichtdoor Maayke » 04 sep 2020 10:07

Hartelijk bedankt voor jullie reacties!
De buurman weet niks van bloedluis af, maar ik zal alsnog de bestrijdingstips opvolgen in de hoop dat het helpt!

Volgens mij is het een gewoon kuiken (geen kriel), maar zeker weten doe ik het niet.
Vanaf welke leeftijd zal hij/zij beginnen met vliegen?

Ik ben me bewust van het feit dat de kans 50% is dat het een haantje kan zijn (en het leeftijdsgenootje ook).
De buurman wil ze alsnog terug nemen mocht dit het geval zijn. Hij probeert de haantjes dan ergens onder te brengen, en anders gaan ze naar de poelier.
Mocht dit een haantje blijken te zijn, dan maak ik de afweging: of terug naar de buurman, of hem zelf houden en een eigen (kleine) groep met wat kippen beginnen.

Maayke
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2020 14:02
Land: Nederland
M/V: V

Re: Piepjong verstoten kuiken met jeuk: advies gevraagd

Berichtdoor Maayke » 04 sep 2020 11:58

Nog een vraag: kan iemand me misschien vertellen of het uitmaakt welk ras het leeftijdsgenootje is?
Hier in de buurt worden op Marktplaats vrijwel alleen maar relatief oude kuikens aangeboden.
Er is wel een advertentie met USA zijdehoen kuikens. Dit is overduidelijk een ander ras dan het verstoten kuiken.

Een paar foto's van het verstoten kuiken (met daarnaast een waxinelichtje voor grootte referentie :lol: ) heb ik hier neergezet https://drive.google.com/folderview?id=1hCcZqQWWoCKJYh-49QBcyM9HQ75AhXz_.

VogelChrista

Re: Piepjong verstoten kuiken met jeuk: advies gevraagd

Berichtdoor VogelChrista » 04 sep 2020 15:32

Wat een dropje :ilove:
Wb de buurman, mss moet die zich dan eens inlezen over bloedluis?
Dikke kans dat zijn kippen het hebben als hij er niets vanaf weet...
Goed dat je met bestrijding begonnen bent!

Pearlsofpassion
Berichten: 4306
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Piepjong verstoten kuiken met jeuk: advies gevraagd

Berichtdoor Pearlsofpassion » 04 sep 2020 16:09

Goh, het hoeft niet hetzelfde ras te zijn, maar een beetje dezelfde soort kip is wel leuk. Dus geen kilo's verschil in gewicht en een gelijkaardig karakter.
Vind je echt nergens kleine kuikens?
Zijdehoenders zijn heel specifiek (vind ik). Tenzij je ze zelf ontzettend leuk vind, zou ik toch nog wat verder zoeken.

Qua soort kip je kuiken is: wat heeft je buurman lopen? Zit daar iets bijzonders tussen (veren op de poten, erg bolle kippen, kuiven, speciale veren?) of zijn het allemaal gewone kippen van gewone grootte? En welke haan heeft hij (als hij er maar 1 heeft is dat al zeker de vader).

Joog
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 mar 2015 09:46
Land: nederland
M/V: M

Re: Piepjong verstoten kuiken met jeuk: advies gevraagd

Berichtdoor Joog » 04 sep 2020 17:02

Bloedluis gaat overdag weg (verstopt zich) , dus dat het kuiken daar last van heeft nu lijkt me sterk. Kan wel zo zijn dat die bij de buurman lek geprikt Is, en van deze wondjes nog last heeft. Dit gaat dan vanzelf over. Omdat je verteld dat de kippen bij de buurman gewoon los over het erf lopen, en zelf kunnen kiezen waar ze gaan slapen, word het bloedluis verhaal nog kleiner. Worden ze lek geprikt in hun hok, kiezen ze de dag erna wel een boom uit bv waar geen luizen in zitten. Als het een gewoon kuiken Is, kan er gerust een zijdehoender kuiken bij geplaatst worden. Om het kuikentje te helpen met zn jeuk, kun je er ook een schaal speel/wit zand bij plaatsen. Kippen nemen graag een zandbak, ook kuikens doen dit.

Maayke
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2020 14:02
Land: Nederland
M/V: V

Re: Piepjong verstoten kuiken met jeuk: advies gevraagd

Berichtdoor Maayke » 04 sep 2020 17:50

Nogmaals bedankt voor alle reacties en nuttige tips.
Met de jeuk lijkt het inmiddels ietsje beter te gaan.
Het zandbadje ga ik zeker proberen!

In een straal van 25 km om mij heen zijn de zijdehoen kuikens de enige kuikens die jonger zijn dan 2 weken (en dat terwijl ik op het platteland woon).
Verder dan dat rijden lijkt me voor het kuiken geen pretje.

Ik hou de advertenties vandaag nog in de gaten, anders ga ik toch voor een zijdehoender! Wil niet te lang wachten, want vind het kuikentje een beetje zielig, zo alleen.

Mijn buurman heeft kippen in allerlei soorten en maten lopen (er worden nogal eens kippen bij hem afgeleverd van mensen die ze niet meer willen). Het ras van de haan is mij onbekend.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Piepjong verstoten kuiken met jeuk: advies gevraagd

Berichtdoor tuff cookie » 04 sep 2020 18:04

Wel rekening mee houden dat Zijdehoenders erg vaak broeds zijn, ook kunnen ze slecht tegen regen doordat ze geen gewone veren hebben.
Het kuiken dat je hebt lijkt op een Australorp.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten