Kipje zit stil en is erg rustig..

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Meneer wortelbrood
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 mar 2020 17:50
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kipje zit stil en is erg rustig..

Berichtdoor Meneer wortelbrood » 29 sep 2020 18:30

Ik heb een soortgelijk verhaal. Één van onze kuikens zit onder hetzelfde boompje het merendeel van de dag. Ze is nu 20 weken. Als jong kuiken deed ze haar oogjes ook de hele dag dicht. Na het schoonmaakt te hebben deed ze haar oogjes steeds meer open. Inmiddels doet ze haar ogen ook gewoon open. Ze eet gewoon en komt ook naar mij toe als ik voer of water geef. Wat kan dit zijn?

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Kipje zit stil en is erg rustig..

Berichtdoor Dr_Haantje » 01 okt 2020 14:04

Kruimel, de kip in kwestie zit nog steeds in het "kippenhospitaal" en krijgt zo nu en dan gedwongen voedsel.
Dat is vreemd, want wanneer ik met eten aan kwam werd dat zowat uit handen gegrist en kwam ik er ternauwernood zonder kleerscheuren vanaf.

Ze doet het op zich goed en eten doet ze wel, maar daar ligt tevens het probleem.
Wanneer ze eet kost dat veel energie waardoor ze snel moe wordt en stopt met eten.. Wanneer ze niet meer eet gaat de conditie nog verder achteruit, waardoor ze nog minder eet...enz enz enz.. Het befaamde "kip en het ei" verhaal dus.
Ze is nog steeds aan de antibiotica en het is even afwachten. Ze moet nog even een beetje aansterken.
Ik heb een vaste prijs met de arts afgesproken en het is te merken dat de dierenarts ook is "gevallen" voor de bijzondere eigenschappen van dit kipje.
Ze doet er enorm veel moeite voor en dat is op zich al een dikke pluim waard, ook al zou het kipje het niet redden.

..word vervolgd..

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19178
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kipje zit stil en is erg rustig..

Berichtdoor Isabel » 01 okt 2020 14:19

Wellicht mist ze een soortgenoot..?
Als ik er eentje voor een nacht achterlaat, neem ik altijd een vriendin van desbetreffende kip mee. :-)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kipje zit stil en is erg rustig..

Berichtdoor tuff cookie » 01 okt 2020 14:43

Je schrijft dat ze moe wordt van eten. Het kan zijn dat de vertering niet goed verloopt en daardoor moe wordt.

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Kipje zit stil en is erg rustig..

Berichtdoor Dr_Haantje » 01 okt 2020 14:52

@Isabel,
Ze komt samen met haar zus uit een vrij grote toom met diverse soorten.
Daar leefden ze op ene kleine oppervlakte. (wat ook de reden is waarom de eigenaren deze twee weg deden)
Ook waren de kinderen veel met deze kippen bezig..aaien, op schoot nemen etc.

Hier kwamen ze met de "terrorkip" in aanraking die direct dominant heerste maar wat aardig goed ging.
Inderdaad ging Kruimel behoorlijk snel achteruit toen haar zus broeds werd, want deze trokken samen altijd met elkaar op.
Deze twee moesten de " trauma kip" vergezellen, die momenteel evengoed alleen rondloopt en weer eenzaamheid trekjes vertoont vanwege de ene broeds en de andere weg..

Dus eenzaamheid zou een reden kunnen zijn maar misschien ook omdat de kippen altijd uit de hand werden gevoerd van kuiken af aan.
Ik overweeg om 4 "verse kippen" aan de minitoom toe te voegen om deze perikelen voor de toekomst te voorkomen.
Op Marktplaats is iemand die 4 cochin krielen weg doet wegens einde hobby, maar daar twijfel ik nog even over.

Je zou toch denken dat de natuurlijke inslag het wel weer gaat overnemen, maar blijkbaar is dit dus niet het geval met kippen.

@Tuff cookie, naar spijsverteringsproblemen word nu gekeken. De gezondheid is verder goed en geen wormen of parasieten.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19178
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kipje zit stil en is erg rustig..

Berichtdoor Isabel » 01 okt 2020 16:02

Ik bedoelde dat ze misschien een soortgenoot in het "kippenhospitaal" mist.

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Kipje zit stil en is erg rustig..

Berichtdoor Dr_Haantje » 01 okt 2020 16:19

Isabel schreef:Ik bedoelde dat ze misschien een soortgenoot in het "kippenhospitaal" mist.

Oh, op die fiets.. :mrgreen:
Maar als ik nog een kip meegeef dan zit de derde kip weer alleen.. Bovendien is de andere kip broeds en is niet van haar nest te trekken zonder dat het vlees van mijn vingers wordt gescheurd! :mrnono:
Drie kippen is echt te weinig..

Pearlsofpassion
Berichten: 4372
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kipje zit stil en is erg rustig..

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 okt 2020 17:51

Ik zou de broedse mee binnen zetten. (met handschoenen :mrgreen:)
Broeden kan ze ook binnen en met een beetje geluk is ze er meteen broeds af van. :duimop:

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Kipje zit stil en is erg rustig..

Berichtdoor Dr_Haantje » 27 okt 2020 08:28

Inmiddels is de kip weer aardig up-and-running, vooral wanneer ik met eten naar buiten kom, maar ik maak mij over één ding zorgen:

Afbeelding

(foto is bewerkt voor wat meer contrast)

Volgens mij is dit niet goed. Iemand een suggestie wat het kan zijn?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kipje zit stil en is erg rustig..

Berichtdoor tuff cookie » 27 okt 2020 09:14

Zou het kunnen dat het kipje ergens door stress heeft ?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten