Broedse zijdehoenders ( en eentje niest..)

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
LTS
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 mei 2020 23:12
Land: Nederland
M/V: V

Broedse zijdehoenders ( en eentje niest..)

Berichtdoor LTS » 06 nov 2020 17:14

Hoi, onze zijdehoenderkrieltjes waren net aan het leggen (1e eitje 27 september), of Dropje vond het nodig broeds te worden. We snapten eerst niet waarom ze zo raar deed... nu wel. Broeds dus. Vanaf
20 oktober ongeveer. Helemaal niet erg, ik haal haar geregeld van het nest zodat ze even kan eten en drinken.
Het is besmettelijk, want vandaag is Streep gezellig bij haar gekropen. Dus ook haar gaan we met enige regelmaat van het nest halen om te laten eten en
drinken.
Vandaag nieste Drop wel even, maar goed, doen wij ook wel eens... Wel iets om in de gaten te houden.
Maar over dat broeds: wij vinden het niet vervelend. Hoort erbij, dan maar wat minder eitjes. Maar is het voor de kippies beter als we ze broeds-af maken, omdat het anders erg lang kan duren (met onbevruchte eitjes)?
Kijk, als het voor hun niet uitmaakt: lekker laten gaan, desnoods alle 6 tegelijk broeds. Als het maar niet ten koste gaat van hun gezondheid.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedse zijdehoenders ( en eentje niest..)

Berichtdoor tuff cookie » 06 nov 2020 19:57

Ja, als broeds zijn te lang gaat duren is het inderdaad niet gezond voor de kipjes. Ze zitten in een trans door hormonen geregeld, waardoor ze amper bewegen, ook kost het veel energie dus broeds af maken is veel beter.
Vooral niet op eitjes laten zitten want dan blijven ze broeds en hoe langer ze al broeds zijn hoe meer ze in trans raken.

LTS
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 mei 2020 23:12
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedse zijdehoenders ( en eentje niest..)

Berichtdoor LTS » 06 nov 2020 20:09

Eitjes rapen we iedere dag, checken regelmatig of er niet weer eentje bij gelegd is.
Sinds we eitjes hebben (eind september dus) hadden we er 1x 4 op een dag, de andere dagen tot nu toe meestal 3, heeeel soms 2.
We halen Dropje daarom ook minstens 2 keer per dag uit het hok en zetten haar een end van het hok op het gras, zodat ze in elk geval dat stuk al moet lopen :gna:
Maar wat is te lang? Zoals gezegd, Drop heeft het nu een week of 2. We zorgen in elk geval dat ze eet, drinkt en toch een beetje door de tuin scharrelt. Maar na eventjes trekt ze toch een sprintje naar het hok om weer lekker breed uit te gaan zitten in het stro in hun hokje. Ik kan natuurlijk zorgen dat ze niet naar het hok kan, maar dan kunnen d'r vriendinnen er ook niet heen om hun eitje te leggen.
En als ik lees hoe sommige kippies het stug volhouden en zelfs op ijskoude stoeptegels gaan zitten, vroeg ik me af of ik ze niet gewoon hun gang moet laten gaan, met uiteraard zorgen voor voldoende eten en drinken.
Want dat doet ze gelukkig wel; eten en drinken.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Broedse zijdehoenders ( en eentje niest..)

Berichtdoor danielb » 06 nov 2020 20:40

als er steeds eieren worden bijgelegd en ondanks dat je ze toch dagelijks weghaald,dan blijven de hennen hun broedsheid veel te lang behouden.

je moet ze echt op een plaats proberen broedsaf te maken waar er geen eieren in hun buurt komen.
en zelfs dan kan het lang duren bij zijdehoenders.

LTS
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 mei 2020 23:12
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedse zijdehoenders ( en eentje niest..)

Berichtdoor LTS » 06 nov 2020 21:20

Dus jullie advies is om de twee broedse dames nu maar af te zonderen dan?
Met geen nest mogelijkheid, als ik het goed gelezen heb.
Ik kan ze in een gedeelte van de schuur zetten, is een betonnen vloer. Geen spul op de grond leggen dan, behalve eten en drinken?
Ze gaan/gingen nooit op stok, maar zaten in een bak. Moeten ze nu dan maar met de billen op de betonvloer?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedse zijdehoenders ( en eentje niest..)

Berichtdoor tuff cookie » 07 nov 2020 14:28

Je kan ze rustig een balk geven om op te slapen, beter niet in een bak dat lijkt te veel op een nest. Overdag is het best om ze veel licht te geven dat werkt mee aan broeds af worden.

LTS
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 mei 2020 23:12
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedse zijdehoenders ( en eentje niest..)

Berichtdoor LTS » 07 nov 2020 14:42

Ok, thx!
Ze zitten nu met zijn tweetjes in een kale oude buiten-volière. Verharde vloer, gewoon licht. Of moeten ze wat meer beschut zitten? Dat ze nu overdag echt uit de wind kunnen gaan zitten? In de ren waar ook het hok in staat waar ze in zaten te broeden, heb je wat meer beschutte plekjes dan in de volière. Vanavond doe ik ze sowieso naar hun oude nachthok. Da's IN de schuur, want de volière lijkt me te koud 's nachts.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedse zijdehoenders ( en eentje niest..)

Berichtdoor tuff cookie » 07 nov 2020 18:05

Misschien kun je de volière wat afschermen zodat ze uit de wind zitten. Het is juist goed om ze op een onbekende plek te zetten dat helpt ook tegen broedsheid want geen vertrouwde plek. 's Nachts in het nachthok is wel goed tegen de kou maar dan gaan ze weer in de bekende omgeving lekker zitten broeden, dus dat moet ook niet. Eventueel een klein hokje in de volière zetten want je zult het wel vaker nodig gaan hebben.

LTS
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 mei 2020 23:12
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedse zijdehoenders ( en eentje niest..)

Berichtdoor LTS » 07 nov 2020 20:22

Het nachthok waar ze nu zitten (in de schuur dus) is heel kaal. Betonnen vloer waar we een verhoogde stok voor ze neergelegd hebben waar ze op kunnen gaan zitten. Lijkt me niet uit te nodigen tot broeden.
Ze hebben daar eerder gezeten, toen ze te groot werden voor de doos in de woonkamer, maar nog te klein waren voor 'los buiten', gezien de roofvogels hier. Destijds 'gezellig' voor ze gemaakt met houtkrullen en natuurlijk hun bak met hooi.
Nu is het maar een kale bedoeling :twisted:
De volière is nu tijdelijk voor overdag een goede optie, maar op termijn (komende zomer?) wordt ie gesloopt.
Maar aangezien we zijdehoenderkrieltjes hebben, maar een anti-broeds- hoek gaan maken voor de volgende gevallen, hahaha.

VogelChrista

Re: Broedse zijdehoenders ( en eentje niest..)

Berichtdoor VogelChrista » 07 nov 2020 20:44

Nog een tip, voor als je ze straks weer terug in het oude hok zet. Sluit het legnest ‘s avonds af en doe het pas in de loop van de ochtend weer open. De broedse hennen kunnen dan in elk geval niet ‘s nachts doorgaan met broeden. Als er een keer een eitje misplaatst wordt is dat niet erg toch?
Ik vind het trouwens wel typisch dat de broedse hennen doorgaan met leggen... ?
Wat al eerder gezegd is: geen eitjes laten liggen!


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten