ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Hier staat alles over de Vogelgriep
Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor lnge » 17 nov 2020 07:20

De off-topic berichten hierna heb ik afgesplitst naar een nieuw topic:
https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewt ... 2#p1343672

Hier graag on-topic blijven aub!

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor dragon » 17 nov 2020 08:33

Ik snap dat het niet voor iedereen even makkelijk is om een goede huisvesting te bieden in deze situatie. Ik denk dat iedereen de afweging zelf moet maken. Ik scherm mijn kipjes ook niet af om bedrijven te beschermen, maar om mijn eigen kippen te beschermen. Maar ik worstel ook met de hoe en waarom vraag.
Het is dat ik niet veel moeite hoef te doen; mijn hok en ren is al voorbereid op zo'n situatie en dan nog hebben ze echt de ruimte. Het is ook dat ze in de winter toch minder actief zijn en de dagen korter, dat ik niet het gevoel heb dat ik ze te kort doe. Met het weer van afgelopen zondag zaten ze bijna de hele dag in het nachthok, blijkbaar is dat lekker comfy daar...

Maar ik scherm ze bewust wel af omdat ik niet wil dat ze zelf vogelgriep krijgen. Ik moet er niet aan denken dat ze allemaal geruimd moeten worden....

Voorgaande jaren duurde het ook wel vaak tot maart voordat het sein veilig werd gegeven...

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor tuff cookie » 17 nov 2020 10:12

Volledig mee eens.

Gebruikersavatar
rozekip
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 mar 2019 07:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor rozekip » 20 nov 2020 09:04

Hier zitten ze ook weer de hele dag opgehokt.

Tot een paar dagen geleden waren vrijwel alle gevallen langs de kust en een paar rond de Veluwe. Ik woon in Limburg dus dat was nog behoorlijk ver weg. Ik heb ze steeds ‘s middags een paar uurtjes door de tuin nog laten lopen. Nu ook gevallen in Limburg dus mijn kippen zitten weer volledig opgehokt. Ik vind het maar niks voor ze; hopelijk gaat het niet tot maart/april duren.

Hoeveel ruimte hebben jullie kippen nu? Voldoen jullie opgehokt nog steeds aan de gewenste afmetingen voor uitloopruimte per kip? Ik niet, dus binnenkort toch de ren nog maar wat vergroten voor ze.

TessaB
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 jun 2020 20:17
Land: 198752
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor TessaB » 20 nov 2020 09:09

Mijn kippen hebben nu een ruimte van ongeveer 24m2. Dit voor 3 groothoenders. Ik vind zelf dat dat te klein is, maar uitbreiden vinden mijn huisgenoten niet nodig...
Ik denk dat iedereen zijn best doet in deze situatie.

Gebruikersavatar
rozekip
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 mar 2019 07:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor rozekip » 20 nov 2020 09:21

Oh dat vind ik ook heel mooi hoor voor opgehokt!

De mijne hebben nu maar 5m2 met zijn vijfjes. Dat is echt veel te weinig :duimneer: . Ze zijn ruim 1000m2 gewend. Heel veel groter kan ik het niet maken gezien de layout van de tuin en de plek van het nachthok, maar ik hoop de ruimte toch te kunnen verdubbelen. Is nog steeds erg minimaal maar beter dan dit...

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Dr_Haantje » 20 nov 2020 09:33

Ik heb 2m2 voor drie krielen.. :roll:
Bij de bouw heb ik geen rekening gehouden met ophokplicht e.d. maar kan de kippen rond laten lopen in een natuurlijk overdekt gedeelte van de tuin. Daar staan 3 dikke eikenbomen die elkaar overlappen. Maar ja, weinig bladeren na de wind van de laatste dagen, dus die grap gaat ook niet meer op..
Gelukkig heb ik hier geen watervogels die overtrekken of rondvliegen, want, totaal geen water in de omgeving op een paar slootjes na.
...even aanzien..

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 nov 2020 09:36

4 jaar geleden heb ik ze echt opgehokt. Dat ware toen 4 gemiddelde kippen, geloof ik, kan ook 5 geweest zijn. Op een kleine 3m2. Dat wil ik nu niet meer. Ze zijn nu met 7 waaronder 1 grote legkip die personal space nodig heeft en vader en zoon (10weken) haan. Dat geeft veel te veel spanning naast het feit dat het te klein is.
Dus nu met netten aan de slag en hebben ze 25m2. Normaal hebben ze het dubbele (tenzij ik een stukje afzet voor het gras of kloek met kuikens) dus is niet zoveel verschil.

VogelChrista

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor VogelChrista » 20 nov 2020 17:59

Wij hebben 3 Hollandse krieltjes, geen haan. Ze hebben een vrij klein hok, minder dan 1m2... Uitloop van 6 m2 in afgesloten deel van de tuin, met een vogelnet en deels plastic afgeschermd aan de bovenkant. Wij wonen tussen Arnhem en Nijmegen, zie hier nog geen verboden transport borden. Ze zitten nu wel de hele tijd in hun eigen tuintje ipv in de grote tuin (60 m2). Maar het gaat nog best goed eigenlijk. Hopelijk blijft dat zo...

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ophokplicht nu ook voor hobbydierhouders

Berichtdoor tuff cookie » 28 nov 2020 21:41

Nieuwsbrief Levende Have.
Petitie vaccinatie vogelgriepvirus.
https://vaccineerhobbyvogels.petities.n ... af4581eb6e


Terug naar “Vogelgriep”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast