70 eieren uit het niets!

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

70 eieren uit het niets!

Berichtdoor Sofa » 20 nov 2020 20:43

Ik had 8 legkastjes gemaakt van 40 x 40 cm welke op verschillende beschutte plaatsen in de tuin staan. Binnen is het niet te licht en niet de donker. Als vloerbedekking ligt er gedroogd gras. Maar eieren leggen? 'Nee, daar beginnen we niet aan!' (11 leghennen welke deze week 6 maanden oud zijn)

Roept mijn vrouw gisteren ‘Moet je nou kijken!’ En zowaar lagen er, tussen bijzonder ongeriefelijke vetplantstekels in, maar liefst 30 eieren!

Vandaag riep ze weer. ‘Moet je nou kijken!’ Zit er een legkip op een paar eieren tussen een berg afvalgras en een lage boom. Het beestje was sinds gisterenavond ‘weg’ en had daar dus overnacht. Ze zat duidelijk te broeden en keerde met haar snavel de eieren! Grappig, want volgens enkele forumleden broeden deze kippen helemaal niet. Omdat de plaats niet erg geschikt was hebben we een legkast voorzien van gaasbescherming en een extra dik nest daarin gemaakt van klein geknipt droog gras. Onder het gaas staat nu een bakje graan waar de andere kippen niet bij kunnen komen. Toen in het donker de leghen van het rommelige ‘nest’ afgehaald. Mijn vrouw dacht 3 eieren te zien maar die vormden slechts het topje van een ijsberg. Het bleken er, jawel, 40 te zijn!

Tien daarvan (welke ietwat warm waren) liggen nu in een legkastje. De ander 30 gaan de afvalbak in. Deze waren koud (lagen onderop) en hebben vanwege de vertikale opstapeling geen enkele kans. Hoe lang ze daar liggen mag Joost weten.

Nu maar zien of de 6 maanden jonge leghen op de 10 eieren blijft zitten! Indien zo dan krijgen we een paar kuikens over 20 dagen!

Welke we overigens vanochtend vroeg ook al kregen..... 28 stuks maar van één dag oud! Ik heb een houten kist gemaakt van 75 x 75 x 75 cm. In het afneembare deksel hangen 2 x 100 Watt keramische lampen aangesloten op een control apparaatje. Al diverse keren de temperatuur verlaagd want ze willen niet binnen blijven! Er zitten 3 temperatuur sensoren in welke natuurlijk iets afwijken (plus en min 1 graad) maar onder de lampen is het nu zo rond de 31 graden (volgens het boekje moet je de eerste week 35 aanhouden) en aan de randen van de kist is het 28 graden. Als ik ze erin stop dan verwacht ik dat ze lekker gaan slapen maar binnen een minuut rennen ze weer in de 2 meter lange doos welke naast de warmtekist staat. Alles staat voorlopig in de wonkamer waar het 21 graden is en dat vinden ze prima. Ze rennen heen en weer, eten en drinken maar tijd om te relaxen in een heerlijke warmte, NEE! Vandaag heb ik ze zo'n beetje elk uur opgepakt om ze in de warme kist te plaatsen maar in no time vliegen ze erweer uit. Ze schijnen het 1 dags leven veel prettiger te vinden bij 21 in plaats van 35 graden! Ik snap er niks van!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: 70 eieren uit het niets!

Berichtdoor tuff cookie » 20 nov 2020 21:12

Nou ja, wat een belevenissen allemaal daar :-D
De kip die zit te broeden, zit die op bevruchtte eieren ? Heb je een haan ? Best de eieren na een week even schouwen.
Ben heel benieuwd hoe het verder gaat.

De kuikens, als ze niet staan te piepen dan hebben ze het niet koud. Ja vreemd is het wel maar ze weten het zelf het beste. Misschien een afgehard ras ?!

Geweldig dat de eieren gevonden zijn. Ze leggen dus goed :gulzig:

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: 70 eieren uit het niets!

Berichtdoor Sofa » 20 nov 2020 21:23

Piepen? Ze maken meer herrie dan een pneumatische boorhamer! En dit is dus niet omdat ze het koud hebben want na een minuut in de warmte hollen ze er toch weer uit. De beestjes hebben een onwaarschijnlijke energie. Voor mij is die 75 cm te klein, anders wist ik het wel! 30+ is héérlijk!

Twee hanen ja.

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: 70 eieren uit het niets!

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 nov 2020 09:58

Maak jij weer wat mee! :lol:
Ja, van een berg van 40 eieren gaat zelfs een legkip wel eens broeden. :mrgreen:
Hopelijk blijft ze nu zitten. Leuk!

Misschien toch een paar nepeieren in de legnesten leggen, zodat er hopelijk daar gaan leggen?

Kuikens bij een kloek lopen trouwens ook gewoon buiten hoor. Vanaf dag 1 (ale, 2 of 3 want dan pas gaat ze van het nest af).. Vanaf de temperatuur 20 graden is zie ik ze hier eigenlijk niet meer bij moeders kruipen. Als het ze wel te koud wordt, gaan ze even onder moeders veren schuilen.
Naar het schijnt kunnen kuikens zonder kloek het perfect zelf regelen en weten ze, indien nodig, de warmtebron feilloos te vinden. Dus dat komt vast wel goed.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: 70 eieren uit het niets!

Berichtdoor Sofa » 21 nov 2020 10:40

Maar er liggen nep eieren in alle kastjes! Destijds normale eieren uitgelepeld en gevuld met cement.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: 70 eieren uit het niets!

Berichtdoor tuff cookie » 21 nov 2020 10:46

Mijn kippen willen niet in legkastjes maar in lage open fruitkistjes. Heeft denk ik te maken met dat ze de omgeving dan in de gaten kunnen houden.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: 70 eieren uit het niets!

Berichtdoor Sofa » 21 nov 2020 11:15

Tuff cookie: hebben de ingangsopening van de kastjes veel groter gemaakt. Het grootste deel van de voorkant is nu open. De zijkanten en het dak natuurlijk laten zitten.

Pearlsofpassion: toch een vraagje over die 20 graden! Maar eerst even iets anders, dan is het duidelijker. In de badkamer hadden wij een ventilator kacheltje maar eigenlijk werd de badkamer nooit warm en wij ook niet. Altijd klam en onbehagelijk. Sinds een paar dagen hangt daar nu een goedkoop infrarood kacheltje en als je nu je tanden poetst, heerlijk! Net als de zon!

Buiten was het gisteren voor het eerst dit jaar onder de 20 maar in de zon was het zalig en ik dacht aan de badkamer en het houten verwarmingshok met de keramische lampen. Volgens mij hoeft de luchttemperatuur helemaal geen 35 te zijn, infrarood straling is zo intens en zo verwarmend dat dat dus niet nodig is.

Zo'n beetje als in je achtertuin zonder een zuchtje wind met 25 graden onder de zon liggen maar er na 5 minuten genoeg van hebben omdat het echt veel te 'heet' is.

Mijn idee: kuikens met een week (of zo) naar het buitenhok (met ramen) waar een andere warmtekist in wordt geplaatst. Naast het buitenhok een 2x 2 meter ren plaatsen met een trapje. Op dagen dat de zon schijnt en het ook echt warm aanvoelt (maar dus onafhankelijk van de luchttemperatuur) deurtje open zodat ze naar buiten kunnen. Daar hebben ze natuurlijk begeleiding bij nodig maar de 'portable' ren is 2 meter hoog dus dat doen we zelf dan wel. Gaan volgende week een oud tentframe van 18m2 voorzien van gaas (ook aan de bovenkant) dus dan hebben ze nog meer ruimte als we deze koppelen en ze zijn beschermd tegen katten etc. Dus, indien de dagtemperatuur buiten terug loopt naar 15 graden MAAR het nog steeds zeer aangenaam IN de zon is (geen wind), gewoon naar buiten.

Doen he?

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: 70 eieren uit het niets!

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 nov 2020 15:10

Daar kan ik je niet in adviseren.. Ik heb alleen nog maar natuurbroed gedaan...

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: 70 eieren uit het niets!

Berichtdoor tuff cookie » 21 nov 2020 15:17

Ja, doen !
Maar de kuikens wel in de gaten houden. Trapjes begrijpen kuikens nog niet, eraf gaat nog wel maar terug niet.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: 70 eieren uit het niets!

Berichtdoor tuff cookie » 21 nov 2020 15:20

Je kunt eens proberen om een open laag kistje in de buurt van de legnesten te zetten om te zien of ze daar wel in gaan, dus zonder dak en hoge zijkanten. Mijn kippen gebruiken de legkastjes niet, ook niet met de voorkant helemaal open.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 7 gasten