Vraagje

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Vraagje

Berichtdoor tuff cookie » 28 nov 2020 20:31

Ik kan me voorstellen dat de kippen hier niet vanaf kunnen lopen. De sporten zitten te ver uit elkaar.
Het beste kun je een brede plank met dwarslatjes erop maken zo'n 8 tot 10 cm. uit elkaar. Deze plank zou ik iets langer maken dan het laddertje dat er nu staat zodat het wat minder schuin wordt.

Liz
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 jul 2020 22:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vraagje

Berichtdoor Liz » 28 nov 2020 21:08

Een nieuw laddertje laten maken zonder gaten misschien? Dat zal beter zijn, niet ?

Marjo_J
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 mei 2020 22:31
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Leuven

Re: Vraagje

Berichtdoor Marjo_J » 28 nov 2020 21:11

Helemaal mee eens - erop zal wel lukken, maar eraf... Veel te steil daarvoor, en de sporten staan ook te ver uit elkaar. Plus één smal laddertje voor zo veel slaapruimte, dan kan er makkelijk "file" ontstaan als ze allemaal tegelijk naar buiten willen.

Dat de plank in een hoek loopt maakt het natuurlijk niet makkelijker.

Ik weet niet hoe het allemaal in elkaar zit natuurlijk, maar als je de plank zou kunne verlagen of een plank als tussenniveau installeren denk ik dat veel kwaad vermeden kan worden. Of een bredere, minder steile plank met dwarslatjes, zoals tuff cookie voorstelt. Want idd, van deze slaapplank zullen ze bijna altijd af willen springen lijkt me. En dan is de vraag niet of, maar wanneer de volgende mankepoot zich aandient :puppydogeyes:

Liz
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 jul 2020 22:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vraagje

Berichtdoor Liz » 28 nov 2020 22:19

Ai ai ai... Ja, jullie hebben gelijk!
Als het aan mij ligt zou het hok volledig platgaan en een nieuw komen.
Ik ga zien wat ik kan doen om dit te verbeteren. Verlagen dan moet de zitplaats ook lager veronderstel ik? Of een plank die naar beneden loopt zonder gaten... Mss is dat ook een oplossing, zodat ze niet bang hoeven te zijn van een trede te missen!
En evt twee planken. Want ze zijn idd met velen om er af te kunnen samen...

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vraagje

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 nov 2020 08:13

Of een hekje vooraan de plank?

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Vraagje

Berichtdoor Dr_Haantje » 29 nov 2020 09:56

Horen kippen niet op een zitstok te slapen ipv op een zitplank?
Wat al eerder is geopperd, is de plank/stok een stuk lager maken en dan op ongeveer 30-40 cm hoogte.
Ik zie ook nog steeds geen bodembedekking op de harde betonnen vloer...

...tja, ik ga mij dan toch afvragen................

Liz
Berichten: 182
Lid geworden op: 10 jul 2020 22:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vraagje

Berichtdoor Liz » 29 nov 2020 13:08

De bodembedekking ligt er nu wel. Dit is een foto van voor de bodembedekking.
Het hok is hier van de vorige eigenaars. Hier stonden geen stokken in. We gaan het hok verbouwen en ook stokken plaatsen binnenkort

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Vraagje

Berichtdoor Dr_Haantje » 29 nov 2020 13:21

Ah dat verklaart een boel :-)

Zo’n kippenhok verbouwen is meestal wel een tijdrovende bezigheid, zeker wanneer men niet precies weet waar men moet beginnen en wat wijsheid is. (Ik spreek voor mezelf) :mrgreen:
De theorie is één ding maar dan de praktijk..

Ik heb zelf uit nood een hok gebouwd wat voor de kippen geen ideale omstandigheden lijkt te zijn volgens de theorie maar zij ondervinden geen echte hinder. Het is te klein, op de stok springen ging lastig voor een enkeling vanwege de krappe ruimte en hoogte (30cm), maar het gaat.. ik heb de stok maar wat lager gehangen, zo’n 15 cm boven de vloer..
Voor krielkippen lijkt dit voldoende te zijn..

Wat ik al zei, theorie is één ding en daar weet ik veel van, de praktijk is anders zo heb ik inmiddels ondervonden..

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Vraagje

Berichtdoor tuff cookie » 29 nov 2020 16:18

Ja klopt en gaat ook veel meer tijd in zitten dan je denkt (spreek uit ervaring :-))

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vraagje

Berichtdoor Isabel » 29 nov 2020 16:41

Misschien kan je, tot de verbouwing :-) , onder het trappetje wat stenen plaatsen zodat deze niet meer zo steil is..?


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten