Krielen, elk jaar 1 of 2 ziek/dood > frustratie

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
maas
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 aug 2017 11:48
Land: Nederland
M/V: V

Krielen, elk jaar 1 of 2 ziek/dood > frustratie

Berichtdoor maas » 27 dec 2020 15:48

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb een probleem waarvoor ik hulp/tips zoek:
Ik houd sinds een jaar of 5 krielkippen, ik heb er meestal zo'n 5.
Eerst Serama's - en omdat ik dacht dat die misschien te kwetsbaar waren later aangevuld met Hollandse krielen.
Ze hebben een nachthok, met overdekte ren en een open ren, maar lopen vaak los in de tuin.

Helaas sterven elk jaar 1 a twee kippen en vaak op min of meer dezelfde manier:
- Als ze een jaar of 1 a 2 zijn.
- meestal niet in de zomer, maar in winter, najaar of voorjaar.
- lang ziekbed, meestal 2 - 4 maanden.
- te mager, spekken niet meer aan, eten wel goed.
- kammen worden steeds bleker, maar kleuren soms weer rood op.
- begint met lusteloos en bol zitten overdag, wat steeds meer toeneemt gedurende het proces, afgewisseld met levendige episodes, vooral als er voer aankomt.
- Ontlasting normaal.
- Coccidiose behandeling helpt soms tijdelijk.
- Worden jaarlijks ontwormd.
- Krijgen afwisselend knoflook en appelazijn in hun drinkwater.
- Nachthok is droog, maar bij veel regen wat vochtig, zonder nat te zijn.
- Aarde in de ren wordt een in de paar maanden omgeschept.
- Krijgen hoogwaardig voer, met kruidenaanvullingen en lekkere hapjes zoals yoghurt.
- Eten altijd goed.

Qua hok verschonen: eens in de zoveel tijd doe ik een grote schoonmaak en wordt alle bodembedekking vernieuwd. Tussendoor haal ik bovenste laag weg en leg ik er een nieuw laagje op in het nachthok en hark ik grove stukken uit de vulling in de overdekte ren en verwijder ik overtollig voer.

Mijn dierenarts denkt telkens aan coccidiose en geeft daar dan antibiotica voor, maar vaak mag dit niet meer baten of slechts tijdelijk. De behandeling 'an sich' is vaak een aanslag op de gezondheid van de kippen en soms denk ik dat ze de behandeling niet overleven. Ik heb al twee keer een obductie laten doen, maar daar komt nooit iets uit. Ik heb telkens een paar maanden gewacht met de aanschaf van nieuwe kippen. Nieuwe kippen worden nooit gelijk ziek, maar vaak pas na 1 tot 1,5 jaar. Op de agenda staat nu een mestonderzoek, dit heb ik nog nooit gedaan, omdat de mest er goed uit ziet. (Of moet ik bij 1 dag dunne ontlasting gelijk in actie komen ook als het daarna weer normaal is?). Het frustreert me erg, ik en mijn kinderen zijn dol op de kipjes. Van de eerste toom is nog steeds een kip over die alles heeft overleefd. Van de nieuwe kippen van verschillende fokker zijn er twee die hebben overleefd, maar eentje is bleek en ik vrees ook voor haar. Heeft iemand een idee wat voor beeld dit kan zijn? Of wat ik eraan kan doen? Het doet me pijn als ik kippen zie aftakelen en heb soms het idee dat ik het te lang aankijk, maar ik weet ook niet goed wat te doen, dus voel me dan wat machteloos. Ik wil de toom graag weer aanvullen, en vind de Hollandse krielen een erg leuke soort.

Ik voeg enkele foto's toe van vandaag, even kijken hoe dat moet.
Alvast hartelijk dank voor eventuele reacties!
Maas

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Krielen, elk jaar 1 of 2 ziek/dood > frustratie

Berichtdoor dragon » 27 dec 2020 18:58

he, wat sneu.
Coccidiose kan wel makkelijk aangetoond worden met een simpel mestonderzoek. Heeft de DA die dan nooit goed onderzocht?

maas
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 aug 2017 11:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Krielen, elk jaar 1 of 2 ziek/dood > frustratie

Berichtdoor maas » 27 dec 2020 20:30

Hoi,
Dank je voor je reactie.
Nee dat heeft hij nooit onderzocht, gek eigenlijk he?
Maas

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Krielen, elk jaar 1 of 2 ziek/dood > frustratie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 dec 2020 20:56

Tis maar iets kleins, maar ik zou de yoghurt achterwege laten. Lactose is nl niet goed voor de darmen. Het kan de beschermlaag aantasten.
Die knoflook en azijn, die zijn juist gedoseerd? Want knoflook in te hoge dosis kan misschien giftig zijn (is voor heel wat dieren zo, ik weet niet hoe het bij kippen zit).

Verder zou ik ook die preventieve ontworming achterwege laten. Enkel behandelen na diagnose, zowel voor wormen als coccidiose, wat trouwens via eenzelfde mestonderzoek kan.
Heb je een DA die wat van kippen kent?

Ik lees ook over 'overtollig voer'? Geef eens enkel wat ze opeten of haal het binnen de 24u weg.
Misschien ook eens een ander merk voer kopen en afwisselen? Kwestie van niet op 1 merk/paard te wedden.
En je geeft het voer in een schone voerbak veronderstel ik? Niet in het strooisel?

Hoe is de leg trouwens? Blijft dat goed tot het eind of krijg je windeieren of zo?
Want het zou ook kunnen dat er wat in je hok zit qua virus oid. En dat raak je heeel erg moeilijk kwijt. Enkel een paar jaar leegstaan, denk ik, of zeeeer grondig ontsmetten, maar dat kan niet terwijl de kippen erin leven.

Op parasieten is alles gechecked? Bloedluis? Veerluis ?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5579
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Krielen, elk jaar 1 of 2 ziek/dood > frustratie

Berichtdoor tuff cookie » 27 dec 2020 22:54

Coccidiose moet niet behandeld worden met antibiotica maar met Baycox 2,5%.

maas
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 aug 2017 11:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Krielen, elk jaar 1 of 2 ziek/dood > frustratie

Berichtdoor maas » 28 dec 2020 22:51

Beste Pearls of Passion,

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik ben ook bang dat ik mogelijk iets in het hok heb zitten. Ben nu van plan geheel nieuw hok aan te schaffen, maar ik weet niet of dat zinvol is als ik mogelijk nog besmette dieren heb. Mestonderzoek lijkt ook uit uw advies te komen als eerste agendapunt. Weet u of zo'n onderzoek standaard is of moet ik zelf aangeven waarop ze moeten onderzoeken?

Dat zijn goede tips:
- Ik denk dat de appelazijn en knoflook juist gedoseerd zijn, maar dat kan ik eens extra bekijken. Knoflook voor kippen is een natuurlijk middel tegen worm, zo heb ik begrepen.
- Mijn dierenarts lijkt niet specifiek kundig op het gebied van kippen, een van de artsen in de parktijk houdt wel vogels.
- Ik probeer te geven wat ze opeten (totaalvoeder) in voerbak, maar ze laten altijd de gebroken mais staan, en knoeien heel veel. Als ik het voer dan laat staan, eten ze het niet meer. Ze eten dus selectief. Slim om ook het merk eens af te wisselen.
- Kippen zijn net in de rui geweest en leggen momenteel niet, maar normaal gesproken mooie stevige schalen. Krijgen ook grit.
- Bloedluis had ik deze zomer, maar zou dat nu nog kunnen in de winter?

maas
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 aug 2017 11:48
Land: Nederland
M/V: V

Re: Krielen, elk jaar 1 of 2 ziek/dood > frustratie

Berichtdoor maas » 28 dec 2020 22:59

Hoi Tuff cookie,

Voor de cocciodiose kreeg ik Toltrazuril druppels, is dat een ander ingrediënt als Baycox?.
Hoe kom je aan Baycox 2,5% in NL als particulier?
En kan coccidiose nog voorkomen bij kippen als ze kuiken-af zijn?

Bedankt en groet,
Maas

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Krielen, elk jaar 1 of 2 ziek/dood > frustratie

Berichtdoor Dr_Haantje » 29 dec 2020 10:18

maas schreef: Ik ben ook bang dat ik mogelijk iets in het hok heb zitten. Ben nu van plan geheel nieuw hok aan te schaffen, maar ik weet niet of dat zinvol is als ik mogelijk nog besmette dieren heb.


- Bloedluis had ik deze zomer, maar zou dat nu nog kunnen in de winter?

Bloedluizen ontdekte ik een paar weken terug nog toen het rond de 5-10 graden was. Waarschijnlijk waren ze niet actief maar het nest was er wel.. Ik heb het gehele hok uitgemest, dieselolie gebruikt om te sprayen, even een halve dag laten luchten, uitborstelen en het hok ingesmeerd met witkalk.
En nu maar wachten of het geholpen heeft..

Een nieuw hok kan, maar wanneer je kleine vogeltjes hebt die het hok binnenvliegen om eten te halen, dan heb je in het nieuwe hok binnen mum van tijd ook bloedluizen.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19169
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Krielen, elk jaar 1 of 2 ziek/dood > frustratie

Berichtdoor Isabel » 29 dec 2020 12:54

Hierbij een lijst van DA's met verstand van kippen:

https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewt ... 28&t=79193

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Krielen, elk jaar 1 of 2 ziek/dood > frustratie

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 dec 2020 14:08

Mestonderzoek voor wormen en coccidien laten doen..
Die werkzame stof is geloof ik hetzelfde als bij Baycox.

Bloedluis kan nog steeds. Wat heb je ertegen gedaan? Je kan wat karton oprollen (vb in een wcgrolletje stoppen) en aan de zitstok hangen of erop leggen. Na 2 weken checken of er bloedluis in zit.
En heb je de kippen zelf al eens gechecked op beestjes? Vooral rond de cloaca en onder de vleugels kijken.

Een nieuw hok lost het volgens mij niet noodzakelijk op. Kan ook in de ren zitten (coccidiose vb is vrijwel niet weg te krijgen en blijft maanden in de grond zitten) en als het iets chronisch is waar je huidige kippen drager van zijn, geven ze het zo weer door.
Maar ik zou eerst al de rest proberen uitsluiten vooraleer uit te gaan van zoiets.

Morsen met eten moet je toch echt proberen tegen te gaan. Zeker bij coccidiose.
Schoon drinkwater waarmee ook niet gemorst kan worden is dan ook van levensbelang.

Knoflook werkt idd tegen wormen. Dat is vb bij honden ook zo. Maar in kleine hoeveelheden. Bij grote hoeveelheden wordt het dan schadelijk (bloedverdunnend ed).
Oregano werkt trouwens tegen coccidiose.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten