Help! helft van de kuikens dood in het ei

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Kuukse kippetjes
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 dec 2020 10:40
Land: Nederland
M/V: M

Help! helft van de kuikens dood in het ei

Berichtdoor Kuukse kippetjes » 28 dec 2020 18:39

Dankzij dit forum heb ik, denk ik, de juiste dingen gedaan om mijn eitjes zo goed mogelijk uit te broeden. Echter, nadat de eerste 10 kuikens springlevend uit het ei kwamen stierven er maar liefst 12 tijdens of net voor het aanpikken van het ei. Ik begrijp er niets van.

Ik heb een moterbroeder welke ik op 37.8 graden heb gehouden. De luchtvochtigheid op 45 en de laatste 2 dagen tussen de 65-70. De eieren heb ik de eerste dag niet gedraaid en de laatste 2 dagen ook niet.
Aan het einde van dag 16 kroop het eerste kwartelkuiken uit het ei. Binnen 24 uur waren het er 10. Enkele eieren waren nog aangepikt. Na 36 uur waren er nog steeds 10 kuikens en heb ik besloten ze uit de broedmachine te halen. De broedmachine is zo'n 2 minuten open geweest en herstelde zich binnen 10 minuten weer qua luchtvochtigheid en temperatuur.
Vervolgens nog weer 24 uur gewacht maar is er geen enkel ei meer uitgekomen en bleken er 12 kuikens dood in het ei te zitten. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Zou het er dan toch aan kunnen liggen dat ik de broedmachine even 2 minuten open heb gehad? Of hebben jullie er een andere verklaring voor?
Of zou het kunnen dat inteelt de boosdoener is (de eitjes heb ik gekregen, dus ik weet dit niet zeker)

Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie.

Groet Marco

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Help! helft van de kuikens dood in het ei

Berichtdoor tuff cookie » 28 dec 2020 21:20

Er kunnen tal van oorzaken zijn. Als er aangepikte eieren in de broedmachine lagen tijdens 2 minuten open dan kunnen de vliezen van die kuikens verdroogd zijn geraakt. Maar de eieren die niet aangepikt waren zijn niet verdroogd. Er zaten dus volgroeide kuikens in ? Dan kun je er vanuit gaan dat ze bevrucht waren.
Meestal ligt het aan de vochtigheid. De vochtigheid tijdens het broeden kan verschillen door de vochtigheid in de omgeving. Het beste kun je de eitjes tijdens het broed proces wegen voor het percentage vochtverlies. Te vinden op internet kwartels uitbroeden.

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Help! helft van de kuikens dood in het ei

Berichtdoor Torinik » 28 dec 2020 21:37

Genetica zou mijn eerste gok zijn, maar misschien waren de schalen toch te dik of de vliezen opgedroogd.
Jij hebt gezien of en hoe ze aangepikt waren, daar kan je misschien al wat uit afleiden. Hopelijk heb je hier wat aan als mogelijke verklaring en waar je op moet letten de volgende keer. Oh, en soms heb je gewoon een slecht broedrondje, niets aan te doen en niet direct te verklaren.

https://www.beautyofbirds.com/deadinshell.html

https://www.researchgate.net/publication/285606528_Various_causes_related_to_dead-in-shell_embryos_of_crossbred_PB-2_x_Indigenous_chicken_egg

Kuukse kippetjes
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 dec 2020 10:40
Land: Nederland
M/V: M

Re: Help! helft van de kuikens dood in het ei

Berichtdoor Kuukse kippetjes » 29 dec 2020 13:07

Bedankt voor de snelle reacties!

@Tuff Cookie. Er zaten inderdaad volledig volgroeide kuikens in. Een aantal was al aan het uitpikken, een aantal nog niet. Ik zag geen bijzonderheden wat betreft verkeerd in het ei zitten of iets dergelijks.

@Torinik. Bedankt voor de informatielink. Ik hoop inderdaad stiekem dat het genetica is en het de volgende keer wel beter gaat. Over een dag of 10 zouden er wat zijdehoenderjes uit moeten komen, wil het natuurlijk wel zo goed mogelijk doen en leren van mogelijke foutjes.

Wat ik namelijk zo vreemd vind (en wat ik niet echt kan vinden via andere vragen op dit forum) is dat de eerste 10 kuikens springlevend uit het ei komen en er verschillende eieren aangepikt liggen, en dat het daarna opeens stopt.. Net of dat de klok wordt stilgezet. (de kuikens pikken het ei niet meer verder uit en kuikens in niet-aangepikte eieren sterven) Ik weet niet zo goed of ik de luchtvochtigheid nou de volgende keer lager moet houden (verdrinken?) of juist wat hoger (makkelijker uitpikken) of misschien wel gewoon gelijk? Ik heb de luchtvochtigheid dus op 45 gehouden en de laatste 2 dagen op 70

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Help! helft van de kuikens dood in het ei

Berichtdoor tuff cookie » 29 dec 2020 14:11

Hieronder enige uitleg gecopieerd over bewaren van de broedeieren en de luchtvochtigheid voor Kwartels

Gewichtsafname tijdens het broedproces, het alternatief voor de luchtkamer

Tijdens het broedproces verliest het ei circa 12% aan gewicht. Verdamping van water uit het ei zorgt voor het meeste gewichtsverlies. Teveel, maar ook te weinig verdamping is schadelijk voor het embryo en kan leiden tot afsterven van het embryo. Het is dus belangrijk de waterverdamping in de eieren te beheersen door middel van het vochtgehalte in de broedmachine. Tijdens het broeden wordt algemeen bij kwartels een luchtvochtigheid van 35-45% aangehouden. De laatste 2 dagen van het broedproces wordt dit verhoogt naar 70-75% zodat de eischaal iets zachter wordt, en de eivliezen niet uitdrogen en om het jong gaan zitten. Bij kwartels is de vochtverdamping door de bruine kleur van de eitjes vaak moeilijk te controleren, bij andere hoenderachtige die witte eieren leggen is dit zeer goed te volgen.

kwartel broedmachine Gezien de kwartel eieren moeilijk te schouwen zijn door hun kleur is het ook mogelijk om via het gewicht van de eieren het broedproces te volgen. Als voorbeeld; we leggen 50 eieren van de japanse kwartel in. Deze wegen gemiddeld genomen rond de 15 gram per stuk. Samen wegen deze dus ~750 gram. De broedduur van de japanse kwartel is 16 tot 18 dagen. Op dag 16 zullen de eitjes dus circa 12% van hun gewicht moeten verliezen, 12% van 750 = 0.12*750 = 90 gram verlies, de eitjes zullen nu dus samen circa 660 gram moeten wegen.

Dit gewichtsverlies zal bij alle eitjes afnemen, als het jong groeit of het ei onbevrucht is, de vochtafname zal vanzelf gaan. Om deze reden is dit zeer goed in een grafiek uit te zetten. Een simpele oplossing is om een vlakken keukenweegschaal (blokker, marskramer etc) te kopen waarop het keer rek gezet kan worden. Door het gewicht van het keer rek eerst leeg te wegen en dit later van het totaal gewicht afgetrokken worden, en kunt u zeer makkelijk zien wat de gewicht afname is zonder dat de broedmachine lang open moet, 50 eietjes met de hand overzetten op een weegschaal is vrij tijdrovend. Daarom is het handig als u het keer rek in één keer makkelijk uit de broedmachine kunt halen om het te wegen. De eitjes worden elke 5-6 dagen even gewogen om de gewichtsafname bij te houden

Deze gewichtsafname is goed uit te zetten in een grafiek, op dag 1 zet u op de Y as het totaal gewicht van de eitjes. Op de uitkomstdag trekt u hier circa 12% gewicht vanaf. U trekt een rechte lijn van dag 1 naar de eind-dag van het broeden. Door nu elke 5-6 dagen het gewicht te controleren kunt u zien of de gewichtsafname goed is. Gaat de gewichtsafname te langzaam, wat te zien is doordat gewicht nog te “hoog” is, dan verlaagt u de luchtvochtigheid ~5%. Gaat de gewichtsafname te snel? Dan verhoogt u de luchtvochtigheid met circa 5%. Zo kunt u een ideale gewichtsafname bereiken wat een optimaal broedproces garandeerd. Hoge uitkomstpercentages gegarandeerd!

Wanneer de eitjes bijna uitkomen stopt u met het keren van de eitjes. Zelf stop ik ongeveer 3 tot 4 dagen voor de verwachte uitkomst dag. Zo kan het kuiken zich gereed gaan maken voor het aanpikken van de eischaal met zijn special ei-tand. Twee tot drie dagen voor het uitkomen worden de eitjes uit het keer-rek gehaald en ruim in de uitkomstlade, of de uitkomstmachine gelegd. Dit is een vlakke bodem waardoor de kuikens alle ruimte hebben om zich los te breken uit hun ei.

bewaren van de eieren

Kwartels kweken met de broedmachine is goed mogelijk, alleen moet u de eitjes dan dagelijks uit het nest of de volière rapen. Deze worden daarna opgeslagen in een koele ruimte van 10-15 graden waar de luchtvochtigheid 50-60% bedraagt. Ook mogen de eitjes niet op de tocht liggen omdat dit extra waterverdamping veroorzaakt. Hierdoor zal de kwaliteit van de broedeieren snel afnemen.

Gewichtsafname tijdens het broedproces, het alternatief voor de luchtkamer
Tijdens het broedproces verliest het ei circa 12% aan gewicht. Verdamping van water uit het ei zorgt voor het meeste gewichtsverlies. Teveel, maar ook te weinig verdamping is schadelijk voor het embryo en kan leiden tot afsterven van het embryo. Het is dus belangrijk de waterverdamping in de eieren te beheersen door middel van het vochtgehalte in de broedmachine. Tijdens het broeden wordt algemeen bij kwartels een luchtvochtigheid van 35-45% aangehouden. De laatste 2 dagen van het broedproces wordt dit verhoogt naar 70-75% zodat de eischaal iets zachter wordt, en de eivliezen niet uitdrogen en om het jong gaan zitten. Bij kwartels is de vochtverdamping door de bruine kleur van de eitjes vaak moeilijk te controleren, bij andere hoenderachtige die witte eieren leggen is dit zeer goed te volgen.

kwartel broedmachine Gezien de kwartel eieren moeilijk te schouwen zijn door hun kleur is het ook mogelijk om via het gewicht van de eieren het broedproces te volgen. Als voorbeeld; we leggen 50 eieren van de japanse kwartel in. Deze wegen gemiddeld genomen rond de 15 gram per stuk. Samen wegen deze dus ~750 gram. De broedduur van de japanse kwartel is 16 tot 18 dagen. Op dag 16 zullen de eitjes dus circa 12% van hun gewicht moeten verliezen, 12% van 750 = 0.12*750 = 90 gram verlies, de eitjes zullen nu dus samen circa 660 gram moeten wegen.

Dit gewichtsverlies zal bij alle eitjes afnemen, als het jong groeit of het ei onbevrucht is, de vochtafname zal vanzelf gaan. Om deze reden is dit zeer goed in een grafiek uit te zetten. Een simpele oplossing is om een vlakken keukenweegschaal (blokker, marskramer etc) te kopen waarop het keer rek gezet kan worden. Door het gewicht van het keer rek eerst leeg te wegen en dit later van het totaal gewicht afgetrokken worden, en kunt u zeer makkelijk zien wat de gewicht afname is zonder dat de broedmachine lang open moet, 50 eietjes met de hand overzetten op een weegschaal is vrij tijdrovend. Daarom is het handig als u het keer rek in één keer makkelijk uit de broedmachine kunt halen om het te wegen. De eitjes worden elke 5-6 dagen even gewogen om de gewichtsafname bij te houden

Deze gewichtsafname is goed uit te zetten in een grafiek, op dag 1 zet u op de Y as het totaal gewicht van de eitjes. Op de uitkomstdag trekt u hier circa 12% gewicht vanaf. U trekt een rechte lijn van dag 1 naar de eind-dag van het broeden. Door nu elke 5-6 dagen het gewicht te controleren kunt u zien of de gewichtsafname goed is. Gaat de gewichtsafname te langzaam, wat te zien is doordat gewicht nog te “hoog” is, dan verlaagt u de luchtvochtigheid ~5%. Gaat de gewichtsafname te snel? Dan verhoogt u de luchtvochtigheid met circa 5%. Zo kunt u een ideale gewichtsafname bereiken wat een optimaal broedproces garandeerd. Hoge uitkomstpercentages gegarandeerd!

Wanneer de eitjes bijna uitkomen stopt u met het keren van de eitjes. Zelf stop ik ongeveer 3 tot 4 dagen voor de verwachte uitkomst dag. Zo kan het kuiken zich gereed gaan maken voor het aanpikken van de eischaal met zijn special ei-tand. Twee tot drie dagen voor het uitkomen worden de eitjes uit het keer-rek gehaald en ruim in de uitkomstlade, of de uitkomstmachine gelegd. Dit is een vlakke bodem waardoor de kuikens alle ruimte hebben om zich los te breken uit hun ei.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Help! helft van de kuikens dood in het ei

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 dec 2020 14:17

Het is natuurlijk niet zo dat het plots stopt en gezonde kuikens niet meer uitkomen.. Het is zo dat zwakke kuikens niet op tijd uit het ei raken. En na een bepaalde tijd blijven dus enkel de zwakkere over...

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Help! helft van de kuikens dood in het ei

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 dec 2020 14:18

Het is natuurlijk niet zo dat het plots stopt en gezonde kuikens niet meer uitkomen.. Het is zo dat zwakke kuikens niet op tijd uit het ei raken. En na een bepaalde tijd blijven dus enkel de zwakkere over...

Tenminste, als je ze tegelijk ingelegd hebt.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Help! helft van de kuikens dood in het ei

Berichtdoor tuff cookie » 29 dec 2020 14:29

De kuikens die niet zijn uitgekomen kunnen ook oudere eieren geweest zijn, die verliezen in levenskracht.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Help! helft van de kuikens dood in het ei

Berichtdoor danielb » 29 dec 2020 19:29

broedmachine te snel geopend.
openen tijdens uitkomen is altijd slecht.
als je het toch doet omdat kuikens er al langer dan 48 uren inzitten,dan moet je de overige eieren eventjes terug vernevelen met lauw water.
eens je de broedmachine opent,dan word het vel juist onder de schaal al snel (te) taai.
heeft niet enkel te maken met de luchtvochtigheid,maar ook het verschil van luchtdruk.

uiteraard spelen andere omstandigheden ook een rol....

Kuukse kippetjes
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 dec 2020 10:40
Land: Nederland
M/V: M

Re: Help! helft van de kuikens dood in het ei

Berichtdoor Kuukse kippetjes » 31 dec 2020 14:46

Hartstikke bedankt voor alle reacties!

Als ik de reacties zo lees dan komt het er eigenlijk op neer ik in ieder geval de broedmachine niet moet openmaken 36 uur na het uitkomen van het eerst ei, maar ik gewoon moet wachten tot 48 uur. Als ik de broedmachine dan open maak ervoor zorgen dat ik de overige eitjes goed vochtig houdt.

Hopelijk dan minder of geen dode kuikens in de dop. (over 7 dagen zouden de zijdehoentjes uit moeten komen)

De kwarteltjes doen het het super! Ze groeien goed en krijgen echt al vleugeltjes


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten