Laurier ook giftig als mulch?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Lianne-
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jan 2021 10:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laurier ook giftig als mulch?

Berichtdoor Lianne- » 12 jan 2021 21:41

@ Torinik, het gaat inderdaad om de laurierkers. Dank voor je aanvulling :)
Hmm, het gewoon laten liggen en niet versnipperen zou ook nog een idee zijn inderdaad. Alleen zal álles laten liggen wel wat te veel zijn in ons geval. Goed om te horen dat het bij jou op die manier geen problemen heeft opgeleverd in ieder geval.

Ik zit nu te denken dat we misschien wel de stukken met bladeren eraan eraf kunnen halen en alleen de stammen versnipperen, en de takken met bladeren naar de stort/mee laten nemen door de hovenier (al dan niet versnipperd). Maar zal met de hovenier moeten overleggen of dat haalbaar is, zal natuurlijk wel veel meer werk zijn.

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Laurier ook giftig als mulch?

Berichtdoor Torinik » 12 jan 2021 21:46

Als het zo'n grote biomassa is, is het ook een idee dat versneld te composteren. Vanaf dat je een kubieke meter organisch materiaal bij elkaar hebt, kan je de kern tot wel 90°C doen opwarmen. Onder ideale omstandigheden composteer je het dan op 6 weken als mijn geheugen me nu niet in de steek laat. Denk dat je op internet heel veel kan vinden over hoe je dat precies moet doen (eenmaal per week keren, goede verhouding N:C dit is stikstof:koolstof oftewel groen:bruin materiaal, etc.).

Lianne-
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jan 2021 10:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laurier ook giftig als mulch?

Berichtdoor Lianne- » 12 jan 2021 21:49

Oh dat is een goed idee :-D ik neem aan dat de giftigheid van laurier door composteren wel afgebroken wordt?
We gaan ons er in verdiepen in ieder geval, want het zou een hele goede oplossing zijn! Dankjewel! :)

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Laurier ook giftig als mulch?

Berichtdoor Torinik » 12 jan 2021 22:00

Absoluut. Eenmaal gecomposteerd is het 'gif' geneutraliseerd. Ook, als je het wel verhakselt en gewoon laat liggen, en het regent enkele weken/maanden flink zal het 'gif' ook wel grotendeels eruit geweekt zijn. En een kip heeft meestal een zeer sterk instinct, ik sta er altijd van te kijken hoe alles tot in de puntjes bespeculeerd moet worden voordat de volgende stap gezet wordt. De kans dat een kip, op nieuw terrein, zomaar iets giftig zou opeten, lijkt mij bijzonder klein als ze de keuze heeft voor een andere gemakkelijke brok.
Ik heb hier ooit doornappel in de ren gegooid omdat ik niet wist wat het was. Buiten de haan hebben alle kippen het op een lopen gezet en er verder in een grote boog omheen gelopen. De haan heeft er toen wel flink van gegeten en is er ook een dag flink 'dronken' van geweest, daarna nooit meer aangeraakt.

Lianne-
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 jan 2021 10:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laurier ook giftig als mulch?

Berichtdoor Lianne- » 12 jan 2021 22:05

Super! Denk dat we dan inderdaad voor composteren gaan. Misschien gecombineerd met de stammen gebruiken om houtsnippers van te maken voor in de ren.
Dank voor je input :duimop:

Torinik
Berichten: 193
Lid geworden op: 11 mei 2019 10:59
Land: belgie
M/V: M

Re: Laurier ook giftig als mulch?

Berichtdoor Torinik » 12 jan 2021 22:07

Graag gedaan. :)


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten