Kuikens die niet kunnen lopen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
ChicksofLob
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2021 19:29
Land: Nederland
M/V: V

Kuikens die niet kunnen lopen

Berichtdoor ChicksofLob » 19 jan 2021 20:00

Drie maal help!
Ik heb 10 eieren laten uitbroeden waarvan er 8 uit gekomen zijn.
Maar 2 daarvan waren gezond. De anderen hadden allemaal spreidpoten.
Ik heb geprobeerd ze zo goed en zo kwaad met elastiekjes te spalken, maar af en toe worden de pootjes wel een beetje afgekneld.
4 van de 6 kunnen ondertussen staan en een beetje hippen. De andere 2 kunnen niet overeind komen. De ene heeft een stijf kniegewricht en de andere spreid zijn poot niet. Ik heb ze de afgelopen dagen met de hand gevoerd en laten drinken, maar vandaag lijken ze de moed te verliezen en drinken en eten ze amper meer. Één van die 2 als hij begint met piepen weet niet meer van ophouden, wat ik ook doe...

Iemand suggesties, tips, ervaringen or something else?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens die niet kunnen lopen

Berichtdoor tuff cookie » 19 jan 2021 20:28

Waarschijnlijk voedingstekorten bij de ouders. Je kunt vitaminen B in het drinkwater doen, dat zal helpen voor de spreidpoten. Verder kun je een ei hard koken, dan enkel de dooier prakken en mengen met kuikenmeel. Het beste is om voorlopig 's nachts het licht aan te laten want een hele nacht zonder voeding halen ze niet.
Het zullen denk ik altijd wat zwakkere kuikens blijven (voor degene die het overleven)

ChicksofLob
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2021 19:29
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens die niet kunnen lopen

Berichtdoor ChicksofLob » 19 jan 2021 20:44

Een eitje daar valt nog wel aan te komen, maar hoe is vitamine B te koop? Bestaat daar iets van een poedertje van ofzo?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens die niet kunnen lopen

Berichtdoor tuff cookie » 19 jan 2021 20:52

Zelf gebruik ik in zo'n geval gewoon vitamine B complex voor mensen. Los dan 1 capsule op in ongeveer 1 kop lauw water, even roeren. Het water ziet er echt geel uit dan. Kun je geven tot ze goed kunnen lopen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens die niet kunnen lopen

Berichtdoor tuff cookie » 19 jan 2021 21:01

Nog vergeten; De capsule eerst openen en dan de poeder in het water mengen.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kuikens die niet kunnen lopen

Berichtdoor danielb » 20 jan 2021 05:27

op wat voor ondergrond zitten ze?
want zoveel spreidpoten is toch wel zeer raar.

ChicksofLob
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2021 19:29
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens die niet kunnen lopen

Berichtdoor ChicksofLob » 20 jan 2021 08:44

Ja het is een beetje typisch. Ik heb eieren bij een particulier gekocht met goede recensies en ze laten uitbroeden bij een handelsonderneming met ook goede recensies. Alleen ze zeggen allebei dat de schuld bij een ander ligt.
Ze lopen nu gewoon op houtvlokken rond maar ik weet niet waar ze op uitgekomen zijn. Echter als die handelsonderneming ook voor broeden goede recensies krijgt denk ik opzich wel dat hij dat goed heeft gedaan.
Wat denken jullie? Is het logischer dat de fout bij de eierman ligt of bij de broedman?

Gebruikersavatar
Dr_Haantje
Berichten: 370
Lid geworden op: 14 jul 2020 12:30
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Veluwe

Re: Kuikens die niet kunnen lopen

Berichtdoor Dr_Haantje » 20 jan 2021 09:36

Goede vraag. Ik stel mij voor dat wanneer ik een foute eierenman zou zijn, ik onmogelijk zou kunnen weten welke eieren goed zijn en welke niet en dus ook niet zou kunnen bepalen welke eieren jij zou krijgen.

Wanneer ik een foute broedman zou zijn, dan kan ik goede kuikens selecteren voor eigen gewin en slechte aan jou geven.
Maar ook dit zou erg vergezocht zijn, maar zeker plausibel.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens die niet kunnen lopen

Berichtdoor tuff cookie » 20 jan 2021 11:08

Je hebt ook een kuiken met een stijf kniegewricht en dan is het vrij zeker dat de eieren afkomstig zijn van zwakke ouders. Deze zwakte kan genetisch zijn maar kan ook komen door inferieure voeding.

ChicksofLob
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2021 19:29
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikens die niet kunnen lopen

Berichtdoor ChicksofLob » 20 jan 2021 13:21

heeft iemand nog een suggestie wat de 2 kuikens die niet kunnen lopen stil te krijgen?
Ze blijven piepen als ze drinken, als ze eten, als ze 'staan', als ze liggen, als ik ze rondwieg, als ik ze inzwachtel enz...
We worden er onderhand gek van :(


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten