Mijten en/of luizen eten mijn vrouw op!

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Mijten en/of luizen eten mijn vrouw op!

Berichtdoor Sofa » 11 sep 2021 17:50

Sinds een paar weken zit mijn vrouw onder de rode plekken, alsof ze door muggen is gebeten en heeft lopen krabben. De plekken zitten vooral op haar buik, zo rond de 50 plekken, ziet er allemaal nogal 'vies' uit. Ik heb zelf maar een of twee bijten maar het is hier (Spanje) zomer en er is altijd wel een insect wat je bijt dus het was mij niet opgevallen.

De oorzaak heb ik zojuist gezien, er zaten er 2 op haar en 1 op mij! Zonder leesbril nauwelijks te zien. Een héél, héél klein 'beestje' wat zich voortbewoog. Ik heb er eentje gevangen op een wit stukje papier. Eerst bewoog deze niet maar ging toen aan de wandel. Bij het dichtknijpen van het papiertje plette ik het beestje en dat liet een zeer klein stipje achter.

Is dat een luis of een mijt? Ook kleine insecten hebben een duidelijke vorm mits je ze onder een mircroscoop legt maar met een bril en loep was het nog steeds niet meer dan een akelig klein mini speldenprikje.

Ik weet niet was dit is maar ik vermoed dat het met de (vele) kippen te maken heeft. Die slapen in witte PVC hokken (met een paar latjes hout erin) en lopen vrij rond in de gortdroge en hete tuin. (Spanje)

Heeft het zin om de hokken een dag op hun kop in de zon te plaatsen? Ik neem aan dat water geen zin heeft? Als dit met de kippen te maken heeft, waarom hebben we (wel, vooral mijn vrouw) daar nu pas last van? Hoe kom ik daar in huis vanaf? Ik zie overigens niets aan de kippen, ik bedoel, niet ziek of veel stress of zo.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Mijten en/of luizen eten mijn vrouw op!

Berichtdoor Sofa » 11 sep 2021 17:59

Op deze pagina staat een foto van een witte handschoen vol met de beestjes. Op de foto kun je ze goed zien omdat de handschoen wit is en het er zoveel zijn.

Het artikel zegt dat ze overal kunnen zitten. In stro, gras, hokken, eigenlijk overal dus. Hoe kom ik daar dan vanaf? Met een beetje hier en daar kan ik wel leven maar 50 is te gortig!

https://www.my-msd-animal-health.nl/plu ... ypluimvee/

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Mijten en/of luizen eten mijn vrouw op!

Berichtdoor Pearlsofpassion » 11 sep 2021 22:12

Heb je enige maatregelen genomen bij je kippen tegen bloedluis? En dan bedoel ik preventief? Want als je kippen hebt, krijg je altijd bloedluis, als je niets doet. Altijd.

Gelukkig is dat zowat het meest besproken topic op dit forum. ;)

Kort antwoord, diatomeeenaarde bestellen.. Maar best even een beetje inlezen zodat je weet of het dat is..
Als ze al in die mate in huis zitten, hebben je kippen het normaal al goed te pakken. Geen bij die wat minder leggen? Bleke kammen? Niet meer in het hok slapen?
Anders eens 's nachts in het hok gaan kijken of je ze ziet.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Mijten en/of luizen eten mijn vrouw op!

Berichtdoor Sofa » 11 sep 2021 22:28

Ik heb er net een van mijn arm geplukt, voelde hem maar kon hem niet zien. Te klein met het blote oog! Met een leesbril op lukte het wel maar ze zijn echt piepklein.

Ik heb zojuist voor 2 hokken gezeten met een fel LED lanpje, niets kunnen zien! Maar ja, dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. (dus) De wanden zijn wit PVC en ik zag echt niets bewegen.

Een 4 tal kippen zijn wat kaal, eentje wel heel kaal en vooral aan de achterzijde maar ik dacht dat dat de rui was. Of de rui is. Of komt door de haan. Samenvatting: rond de helft (8) zitten niet meer zo dik in de veren als vorig jaar, De andere helft ziet er wel nog net zo uit als vorig jaar.

Ja, er zijn een viertal kippen die ik elke avond uit een boom moet plukken want die willen nooit het hok in maar deze 4 zijn niet kaal.

Eigenlijk zie ik niets raars aan de kammen en eieren leggen ze ook maar het is het tweede jaar dus zoals vorig jaar (zoveel) wordt het nooit meer.

Weer: al maanden heet en droog. (mocht dat een rol spelen)

Heb ik ooit wat gedaan tegen luis etc? Nee. Wel maak ik elke dag de bodem van alle hokken (3) schoon. En er staan grote bakken met zand om te baden.

Heeft het zin om het hok overdag op zijn kop te zetten en het te besproeien met azijn?

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Mijten en/of luizen eten mijn vrouw op!

Berichtdoor Pearlsofpassion » 11 sep 2021 23:23

Nee. Diatomeeenaarde kopen en dat gebruiken in je hokken. Kost niet zoveel hoor, en als je de wanden van je hokken niet schoonmaakt, blijft het heel lang hangen.
Of het dat nu is dat je vrouw bijt, dat durf ik niet zeggen. Maar bloedluis is wel klein.. Ik zou wel denken dat je het dan in het hok wel ziet. Kijk eens aan de uiteinden van de stok. Of je daar rode beestjes ziet. Op wit zou je ze zelfs overdag moeten kunnen zien, als het er veel zijn. Als ze met zoveel zijn dat ze aan de kippen niet genoeg hebben kruipen ze op mensen en dan zijn ze meestal grijs of beige.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Mijten en/of luizen eten mijn vrouw op!

Berichtdoor Sofa » 11 sep 2021 23:42

Ik zie hier in de verkoop: Tierra de Diatomeas.

Kost € 5 per liter.

Je zegt: 'in het hok'. Gewoon daarin strooien en zo ja hoeveel? Indien zo dan ligt de bodem wel helemaal vol poep in 3 dagen en ik vind het nu al een smeerzooi na een nacht.

Pearlsofpassion
Berichten: 4354
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Mijten en/of luizen eten mijn vrouw op!

Berichtdoor Pearlsofpassion » 12 sep 2021 07:27

Het forum staat echt vol met hoe je het moet gebruiken. En wat bloedluis is. Ik raad je toch echt aan dat door te nemen.
Op de bodem moet het niet percé.

Ik vind een emmer bij Mercator kopen het voordeligst. Zeker in de hoeveelheid kippen die jij hebt..

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Mijten en/of luizen eten mijn vrouw op!

Berichtdoor Sofa » 12 sep 2021 09:37

Ok, ga ik doen!

Dank voor je reaktie

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Mijten en/of luizen eten mijn vrouw op!

Berichtdoor Sofa » 13 sep 2021 18:34

De aarde besteld.

In afwachting van de levering vandaag al maatregelen genomen.

Wit hok 1 op zijn kop, Veel gesproeid met pure azijn. Geen mijten gezien.

Wit hok 2 op zijn kop. Hier zitten enkele nogal kale kippen. Ook veel gesproeid, geen enkele mijt gezien.

Alle legkastjes (6 stuks van donker hout) op zijn kop. Idem, geen enkele mijt gezien.

Hokje waar een kip slaapt met 7 kuikens: toen ik het dak eraf tilde liepen daar 2 biljoen mijten. De eerste lading azijn bracht de helft naar de hemel. De tweede lading azijn nog zo'n 30%. Na opdroging waren er nog steeds een aantal in leven. Toen ingesmeerd met pure chloor, allemaal dood nu.

2de hokje waar een andere kip slaapt met 6 kuikens, idem! Geheel onder de mijten!

Vreemd genoeg dus vrijwel nergens mijten (waar ze dus wel zouden moeten zitten want die kippen zijn ietwat kaal) maar biljoenen in 2 hokken met kuikens welke er geen last van schijnen te hebben.

Overmorgen komt de aarde, ga ik in alle hokken aanbrengen.

Vandaag ook 250 kg zand gehaald, dat ligt nu op alle bodems in plaats van geknipt droog gras.

Tijdens het besproeien van de 2 daken kreeg ik een lading mijten op me maar mijn vrouw werd er gewoon zwart van. Die zit he-le-maal onder de beten en had er zeker al 50.

Sofa
Berichten: 225
Lid geworden op: 25 aug 2020 20:02
Land: Spanje
M/V: V

Re: Mijten en/of luizen eten mijn vrouw op!

Berichtdoor Sofa » 13 sep 2021 20:24

Net onder de douche vandaan en schone kleding aangetrokken maar ze lopen overal op mijn lichaam ......

Wat een pest!

Krijg net een bericht van de kourier, de aarde wordt morgen geleverd.

Er zijn niet zo gek veel aanbieders hier van die aarde (meeste nogal duur ook) maar heb nu een zak van 25 kg gekocht voor € 31 inklusief levering. 100% zuiver volgens de beschrijving. Zie op een andere site dat men 30 tot 50 gram aanbeveelt per m2.

Ze leveren ook 1100 kg (pallet) voor € 399!


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten