Kippen met jeuk

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Victore
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 sep 2021 22:27
Land: Nederland
M/V: V

Kippen met jeuk

Berichtdoor Victore » 13 sep 2021 14:34

Goedemiddag,

Onze kippen zitten veel met hun snavel in hun vacht en bezig met het gladstrijken van hun veren: https://youtu.be/OYRc9onf_rk

Ik heb alle kippen tussen de veren gecontroleerd maar kon geen luizen of vlooien waarnemen, ook geen neten. Omdat ze toch veel jeuk lijken te hebben, heb ik ze zaterdag toch ingespoten met anti-ongedierte spray van Beaphar (Permethrin). Dit heeft niet het gewenst effect, ze zijn nu op maandag nog steeds druk tussen hun veren.

Wat ik wel tussen de veren heb gezien zijn nieuwe veren in ontwikkeling, hoort het intensief bezig zijn met de veren bij de rui? Kan me voorstellen dat nieuwe veren kunnen jeuken.

Wel hebben we in het hok last van bloedluis, na 5 keer met de brander langs alle kieren, twee keer met kokend water en een plantenspuit alles uitgespoeld en met Dasty alles flink ingesprayed is veel wel weg maar nog niet helemaal. We hebben nu roofmijt ingezet in de hoop dat ze het laatste restje opruimen.

Ik heb gelezen dat jeuk een symptoom van bloedluis is maar ik kan nergens vinden of ze hier overdag ook last van hebben.

Heeft iemand een idee of advies hoe ik ze kan helpen? Ze lijken toch flink jeuk te hebben en ze zitten overdag ook regelmatig in te dutten dus ik vermoed dat ze in de nacht niet voldoende slaap krijgen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kippen met jeuk

Berichtdoor jantien » 13 sep 2021 15:48

Kippen poetsen elke dag hun veren en doen elke dag dutjes dus dat is helemaal normaal.
Of het erg is bij jou kun je zo niet beoordelen.
Wel zou ik nu je nog steeds last hebt van bloedluis het even direct grondig aanpakken dmv byemite spuiten (verkrijgbaar bij DA), weekje later nog eens en daarna het hele hok insmeren met een papje van diatomeeenaarde. Na de byemite ben je gelijk van de bloedluis af en de diatomeeenaarde zorgt er daarna voor dat er amper nog een uitbraak komt. Wel altijd blijven opletten en eventueel nieuw smeren.
Eenmaal bloedluis aanwezig, dan altijd aanwezig dus wees daarop bedacht.
En ja, ook het doorkomen van veren kan voor jeuk zorgen.
Bloedluis zit in principe overdag buiten niet op de kippen zelf.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten