Kip jammert heel luid

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kip jammert heel luid

Berichtdoor Buitenbeestje » 19 sep 2021 14:55

Fijn dat ze meer ruimte krijgen, dat zullen de kippen zeker waarderen!

Wat het jammeren betreft: sommige kippen willen misschien graag wat meer aandacht en zijn luidruchtiger dan anderen. Af-en-toe zijn het net mensen… :grinnik:

RFrerejean
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 apr 2020 12:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip jammert heel luid

Berichtdoor RFrerejean » 19 sep 2021 15:48

Haha dat klopt. Die aandacht zou kunnen, maar ik twijfel een beetje. Tijdens het jammeren heeft ze de neiging om in mijn buurt te blijven, maar als ik haar op pak en op schoot houdt wil ze weer weg. Dus ik weet niet echt wat ze wil. De eerste maand dat ze bij mij was heb ik haar heel vaak opschoot gehouden, aangezien ze toen nog niet echt geaccepteerd werd door de andere. Misschien dat ze daar nog vage, fijne herinneringen aan heeft, maar zodra ze opschoot zit het toch niet zo fijn meer vind of niet meer gewend is? Af en toe zou ik toch zo graag willen weten wat er in dat kopje van haar omgaat.

Buitenbeestje
Berichten: 1504
Lid geworden op: 16 okt 2020 19:48
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kip jammert heel luid

Berichtdoor Buitenbeestje » 19 sep 2021 16:20

Over het algemeen vinden kippen het op schoot zitten en aanraken niet zo fijn… ze zijn echter wel graag bij je in de buurt.
Jaren geleden heb ik ook zo’n ‘jammerkip’ gehad. Zodra je de tuin in kwam ging het gejammer over in gezellig gekeuvel. :roll: Heb het ook niet af kunnen leren maar gelukkig maakte de buren er geen probleem van.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip jammert heel luid

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 sep 2021 19:22

Beetje last van haar hormoontjes zou ik zeggen? Ze lijkt met zichzelf niet echt blijf te weten.
Ik heb er ook eentje die dat met perioden wat heeft. Het gaat ook weer over en tis niet de hele dag door.. Ik denk soms dat het een teken is dat ze bijna broeds wordt, maar dat is er eentje die dat zo geregeld wordt dat ik niet weet of het klopt.

RFrerejean
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 apr 2020 12:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip jammert heel luid

Berichtdoor RFrerejean » 19 sep 2021 20:42

Buitenbeestje schreef:Over het algemeen vinden kippen het op schoot zitten en aanraken niet zo fijn… ze zijn echter wel graag bij je in de buurt.
Jaren geleden heb ik ook zo’n ‘jammerkip’ gehad. Zodra je de tuin in kwam ging het gejammer over in gezellig gekeuvel. :roll: Heb het ook niet af kunnen leren maar gelukkig maakte de buren er geen probleem van.


Na jouw bericht vanmiddag, nam ik de gok weer eens en heb ik haar toch op schoot genomen. Ze heeft uit eindelijk tot mijn eigen verbazing een kwartier zitten dommelen op mn schouder. Toen heb ik zelf de keus gemaakt om haar weer op de grond te zetten, aangezien ze het volgens mij warm kreeg van op mij zitten. Ze had dus misschien nog wel langer kunnen blijven zitten :-D Het lijkt er dus op dat ze het toch niet zo heel erg vind.

Goed om te weten dat er nog meer jammerkippen bestaan. Helaas gaat ze bij mij niet over tot gezellig keuvelen als ik de tuin in kom... Tot nu toe hebben de buren er ook nog niks over gezegd, dus hopelijk blijft dat zo.

Pearlsofpassion schreef:Beetje last van haar hormoontjes zou ik zeggen? Ze lijkt met zichzelf niet echt blijf te weten.
Ik heb er ook eentje die dat met perioden wat heeft. Het gaat ook weer over en tis niet de hele dag door.. Ik denk soms dat het een teken is dat ze bijna broeds wordt, maar dat is er eentje die dat zo geregeld wordt dat ik niet weet of het klopt.


Het zou goed kunnen. Ze lijkt zich inderdaad regelmatig geen raad te weten met zichzelf. Ik zal er eens goed op letten of het in periodes is. Mijn gevoel zegt van wel, want in mijn herinnering was het een paar weken terug juist wat minder vaak en de laatste dagen weer heel veel. Bij mij jammert ze ook niet de hele dag door hoor, maar wel door de dag heen een paar keer voor al snel een half uur of uur. De andere kip is wel afgelopen week broeds geweest, maar Tweety is eigenlijk vrij weinig broeds, dus geen idee of dat er iets mee te maken heeft.

RFrerejean
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 apr 2020 12:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip jammert heel luid

Berichtdoor RFrerejean » 27 dec 2022 14:47

Even een vervolg op mijn bericht uit 2021. Vandaag realiseerde ik me dat ze heel de tijd dat ze geen ei legde, omdat het te koud was, redelijk stil is geweest en vandaag begon ze opeens weer keihard te jammeren. Ze bleef maar het nachthok in en uit lopen zoals ze vaak doet als ze een ei moet leggen. Als ik dat zie sluit ik haar vaak even in het nachthok op, want dan legt ze binnen korte tijd haar ei, terwijl ze anders maar rond blijft lopen. Dus dat deed ik nu weer en ja hoor, daarna lag er een ei. Ik ben er nu dus vrij zeker van dat het gejammer (bijna schreeuwen te noemen qua volume) iets met het ei leggen te maken heeft. Hebben jullie enig idee waarom ze zo zou jammeren voordat ze een ei gaat leggen? Zou er iets niet in orde zijn van binnen? Of kan het nog andere redenen hebben?

Groetjes, Roanne

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip jammert heel luid

Berichtdoor Isabel » 28 dec 2022 05:17

Heb na al die jaren nog steeds geen idee waarom sommigen dat doen.
De ene hen gaat liggen, gaat een ei leggen en de andere hen staat moord en brand er bij te schreeuwen...
Neem weer een andere hen... loopt een paar uur te mekkeren, hok in, hok uit, hok in, hok uit, plekje hier, niet goed, plekje daar, niet goed en na veel is het ei gelegd.

Verder gaat het goed met de dames? :-)

Shanna Bartels
Berichten: 1465
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Kip jammert heel luid

Berichtdoor Shanna Bartels » 28 dec 2022 10:42

Interessant om je verhaal te lezen en ook supergoed dat je met de tips aan de slag ging.

Het komt op mij over als wat angstig kipje, om redenen waar je naar op zoek bent gegaan. :duimop:

Blij dat je weet wat werkt voor het haar laten leggen van een ei.

Hoop dat het zo steeds beter gaat met haar! :ilove:

RFrerejean
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 apr 2020 12:54
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip jammert heel luid

Berichtdoor RFrerejean » 28 dec 2022 11:02

Isabel schreef:Heb na al die jaren nog steeds geen idee waarom sommigen dat doen.
De ene hen gaat liggen, gaat een ei leggen en de andere hen staat moord en brand er bij te schreeuwen...
Neem weer een andere hen... loopt een paar uur te mekkeren, hok in, hok uit, hok in, hok uit, plekje hier, niet goed, plekje daar, niet goed en na veel is het ei gelegd.

Verder gaat het goed met de dames? :-)


Oke, goed om te weten dat ze dus waarschijnlijk geen pijn heeft. Jazeker, ze zijn gezond en over het algemeen tevreden :-D Lizzy is afgelopen jaar steeds minder eieren gaan leggen, dus ben benieuwd of ze dit jaar nog gaat leggen. Maar na bijna 7,5 jaar aan eitjes leggen mag ze van mij met pensioen ;)


Shanna Bartels schreef:Interessant om je verhaal te lezen en ook supergoed dat je met de tips aan de slag ging.

Het komt op mij over als wat angstig kipje, om redenen waar je naar op zoek bent gegaan. :duimop:

Blij dat je weet wat werkt voor het haar laten leggen van een ei.

Hoop dat het zo steeds beter gaat met haar! :ilove:


Denk dat je helemaal gelijk hebt over dat het een angstig kipje is. Dat is tot nu toe ook de enige reden die ik kan verzinnen voor haar gedrag.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip jammert heel luid

Berichtdoor Pearlsofpassion » 30 dec 2022 06:42

Eitjes leggen doet volgens mij altijd iets van pijn.
Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat dat niet zo is. En dat zal bij de ene kip wel meer zijn dan bij de andere en hoe meer er gelegd wordt hoe soepelder dat zal gaan.
Maar zo'n groot iets als een ei valt er natuurlijk niet vanzelf uit...


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten