Hallo allemaal,
Wij denken over de aanschaf van enkele eenden maar zouden graag bij iemand langsgaan die al eenden heeft voor advies, inspiratie en om in te kunnen schatten of onze tuin geschikt is voor de eenden zonder te veel overlast te creëren voor de buren.
Wij zijn recent verhuisd naar een hoekhuis met een mooi stuk tuin. Ons huis is tevens de hoek van de wijk, aan twee zijden van ons perceel is een groenstrook met een grote vijver. Een groot deel van deze tuin ben ik aan het inrichten als moestuin. Zoals vele waarschijnlijk wel mee hebben gekregen zijn er veel slakken dit jaar, het meerendeel van mijn planten zijn opgegeten. Dit in combinatie met mijn wens om eigen eieren te kunnen eten bracht mij bij het idee om eenden te nemen.
Mijn vader heeft vroeger een jaar eenden gehad dus enigszins ervaring heb ik hiermee. Hij had ze echter op een boerderij, niet in een woonwijk. Mijn vriend is bang dat de eenden stank- of geluidsoverlast voor onze buren kunnen creëren. In mijn herinnering roken de eenden van mijn vader een stuk minder sterk dan zijn kippen maar wat ik van het internet begrijp ligt de geur van eenden erg aan hun omstandigheden.
De (vooralsnog) geplande huisvesting betreft het volgende:
- nachthok
- afgesloten ren met 'kleine' zwembak
- moestuin (permanent toegankelijk buiten het groeiseizoen, onder toezicht tijdens het groeiseizoen om kwetsbare groenten te beschermen)
- siertuin met 'grotere' vijver (toegankelijk onder toezicht)
Misschien zouden ze ook onder supervisie de grote openbare vijver in kunnen als ze 'getraind' zijn op naar mij terugkomen oid? Geen idee in hoeverre dat reëel is
We zoeken een eend voor de eieren en eventueel het vlees, geschikt voor onze woonomgeving. De soorten waar ik op uitkwam zijn de khaki campbell en de cayuga.
Advies over of deze (of andere) eenden in onze situatie gehouden kunnen is welkom. Als u tips heeft hoe we eventuele overlast kunnen beperken hoor ik ook graag.
Mocht u in de omgeving van Apeldoorn eenden op een soortgelijke wijze houden en het goed vinden als wij langs komen hou ik me aanbevolen. We zouden graag ervaren hoe eenden houden is.
Met vriendelijke groet,
Het forum heeft een flinke update gehad en is overgezet naar een snellere server.
We hebben ons best gedaan om alles soepel te laten verlopen maar als je toch nog puntjes tegenkomt laat het ons weten.
We hebben ons best gedaan om alles soepel te laten verlopen maar als je toch nog puntjes tegenkomt laat het ons weten.