Het forum heeft een flinke update gehad en is overgezet naar een snellere server.
We hebben ons best gedaan om alles soepel te laten verlopen maar als je toch nog puntjes tegenkomt laat het ons weten.

Broedse legkip en ik ga net op vakantie

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
nickdd
3
Land: Belgie
M/V: M

Re: Broedse legkip en ik ga net op vakantie

Bericht door nickdd »

wel vandaag was het weer een donker gekleurd ei.
Ze heeft ook al een paar kanjers gelegd met dubbele dooier.

wat de bruine legkip betreft: die blijft volharden om op een leeg nest te zitten. Gisterenavond ze op stok gezet bij de rest en nu vandaag overdag het hok afgesloten.
Af en toe komt ze eens kijken of het deurtje al terug open is.

gisteren ook grappig: ze hoorde het motortje van de deur van op 50 meter afstand en spurte naar het legnest om terug op het lege nest te gaan broeden.
nickdd
3

Bericht door nickdd »

Nadat ik de bruine legkip vele malen van het legnest heb genomen en ze overdag heb buitengesloten is ze nu terug normaal op stok beginnen gaan met de andere kippen.

Ervoor legde ze elke dag een eitje maar sinds haar kuren legt ze niet meer. Dat zal dan hopelijk ook wel snel terug op gang komen vermoed ik.

10 hennen en 1 ei per dag momenteel :cool:
Normaal 2 eitjes per dag van dus de bleu de landes en de bruine legkip.

De 2 vorwerks en de Brahma's doen nog niets. De 2 dikke columbia buff Brahma's die ik via een kweker heb zijn met zekerheid in januari geboren. 2 andere lemon piles zijn van maart.
De vorwerkers en 2 andere brahma's komen uit een dierenspeciaalzaak waar ze zogezegd allemaal 20 a 22 weken oud waren, al denk ik dat ze misschien wat jonger konden zijn.

Niet dat ik gehaast ben voor de eitjes, maar ben gewoon benieuwd wanneer ze aan de leg gaan en of ze het nog dit seizoen gaan doen.

Groeten,
Nick
Pearlsofpassion
5
M/V: V

Bericht door Pearlsofpassion »

Mijn hennen die in het voorjaar geboren worden ( meestal maart-april) gaan doorgaans in november leggen.
Dat zijn kriel brahma en cochin's.

De eerste winter leggen jonge hennen normaal wel.

Te dik zijn is wel niet goed voor de leg. En brahma's worden wel te dik als je ze onbeperkt voert.
Misschien eens voelen als ze op stok zitten?
nickdd
3

Bericht door nickdd »

ze zijn nog niet tam genoeg dat ik ze zou kunnen wegen. Ze lopen wel rond mij en ik zou ze kunnen oppakken maar wil ze geen schrik aanjagen. Op stok kan ik ze wel aaien omdat ze dan niet weg kunnen en het "laten gebeuren" :frons:

De bruine legkip is de uitzondering en kan ik vrij makkelijk opnemen. Die weegt ook het lichtste maar is ook de actiefste. De vorwerks staan ook zeker niet te dik.

Van de Brahma's toch een groot verschil: de columbia buff haan en 2 hennen van de kweker zijn enorm en een stuk groter dan de andere brahma's.
Ze zijn ook veel luier en minder actief: beide hennen gaan doorgaans maar een half uur later naar buiten dan de rest en zijn vaak ook de eerste om op stok te gaan.
Momenteel hebben ze op hun voederplek overdag constant toegang tot een graanmengeling met legkorrel. Ik merk dat de troep zich een aantal keer per dag via die plek begeeft maar verder veel scharrelen of luieren in de tuin.

Van zodra we buiten komen denken ze ook dat ze iets van ons gaan krijgen: meelwormen, een appeltje of etensresten van het avondeten (mijn zoon en ik laten soms bewust iets over :gulzig: )

De grootste slokop is zeker mijn columbia buff haan, die eet alles, altijd en overal.

Heb al zitten denken om iets van automatishe food dispenser te maken die bvb 4x per dag een bepaalde hoeveelheid vrijgeeft.
Maar dat is ook niet zo evident wegens de pikorde en hun verschil in grootte/behoefte.

Ik weet ook niet goed hoe een kip die te dik is aanvoelt: ik kan enkel zeggen dat er geen enkel te mager aanvoelt.

Ik ben ook niet op zoek naar maximale eierproductie, anders had ik ook geen Brahma's moeten nemen.
Maar dus gewoon benieuwd wanneer ze in gang gaan schieten.
Pearlsofpassion
5

Dispenser is voor kippen echt geen goed idee.. Dan krijgen enkel de dominante eten.

Voel dan eens als ze op stok zitten.
Als je je hand rond het borstbeen legt, de kam tussen je vingers, dan moet die kam ongeveer de dikte van je vinger uitsteken. Ale, dus gelijk komen met je vingers.

Dat brahma's rustiger en minder actief zijn hoort bij het ras. Lui zou ik het nooit noemen, ze genieten graag van rustig veren poetsen.
nickdd
3

Bericht door nickdd »

Nog even feedback over de broedse legkip. Vandaag heeft ze terug haar eerste ei gelegd. Dus ongeveer 10 dagen nadat ze niet meer broeds was/niet meer op het legnest bleef zitten.

En nog meer goed nieuws: mijn 2 vorwerk kippen hebben vandaag ook elk een ei gelegd. Ik vermoed dat minstens 1 van de 2 al een paar eieren moet gelegd hebben ergens verstopt in de tuin want al een paar keer een enorm luid gekakel gehoord terwijl anders nooit lawaai maakt. Ze is soms weg van bij de groep en nergens te bespeuren en dan een uur later luid gekakel als ze de groep terug vervoegt.
Echter net steeds in meetings of niet in de buurt waardoor ik geen idee heb waar ze ergens een nestje gemaakt heeft. Dit weekend hebben we al gezocht maar niets gevonden.

Omdat ik gisteren niet thuis was had ik het hekje van de tuin dicht gelaten en hebben beide vorwerks dan in het hok een ei gelegd. Dat kon ik terugvinden via de camera's.
Helaas niet in een legnest zoals de 2 legkippen wel steeds doen maar in een putje op de bodem van het nachthok tussen de uitwerpselen :roll:
Benieuwd hoe ik ze dat nu best aanleer om in het legnest te gaan. De legkippen kon ik vroeger makkelijk opnemen en eens in het legnest zetten en hebben hun eerste ei dan ook in het legnest gelegd en zijn dat blijven doen.

De vorwerks kan ik wel benaderen maar ze zijn geen fan van ze op te pakken (to say the least).

Wat voeding/dispenser betreft: alle kippen zitten goed in het vlees en hebben niets te kort. Ze gaan meermaals per dag naar de voederplek en er is geen agressiviteit in de groep en er is voedsel genoeg.
Ben tevreden van mijn zelfgemaakte bak met "portholes": er wordt heel weinig voedsel verspild en ze eten ook de legkorrel op.
Ik denk dat ze een zak van 20 kg op 2 weken tijd opeten met zijn twaalven. (Aveve chicken garden mix).

Qua drinkbak heb ik eentje met van die cups die automatisch vullen. Deze heb ik aangesloten op de waterleiding en er zit een vlotter in zodat het reservoir automatisch bijvult.
Ik heb de vlotter zo laag mogelijk gezet zodat er maar 5-tal liter in het reservoir zit en het dus iets sneller bijvult. Ben nu begonnen er af en toe een scheutje appelcider in te doen.
Heeft perfect gewerkt toen we 2 weken op reis waren.

Als we thuis zijn krijgen ze vaak nog meelwormpjes (is al m'n 3e zak van 10 kg sinds ik de kippen heb ;) of restjes van het avondeten.
Ze zijn wel kieskeurig en zaken zoals sla of wortelschillen passen ze voor. Spaghetti begaan ze een moord voor (en ja ik geef ze niet te veel zodat het niet ophoopt in hun krop)

One happy flock en ze zitten nog meer dan vroeger echt vaak samen als één groep. De twee hanen zijn ook niet agressief, hopelijk blijft dat zo. Lopen vaak ook dicht bij elkaar en heb geen enkel van de hanen ooit al zien uithalen naar elkaar of een kip.
Rustige karakters denk ik.

Ik ben alvast blij dat ik er na al die jaren gekocht heb. Het onderhoudswerk en de kosten neem ik er graag bij.

Gr,
Nick
Pearlsofpassion
5

Allemaal goed nieuws.
Gewoon een nepei in het nest leggen tot ze het gewend zijn. Erna mag het terug weg anders worden ze misschien sneller broeds.

Qua gewicht had ik eerder schrik dat ze misschien te veel krijgen ipv te weinig. ;)
Ik kan het niet vergelijken. Ik heb geen legkippen en ik weet dat die veel eten.
Het lijkt me wel nuttig, in de omgeving die jij hebt, hen aan te moedigen iets van groen te eten. Dat is erg gezond.
Hier vliegen ze op sla ook aan hoor. De ene al wat meer dan de ander, maar ze eten het wel graag.
Plaats reactie