Het forum heeft een flinke update gehad en is overgezet naar een snellere server.
We hebben ons best gedaan om alles soepel te laten verlopen maar als je toch nog puntjes tegenkomt laat het ons weten.

Nachthok dicht of open

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Plaats reactie
Quickcoin
Land: Nederland
M/V: M

Nachthok dicht of open

Bericht door Quickcoin »

Ben sinds kort begonnen met 4 krielkipjes en heb vooraf getracht me zo goed mogelijk te oriënteren en voor te bereiden via internet.

Mijn kunststof nachthok staat in een zelfgemaakte ren van 3 x 1,6 x 1 meter en is volledig met gaas gesloten. Er kunnen dus geen katten, roofvogels ( die hier vliegen ) of andere dieren bij. De jonge kipjes hebben eerst een week gewend aan het nachthok en na een week lopen ze in de ren. Ze gaan bij schemer netjes op stok. Is het nu noodzakelijk het deurtje van het nachhok elke avond te sluiten en 's-ochtends weer te openen. Ik heb daarover niet echt iets gevonden. Kan iemand mij daarover wat zeggen.

John
tuff cookie
15
Land: nederland
M/V: V

Re: Nachthok dicht of open

Bericht door tuff cookie »

Als je ren volledig roofdierproef is dan hoeft het deurtje in principe niet dicht 's nachts.
Even opletten dat de kipjes niet op de tocht op stok zitten in het nachthok. Tocht krijg je alleen door tegenover elkaar liggende ventilatie. Dus als de wind door het hok heen kan waaien.
Quickcoin

Bericht door Quickcoin »

Dank je wel voor je reactie. De twee ventilatieroosters in mijn Nestera hok zitten op 45 graden van de opening dus zal het niet tochten vermoed ik.
MilMol
5
Land: Hongarije

Bericht door MilMol »

Jawel, dat kan wel tochten. De ventilatieopeningen moeten om niet te tochten op 0 graden van de opening zitten (dus boven of onder of naast de opening en in dezelfde wand als de opening. Als je eenzelfde soort Nestera hebt als ik dan zitten de twee ventilatieopeningen in de zijwand, naast elkaar en vlak onder het dak. Het is echter makkelijk op te lossen: sluit de ventilatie openingen als je de deur open wilt laten.

Ik wil je ook nog graag wijzen op het risico van ratten, marters,vossen etc. Tenzij het gaas een centimeter of 40 - 50 is ingegraven of naar buiten is ‘omgevouwen’ en zo’n 50-60 cm uitsteekt kunnen dit soort jagers er zich een weg onderdoor naar binnen graven en je kipjes alsnog grijpen. Hoe groot de kans daarop is kan jij alleen inschatten.

Je kunt ook nog overwegen om de automatische deuropener van Nestera (of een ander merk) aan te schaffen als de reden van het open houden van de deuropening is dat je er niet altijd bent om deze zelf te openen of te sluiten. Ik vind deze erg prettig werken. Ik heb pas onlangs (na 12 maanden) de vier batterijen hoeven te vervangen, dus qua stroomverbruik valt het toch mee, zeker als je oplaadbare batterijen gebruikt.
Quickcoin

Bericht door Quickcoin »

Dank je voor je uitvoerige reactie. Ik heb inderdaad een Nestera Lodge Medium met in de zijwand de twee ronde roosters. Ik heb ook overwogen de automatische opener/sluiter toekomstig aan te schaffen maar ik heb nu na een paar weken de ervaring dat in de gleuf van de deur vuil/beukensnippers kan komen te zitten waardoor het luikje niet altijd helemaal goed dichtgaat en ik de ren in moet om het te sluiten (normaal kan ik van buitenaf de ren het luikje sluiten). Heb jij daar nog geen probleem mee gehad?

Bij de nestera kippenren van 2 meter zag ik inderdaad dat het gaas pakweg 20/25 cm op de grond ligt zodat ongedierte daar niet kunnen graven.

Mijn ren is van hout en gaas dat los op de grond staat en bewust verplaatsbaar is op het grasveld. Rondom de ren heb ik daarom stoeptegels van 30 x 30 cm gelegd ter voorkoming van graven.

Voordat ik de automatische opener aanschaf het luikje maar handmatig openen en dichtdoen of de roosters dicht zetten.

Nogmaals bedankt voor de info

John
MilMol
5
Land: Hongarije

Bericht door MilMol »

Ik heb ook de Lodge, maar dan een maatje groter. Ik gebruik hennepstrooisel als bodembedekking. Er zit inderdaad wel eens een stukje in de sleuf waar het deurtje in valt, maar omdat het strooisel heel licht is en vrij klein en dun zakt het deurtje gewoon dicht. En omdat ik er toch elke dag ben om de eieren te rapen en de poep uit het strooisel te zeven is het een kleine moeite om eventueel strooisel er even uit te blazen, maar echt, dat komt eigenlijk nooit voor met dit soort strooisel is mijn ervaring.
Pearlsofpassion
5
Land: Belgie

Bericht door Pearlsofpassion »

Nachthok open laten heeft wel serieuze gezondheidsvoordelen voor de kipjes...
Maar het moet uiteraard wel veilig zijn.
Quickcoin

Bericht door Quickcoin »

Kan je misschien voor mij als beginner hierop enige uitleg geven
Pearlsofpassion
5
Land: Belgie

Bericht door Pearlsofpassion »

De verse frisse lucht is heel gezond. Veel zuurstof vb. In een afgesloten nachthok zit je bijna altijd met een hogere luchtvochtigheid. Dat is niet gezond voor de luchtwegen. Zelfs als je geen condens of schimmelvorming krijgt.
Kippen vinden het ook fijner om in open lucht te slapen.
Je kweekt daar gewoon sterke, geharde kippen van. Dat de temperatuur wat frisser wordt zorgt ook voor een wakker immuunsysteem en meer kwalitatieve slaap.
Dat is voor mensen trouwens ook allemaal zo.

Je kan ook een gaasdeur in je hok stoppen. Zo zitten ze veilig en toch verlucht.

Het probleem is alleen idd dat als je nachthok bijna volledig gesloten is, met maar een paar openingen, je tocht kan krijgen.
Bij een volledig open hok heb je dat niet. Wind is geen probleem, al zitten ze natuurlijk best wel beschut, maar een beetje wind kunnen ze wel hebben.. maar tocht is een geheel ander probleem. Dat is een constante luchtstroom die passeert doordat er aantrek is van lucht van de ene naar de andere kant van de ruimte. Dat is zeer ongezond als de kippen daar in zitten.
Plaats reactie