Kip ziek: kop achterover!

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Jopiexjoker
Berichten: 100
Lid geworden op: 10 mar 2007 21:56
Land:
M/V: V
Locatie: Stiens
Contacteer:

Kip ziek: kop achterover!

Berichtdoor Jopiexjoker » 09 dec 2007 21:47

Een van onze Barnevelder krielen is ziek :triest: . Vanmiddag dacht ik te zien dat ze omviel en daarna snel weer verder ging, maar vanavond zat ze niet op, maar onder de zitstok. Toen we haar wilden pakken ging haar kop ver achterover en het enige wat ze kon was haar kop links/rechts bewegen. Ze kreeg haar kop niet meer recht. Telkens als ik het kopje weer rechtop hielp, ging ze weer staan, maar na een tijdje ging haar kopje weer naar achteren! Daardoor kon ze ook niet meer staan.

We hebben meteen met een dierenarts gebeld (altijd op zondag...) en moesten meteen komen. Hij dacht aan 2 dingen: Marekse verlamming of hersenvliesontsteking.

Het zijn Barnevelders, dus Marek zou kunnen, maar wat opvalt is dat ze al 2,5 jaar oud zijn en dat ze nooit een gestrekte poot hebben. Die gestrekte poot is toch kenmerkend, of niet? Ik heb de f.a.q. gelezen en de "paradepas" heb ik wel vaker gezien bij mijn kippen, maar nooit als iets ernstigs opgemerkt.

Nu heeft de DA haar iets gegeven waardoor een eventuele hersenvliesontsteking snel zal genezen. Volgens hem zou dat morgen als zichtbaar moeten zijn.

Iemand nuttige suggesties of tips??

Gebruikersavatar
jmdushi
Berichten: 2834
Lid geworden op: 21 apr 2006 07:41
Land:
M/V: V
Locatie: Willemstad

Berichtdoor jmdushi » 09 dec 2007 21:55

Ha Jopie

Ga eens zoeken op draainek volgens mij moet je dan een heleboel informatie tegen komen. Voor zover ik me herinner is het niet iets wat zo maar een twee drie over is.

Jopiexjoker
Berichten: 100
Lid geworden op: 10 mar 2007 21:56
Land:
M/V: V
Locatie: Stiens
Contacteer:

Berichtdoor Jopiexjoker » 09 dec 2007 21:57

jmdushi schreef:Ha Jopie

Ga eens zoeken op draainek volgens mij moet je dan een heleboel informatie tegen komen. Voor zover ik me herinner is het niet iets wat zo maar een twee drie over is.


Ja, ik heb al wat gezocht, maar dan zie ik steeds foto's met de kop naar beneden, ipv achterover...

Gebruikersavatar
jmdushi
Berichten: 2834
Lid geworden op: 21 apr 2006 07:41
Land:
M/V: V
Locatie: Willemstad

Berichtdoor jmdushi » 09 dec 2007 22:08

Naar achter op de rug gedraaid kan ook er staat me iets bij van de term sterrekijken misschien moet je daar even op zoeken. Ik dacht dat nel destijds ook een kipje heeft gehad met een draainek en ook die lag dacht ik achterover. Ik ga ook wel even zoeken.

Link van Nel gevonden.
http://www.schutters.net/phpBB2/viewtop ... t=draainek

Jopiexjoker
Berichten: 100
Lid geworden op: 10 mar 2007 21:56
Land:
M/V: V
Locatie: Stiens
Contacteer:

Berichtdoor Jopiexjoker » 09 dec 2007 22:20

jmdushi schreef:Naar achter op de rug gedraaid kan ook er staat me iets bij van de term sterrekijken misschien moet je daar even op zoeken. Ik dacht dat nel destijds ook een kipje heeft gehad met een draainek en ook die lag dacht ik achterover. Ik ga ook wel even zoeken.

Link van Nel gevonden.
http://www.schutters.net/phpBB2/viewtop ... t=draainek


Ja, misschien is dat het wel... de foto komt niet helemaal overeen, omdat mijn kippen de kop rechtachterover houdt. Ze heeft een een kortere nek en komt met haar achterhoofd op haar rug en dan draait ze de kop van links naar rechts en terug, omdat ze anders niks kan. Maar dit is wel wat het meeste overeenkomt, wat betreft symptomen...

We wachten vannacht af...

Gebruikersavatar
jmdushi
Berichten: 2834
Lid geworden op: 21 apr 2006 07:41
Land:
M/V: V
Locatie: Willemstad

Berichtdoor jmdushi » 09 dec 2007 22:24

sterkte, ik hoop dat ze snel opknapt.

Jopiexjoker
Berichten: 100
Lid geworden op: 10 mar 2007 21:56
Land:
M/V: V
Locatie: Stiens
Contacteer:

Berichtdoor Jopiexjoker » 09 dec 2007 23:35

Ze krijgt een zware nacht :cry: Elke keer als ik kijk ligt ze te spartelen met haar kop achterover. Dan help ik haar weer even en hoop dat ze rustig kan blijven zitten...

Gebruikersavatar
magreth rozenveld
Berichten: 6694
Lid geworden op: 20 mei 2006 20:41
Land:
M/V: V
Locatie: Maarheeze

Berichtdoor magreth rozenveld » 10 dec 2007 09:04

En, hoe zijn jullie de nacht door gekomen?

Gebruikersavatar
dlhanonymous
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 nov 2006 10:52
Land:
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor dlhanonymous » 10 dec 2007 09:15

wat heeft uw DA gegeven dan?
mogelijke oorzaken
..kijk de kop goed na en zie als er een of ander teken dat ae letsel heeft (dit kan dat veroorzaken)
...gif (chemische of van natuurlijke aard) kan dit ook hebben veroorzakt (denk aan mycotoxin of giftig schimmel in de tuin of vergeten voedsel wat de vogel is tegengekomen)
...zout vergiftiging ook
...lood,zware metaal ook
...en zeker een vitE |selenium tekort geef ook dit symptoom

Jopiexjoker
Berichten: 100
Lid geworden op: 10 mar 2007 21:56
Land:
M/V: V
Locatie: Stiens
Contacteer:

Berichtdoor Jopiexjoker » 10 dec 2007 10:56

magreth rozenveld schreef:En, hoe zijn jullie de nacht door gekomen?


Gisteravond laat dachten we dat ze het niet zou halen, maar gelukkig is ze er nog. Vanochtend vroeg leek het nog niet zo goed, maar rond een uur of tien stond ze rechtop de protesteren :-D . Ze heeft nu weer goed gegeten. Ze kan alleen niet drinken want dan doen ze het hoofd naar achteren en dan gaat ze weer. Gelukkig kan ze nu de meeste tijd zelf weer overeind komen. Vanmiddag weer even een bezoekje aan de dierenarts. Ben benieuwd wat die ervan gaat zeggen.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten