Sebright

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
bokoos
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 mar 2008 11:36
Land:
M/V: V
Locatie: tilburg

Sebright

Berichtdoor bokoos » 18 mei 2008 15:53

Beste kenners!!

Even een vraagje voor degenen die bekend zijn met genen en dergelijke.
Ik heb verschillende sebrights zitten namelijk:
HENNEN: citroen-zwart gezoomd
goud-zwart gezoomd

HANEN: goud-zwart gezoomd
zilver-zwart gezoomd

Wat kan ik hieruit verwachten en wat zijn ongeveer de kansen op welke kleurslag??
Alvast bedankt voor de moeite!!!!!
groeten tim

Gebruikersavatar
Thijs
Berichten: 339
Lid geworden op: 04 sep 2007 19:32
Land:
M/V: V
Locatie: Horebeke

Berichtdoor Thijs » 18 mei 2008 16:06

Als je zilveren haan maal gouden hen doet krijg je
-citroen hanen
-zilveren hennen
goud x goud blijft natuurlijk goud
zilver x citroen wordt
-citroen hanen
- zilveren hennen
goud x citroen wordt
-gouden hanen
-gouden henne
-citroen hanen
-citroen hennen
Kortom je kan al je kleuren krijgen die je nu al hebt ;)

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 18 mei 2008 16:31

zilverhaan x gouden hen

geeft 50% zilverhennen

en 50% onzuivere zilveren hanen, zie topic

http://www.schutters.net/phpBB2/viewtopic.php?t=33615


zilveren haan x citroenhen

geeft 50% zilverhennen

en 50% onzuivere zilveren hanen



gouden haan x gouden hen

geeft 100% gouden dieren



gouden haan x citroen hen


geeft 100% gouden dieren,

als je een van deze hanen terug zet op een citroen dier,

dan krijg je het jaar daarop 50% gouden en 50% citroenkleurige dieren


@ Thijs

geel in de calculator, is zeker geen citroen ;)

bokoos
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 mar 2008 11:36
Land:
M/V: V
Locatie: tilburg

Berichtdoor bokoos » 18 mei 2008 17:34

dus ik kan alleen met een citroen haan zuivere citroen hennen krijgen?
en alle hanen zijn dus in principe niet kleurzuiver?? (behalve bij goud op goud)

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 18 mei 2008 17:57

als je een kleur met een andere kleur kruist zijn de dieren die er uit komen, in principe niet kleurzuiver, omdat ze dan drager zijn van beide types. daarom kunnen het nog uitstekende dieren zijn om mee te fokken of te kruizen. ;)

citroen is een homozygoot gen, een dier heeft het dus 2 keer nodig, 1 keer van de haan en 1 keer van de hen. in 2 jaar moet je van alle kleuren en hanen en hennen kunnen hebben. en dan kan je gewoon zuiver fokken.

Gebruikersavatar
Henk69
Berichten: 2785
Lid geworden op: 21 dec 2005 13:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Berichtdoor Henk69 » 18 mei 2008 18:58

Ik zou persoonlijk niet kruisen met sebrightkleuren.
Er zat/zit zoveel werk in de perfectionering ervan. Kruisen zou dat wel eens te niet kunnen doen.

Sigrid
Berichten: 1767
Lid geworden op: 24 nov 2006 18:41
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor Sigrid » 18 mei 2008 20:59

Henk69 schreef:Ik zou persoonlijk niet kruisen met sebrightkleuren.
Er zat/zit zoveel werk in de perfectionering ervan. Kruisen zou dat wel eens te niet kunnen doen.


Er zijn toch zat Sebrights?
Is toch leuk om te kijken wat eruit komt?
Die zilver haan x goud hen zou ik sowieso proberen om te kijken of daar citroen uit komt, zo schijnen ze ook gemaakt te zijn ooit in Amerika. Of andersom.


Moet ik wat bijleren?
Sinds wanneer is citroen een gen?

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 18 mei 2008 21:14

Sigrid schreef:Moet ik wat bijleren?
Sinds wanneer is citroen een gen?


is ig dan geen gen??

Sigrid
Berichten: 1767
Lid geworden op: 24 nov 2006 18:41
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor Sigrid » 19 mei 2008 14:56

wodkacola schreef:
Sigrid schreef:Moet ik wat bijleren?
Sinds wanneer is citroen een gen?


is ig dan geen gen??


ig is niet alleen verantwoordelijk voor citroenkleur.
ig is 'inhibitor of gold' (tegenhouder van goud) en werkt op het geslachtsgebonden rood/goud oftewel verbleker van goud, denk aan goud patrijs en geel patrijs.

Andy zegt wel dat ig verantwoordelijk kan zijn voor de citroenbrakels die vallen uit een kruising van goud x zilver en dat in de zilvers ig zit.
Denk aan zandkleur: citroen lichaam en gouden behang, voeg daaraan ig toe en je hebt geheel citroenkleurigen.
Bij citroen uit een mengsel van zilver x goud zou je kunnen bedenken dat het zilveren dieren zijn met autosomaal rood.
Dit is geen achterlijk idee want veel citroenpellen hebben op het lichaam een tamelijk vlekkerige tekening en ook laten ze onderling erg veel verschlilen zien.
Autosomaal rood vererft gelijk op zowel haan als hen.
Theoretisch zou een citroenpel of gebanden dan ook S/S Ar+/Ar+ ig/ig plus patroon kunnen zijn.

Ik heb -tig foto's verzameld van citroenen met en zonder tekening en ze variëren enorm. Het rare is dat bij de Sebrights de citroen zwartgezoomden zo mooi egaal zijn. Kan dat komen door de zoming? Of komt dat omdat ze al zolang gefokt worden tot in perfectie dus ook geselecteerd op effen verdeling van het 'rood' in citroen? Maar citroen zwartgezoomde Sebrights verschillen onderling, van fokker tot fokker of individueel ook behoorlijk (moet je op je computer bekijken overigens in het echt mengt je oog de tint geel zodat twee kippen echt tegenelkaar gezet moeten worden wil je verschil in citroentint zien tussen twee of meer).
Ik weet het niet.

Ik weet alleen dat er meerdere manieren zijn om citroen te maken.
Zie in m'n boek daarvoor cumulatieve roodverdunning, op basis van eb overigens. Je kunt dat op elk e-allel doen.

De Brakels en Sebrights zitten op ER berken, wat een vrij 'zwart' e-allel is. De gele Chabo's zijn tarwe of eb of een mix.
Let op hobbynamen voor kleuren, die zeggen niks over de genetische samenstelling.

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 19 mei 2008 16:18

Sigrid schreef:ig is niet alleen verantwoordelijk voor citroenkleur.
ig is 'inhibitor of gold' (tegenhouder van goud) en werkt op het geslachtsgebonden rood/goud oftewel verbleker van goud, denk aan goud patrijs en geel patrijs.

Andy zegt wel dat ig verantwoordelijk kan zijn voor de citroenbrakels die vallen uit een kruising van goud x zilver en dat in de zilvers ig zit.
Denk aan zandkleur: citroen lichaam en gouden behang, voeg daaraan ig toe en je hebt geheel citroenkleurigen.
Bij citroen uit een mengsel van zilver x goud zou je kunnen bedenken dat het zilveren dieren zijn met autosomaal rood.
Dit is geen achterlijk idee want veel citroenpellen hebben op het lichaam een tamelijk vlekkerige tekening en ook laten ze onderling erg veel verschlilen zien.
Autosomaal rood vererft gelijk op zowel haan als hen.
Theoretisch zou een citroenpel of gebanden dan ook S/S Ar+/Ar+ ig/ig plus patroon kunnen zijn.

Ik heb -tig foto's verzameld van citroenen met en zonder tekening en ze variëren enorm. Het rare is dat bij de Sebrights de citroen zwartgezoomden zo mooi egaal zijn. Kan dat komen door de zoming? Of komt dat omdat ze al zolang gefokt worden tot in perfectie dus ook geselecteerd op effen verdeling van het 'rood' in citroen? Maar citroen zwartgezoomde Sebrights verschillen onderling, van fokker tot fokker of individueel ook behoorlijk (moet je op je computer bekijken overigens in het echt mengt je oog de tint geel zodat twee kippen echt tegenelkaar gezet moeten worden wil je verschil in citroentint zien tussen twee of meer).
Ik weet het niet.

Ik weet alleen dat er meerdere manieren zijn om citroen te maken.
Zie in m'n boek daarvoor cumulatieve roodverdunning, op basis van eb overigens. Je kunt dat op elk e-allel doen.

De Brakels en Sebrights zitten op ER berken, wat een vrij 'zwart' e-allel is. De gele Chabo's zijn tarwe of eb of een mix.
Let op hobbynamen voor kleuren, die zeggen niks over de genetische samenstelling.


over dat IG en citroen,

ik neem ook maar dingen over, en de meningen verschillen daar duidelijk over. ik heb daar nog geen eigen mening over ;) maar dat komt nog wel :lol:

maar in de calculator staat het ook als citroen, net zoals het onderschrift van henk trouwens. en de dieren die door de calculator, als geel worden aangeduid. die je zou krijgen als kruizing tussen zilver en goud, zullen in de praktijk, en zo ver ben ik wel al, bijna nooit geel zijn, maar eerder zoals mijn orp haantje, of bij patrijs zilverroodgesch.


over de sebrights, kleurvast en gezoomd, neig ik toch heel erg om te zeggen, dat die zomming zorgt voor een mooie egale kleur,

wij hadden het verleden keer al over wit kuif, en bij gezoomde zie je dat de kuif daar ook geen last van hebt, en mijn gez. orps. blijven ook heel mooi egaal van kleur, zon of geen zon.

maar ga het proberen met rood er in te doen, dus rood zw. gez. en dat rood is bij de RI henen, ook nogal gevoelig voor zon licht, je krijgt zelfs dat verschillende veren verschillende nuances krijgen, ik heb dat zelfde probleem, bij een rode leghen, in het begin gekocht onder de naam redco de RI haan heeft er geen last van. en dat zou iets meer kunnen gaan zeggen, of die zomming er voor zorgt dat alles mooi strak blijft.


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten