Carolina eendjes houden

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Carolina eendjes houden

Berichtdoor Kuckeltje » 12 nov 2009 18:04

De Carolina-eend Aix sponsa

Veel liefhebbers zijn net als mij ooit begonnen met Carolina eenden.
Afbeelding
Oorspronkelijk komen ze uit Noord-Amerika, maar ze worden al vele jaren in perken door liefhebbers over de hele wereld met succes gehouden. Buiten de wildkleur waarvan het woerdje het grootste gedeelte van het jaar over prachtige kleuren beschikt zijn ze er nu ook in het wit, zilverkleur en blond te koop.

De Carolina eend is geschikt om mits er een vijvertje in aangelegd is om in kleinere perken gehouden te worden bv. Stadstuintjes. Ze maken weinig geluid, worden snel tam en kunnen in hun ook eerste jaar al voor jongen zorgen.

Ze zijn volledig winterhart en kunnen mits er een stukje van de vijver ijsvrij gehouden wordt en er een beschut plekje uit de wind is de hele winter buiten blijven.

Als ze een nestkast voor eenden krijgen zullen ze daar rond half maart al een nestje in beginnen. Twee of drie legsels per jaar zijn geen uitzondering.

Voeren doen we ze met watervogelkorrel voor siervogels. Wat floting ( drijvend voer ) aangevuld met gebroken kippen granen. Verder geef ik ze ook wel eens eendenkroost en een spierinkje uit de diepvries na ontdooit te zijn.
Op onderstaande foto zwemmend tussen de floting
Afbeelding

De jongen groeien heel snel en tussen dag 14 en 18 ring ik ze met een 9 mm Aviornisring. Na twee maanden zijn ze helemaal bevederd en kunnen ze vliegen.


Ik vind de Carolina een eend die geschikt is voor iedere liefhebber en je kunt er jaren veel plezier van beleven. De Carolina eend is ook goed samen te houden met de meeste andere soorten.

Carolina eenden zijn ook heel mede door het gemakkelijk kweken, goedkoop in aanschaf.

Voor iedereen die een leuk en gemakkelijk te houden eendje zoekt is dit soort een echte aanrader.

Gebruikersavatar
Alex Boers
Berichten: 1120
Lid geworden op: 01 mar 2008 22:01
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Carolina eendjes houden

Berichtdoor Alex Boers » 12 nov 2009 18:21

Hoeveel is de minimale oppervlakte van een vijver?

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Carolina eendjes houden

Berichtdoor Kuckeltje » 12 nov 2009 18:35

Voor mijn gevoel voor Carolina eenden minimaal 3 vierkante meter liever vanaf 4 vierkante meter Er zijn ook veel liefhebbers die ze in voorgevormde vijvers houden die zijn vaak iets kleiner als 3 vierkante meter oppervlakte maar voldoen mede door hun vormen ook goed. Ze moeten goed kunnen zwemmen want dat doen ze graag en veel.

PS. Carolina eenden zitten ook heel graag op een dikke tak of stronk meteen naast of over het water heen.

Gebruikersavatar
Alex Boers
Berichten: 1120
Lid geworden op: 01 mar 2008 22:01
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Carolina eendjes houden

Berichtdoor Alex Boers » 12 nov 2009 18:49

Houd je eenden altijd per koppel? Met welke kunnen deze eenden gehouden worden?

Gebruikersavatar
_nathan_
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 mei 2009 18:17
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Aalter

Re: Carolina eendjes houden

Berichtdoor _nathan_ » 12 nov 2009 18:50

hoe zorg je er eigenlijk voor dat als je bv zulke carolina eendjes hebt, en een ander koppeltje van een ander ras mss mandarijn eend of iets anders van ongeveer dezelfde grote,
de carolina eendjes met elkaar paren, en de mandarijn eendjes onder elkaar.
maar dat ze niet kruisen?

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Carolina eendjes houden

Berichtdoor Kuckeltje » 12 nov 2009 19:10

_nathan_ schreef:hoe zorg je er eigenlijk voor dat als je bv zulke carolina eendjes hebt, en een ander koppeltje van een ander ras mss mandarijn eend of iets anders van ongeveer dezelfde grote,
de carolina eendjes met elkaar paren, en de mandarijn eendjes onder elkaar.
maar dat ze niet kruisen?

Dat is een hele goede en belangrijke vraag.

Tijdens de kweekperiode zet ik de kweek koppels tijdelijk in aparte perkjes. Van de kweek koppels raap ik van het eerste legsel de eieren en leg die in het gemengde perk onder andere eenden ( indien mogelijk ) die ze dan groot mogen brengen of broed ze uit in de BM. Als ik dat niet zou doen dan zouden er wel eens veel kruisingen geboren kunnen worden. Je kunt ook soorten bij elkaar zetten die minder snel kruisen maar uit te sluiten is het nooit. En kruisingen dat is met de wilde soorten nu net niet de bedoeling.

Na de kweek zet ik dan weer de meeste eenden soorten samen in het gemengde eendenperk.

PS Het is niet zo dat ik er op uit ben om zoveel mogelijk te kweken.
Ik probeer net genoeg te kweken om aan de vraag te voldoen en niet meer.
Het is soms heel moeilijk om er weer vanaf te komen en daar heeft niemand iets aan en slachten vind ik toch wel jammer

Gebruikersavatar
Alex Boers
Berichten: 1120
Lid geworden op: 01 mar 2008 22:01
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Noord-Brabant

Re: Carolina eendjes houden

Berichtdoor Alex Boers » 12 nov 2009 19:40

Kun je ze dus bijvoorbeeld met mandarijn eenden houden? En altijd per koppel? Hoeveel eenden kun je in een perk houden van 3 bij 4 en een vijver van ca. 4 m2 Kuckeltje?

Gebruikersavatar
Splendid
Berichten: 757
Lid geworden op: 03 feb 2007 20:49
Land:
M/V: V

Re: Carolina eendjes houden

Berichtdoor Splendid » 12 nov 2009 20:00

Alex Boers schreef:Kun je ze dus bijvoorbeeld met mandarijn eenden houden? En altijd per koppel? Hoeveel eenden kun je in een perk houden van 3 bij 4 en een vijver van ca. 4 m2 Kuckeltje?


het kan wel met manderijnen, 9 van de 10 keer gaat het goed,

het moment dat het mis gaat is vaak wanneer de carolina pop al zit te broeden, en de man zich met de manderijnen gaat bemoeien,

een vijver van 4 m2 is geschikt voor enkele koppels kleine eenden, ( talingen of iets dergelijks), mits het schoon water is,


p.s. de floating korrel op de foto is voor zeeeenden, heeft weinig toegevoegde waarde voor een carolina

frieke
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 sep 2009 22:45
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Carolina eendjes houden

Berichtdoor frieke » 12 nov 2009 20:03

Ik heb 2 koppels carolina eenden en die zitten samen met 6 wilde eenden en 2 saksen. Af en toe ook een koppel mandarijn eenden. Geen idee vanwaar de mandarijnen komen. Plots zitten ze er en komen ze alle dagen terug en soms zie ik ze dagen niet.

Groetjes,
Frieda

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Carolina eendjes houden

Berichtdoor Kuckeltje » 12 nov 2009 23:16

Alex Boers schreef:Houd je eenden altijd per koppel? Met welke kunnen deze eenden gehouden worden?


Sommige soorten hou ik per koppel bv. Cascara soorten, die kun je moeilijk samen met andere eenden zetten

Bij Carolina eenden kun je bijna ieder soort bij zetten enige waakzaamheid is altijd geboden.

Veel hangt ook van de leefruimte af. Ik zet meestal enkele soorten die goed samenkunnen samen en dat doe ik ieder jaar weer anders. In mijn eigenlijke eendenperk zitten te veel soorten samen en een goede kweek zal daar ook niet echt lukken. De koppeltjes waar ik enkele jongen van wil hebben zet ik dan apart zodat ze in alle rust voor nageslacht kunnen zorgen. Zoals de Koreaanse Mandarijn eendjes om deze weer aan de jeugd van het Aviornis projekt te geven of hun laten verdelen. Maar daar kom ik nog wel eens in een nieuw topic over terug.


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast