Kalkoenen fokken voor het vlees.

pieter1
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 okt 2008 20:03
Land: Fryslan
M/V: M
Contacteer:

Kalkoenen fokken voor het vlees.

Berichtdoor pieter1 » 15 nov 2009 15:47

Als je een kalkoenras moest kiezen welke het beste vlees geeft welke kies je dan. Ik kom vele rassen tegen op internet maar toch heel weinig informatie.
Een eis is dat het een langzame groeier moet zijn. En de beesten kunnen de hele dag rondscharrelen in de boomgaard.

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Kalkoenen fokken voor het vlees.

Berichtdoor Kuckeltje » 15 nov 2009 17:56

Hallo Pieter

Volgens mij is de Amerikaanse Breedborst een van de beste vleeskalkoenen

Deze worden heel groot en zwaar.

Ze hoeven niet zo snel te groeien en mogen lekker los lopen schreef je

Zelf heb ik Ronquieres Een sterk Belgisch ras.
Afbeelding

Deze zijn er in hele mooie kleuren groeien niet te snel als je ze geen mestkorrels voert en lekker los mogen lopen.

Die van mij zijn voor de sier maar er blijft hier ook wel eens een haan over die ik dan pas slacht als hij helemaal uitgegroeid is ( dat duurt dan wel een heel jaar ). Heerlijk vlees. Niet te vergelijken met de kalkoenen uit het vriesvak van de supermarkt.

Het voordeel van de Ronquieres vind ik zelf dat ze minder gevoelig voor allerhande ziektes zin en heel vriendelijk van karakter. Ze maken wel lekker veel geluid maar dat doen alle kalkoenen.

pieter1
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 okt 2008 20:03
Land: Fryslan
M/V: M
Contacteer:

Re: Kalkoenen fokken voor het vlees.

Berichtdoor pieter1 » 15 nov 2009 18:53

Kuckeltje schreef:Hallo Pieter

Volgens mij is de Amerikaanse Breedborst een van de beste vleeskalkoenen

Deze worden heel groot en zwaar.

Ze hoeven niet zo snel te groeien en mogen lekker los lopen schreef je

Zelf heb ik Ronquieres Een sterk Belgisch ras.

Deze zijn er in hele mooie kleuren groeien niet te snel als je ze geen mestkorrels voert en lekker los mogen lopen.

Die van mij zijn voor de sier maar er blijft hier ook wel eens een haan over die ik dan pas slacht als hij helemaal uitgegroeid is ( dat duurt dan wel een heel jaar ). Heerlijk vlees. Niet te vergelijken met de kalkoenen uit het vriesvak van de supermarkt.

Het voordeel van de Ronquieres vind ik zelf dat ze minder gevoelig voor allerhande ziektes zin en heel vriendelijk van karakter. Ze maken wel lekker veel geluid maar dat doen alle kalkoenen.


Hallo Kuckeltje,

Bedankt voor je informatie.
De Ronquieres is inderdaad een mooi ras.

Is de Amerikaanse breedborst geschikt om te scharrelen? Of is dit het ras wat op een gegeven moment door zijn poten zakt omdat hij te zwaar wordt?
Er is bijna niks te vinden op internet over dit ras.

Groeten Pieter

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Kalkoenen fokken voor het vlees.

Berichtdoor gonda » 15 nov 2009 18:57

verleden jaar de ronquires gehad, en geslacht, viel best mee.

pieter1
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 okt 2008 20:03
Land: Fryslan
M/V: M
Contacteer:

Re: Kalkoenen fokken voor het vlees.

Berichtdoor pieter1 » 15 nov 2009 19:12

gonda schreef:verleden jaar de ronquires gehad, en geslacht, viel best mee.


Hoi Gonda, hoe bedoel je viel best mee?

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Kalkoenen fokken voor het vlees.

Berichtdoor gonda » 15 nov 2009 19:52

pieter1 schreef:
gonda schreef:verleden jaar de ronquires gehad, en geslacht, viel best mee.


Hoi Gonda, hoe bedoel je viel best mee?

Mijn buurman heeft elk jaar van die witte kalkoenen die speciaal gefokt worden om te slachten, dat worden dan vreselijke dieren, waarvan ik dan regelmatig denk, wanneer gaan ze door hun poten zakken.
ten opzichte dan van Ronquieres, slanker type, niet specifiek voor de slacht.
Als ik dan de beide rassen vergelijk, dan merk ik op dat de voeding dan eigenlijk goedkoper uitkomt met ronquires in vergelijking met de buurman die dan een speciale mestkorrel geeft, wat dan weer duurder uitkomt.
Het is wel zo dat buurman zijn kalkoenen vroeger slachtrijp zijn, maar dat hij dan ook meer vet heeft aan zijn kalkoenen, terwijl bij de ronquires hebt ge mager vlees.
En als ik dan denk aan die witte kalkoenen die hier vroeger thuis (vader) werden gekweekt dan vind ik ook dat de ronquires fijner zijn van vlees.
Dus, alhoewel we dan per kalkoen minder vlees hadden, was het aantal kg dan toch goed.
Daarbij komt dat inderdaad de Ronquires een sterk ras zijn, geen problemen met ziektes, terwijl ik weet dat in die mestkorrel ook weer producten zitten tegen blackhead.
en ronquires zijn ook rustige dieren..
je moet er wel meer rekening houden dat ze gewoon 's nachts op een kippenkot kunnen gaan zitten...
zie link:
http://www.gondagrammet.be/?page_id=436

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Kalkoenen fokken voor het vlees.

Berichtdoor Kuckeltje » 15 nov 2009 22:02

Bij mij slapen ze zomer en winter buiten. Ze kunnen in een mooi groot nachthok maar slapen daar alleen met heel langdurig slecht weer. Vroeger maakte ik me daar wel eens bezorgt over maar tegenwoordig laat ik het aan hun zelf over waar ze willen slapen. Ze gaan wel het hok in om te eten, eieren te leggen en te broeden.

De Ronquires gaat hier echt niet door zijn poten en ik heb het ook nog nooit gezien bij andere liefhebbers.

De Amerikaanse breedborsten worden zo snel zwaar in een heke korte tijd dat het me daar niet bij verwonderd als het gebeurd en al zeker als ze in van die vetmest stallen worden gehouden waar ze allemaal tegen mekaar aanstaan.

Hier bij mij in het dorp woont iemand die ieder jaar een stuk of 20 Am. Breedborsten mest voor de kerst en daar is ook nog nooit een kalkoen door de poten gegaan. Deze dieren hebben de beschikking over een groot weiland en krijgen geen mestkorrels te eten. Dit zal ook het verschil wel uitmaken ze blijven natuurlijk wel iets lichter.

Gonda is dat de Harlekijn kleur bij U Mooie dieren die waren indertijd hier heel moeilijk te krijgen.


PS Jonge kalkoenen zijn heel gevoelig voor vocht dus een goed nachthok lijkt me wel noodzaak. Desnoods verplicht opsluiten s'nachts lijkt me geen overbodige voorzorgsmaatregel.

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Kalkoenen fokken voor het vlees.

Berichtdoor Kuckeltje » 15 nov 2009 22:05

Bij mij slapen ze zomer en winter buiten. Ze kunnen in een mooi groot nachthok maar slapen daar alleen met heel langdurig slecht weer. Vroeger maakte ik me daar wel eens bezorgt over maar tegenwoordig laat ik het aan hun zelf over waar ze willen slapen. Ze gaan wel het hok in om te eten, eieren te leggen en te broeden.

De ronquires gaat hier echt niet door zijn poten en ik heb het ook nog nooit gezien bij andere liefhebbers.

De Amerikaanse breedborsten worden zo snel zwaar in een hele korte tijd dat het me daar niet bij verwonderd als het gebeurd en al zeker als ze in van die vetmest stallen worden gehouden waar ze allemaal tegen mekaar aanstaan.

Hier bij mij in het dorp woont iemand die ieder jaar een stuk of 20 Am. Breedborsten mest voor de kerst en daar is ook nog nooit een kalkoen door de poten gegaan. Deze dieren hebben de beschikking over een groot weiland en krijgen geen mestkorrels te eten. Dit zal ook het verschil wel uitmaken ze blijven natuurlijk wel iets lichter.

Gonda is dat de Harlekijn kleur bij U Mooie dieren die waren indertijd hier heel moeilijk te krijgen.

PS Jonge kalkoenen zijn zeer gevoelig voor vocht en regen. Het lijkt me dus geen overbodige voorzorgsmaatregel om ze de eerste maanden preventief op te sluiten s avonds als ze het hok niet inwillen.

pieter1
Berichten: 101
Lid geworden op: 28 okt 2008 20:03
Land: Fryslan
M/V: M
Contacteer:

Re: Kalkoenen fokken voor het vlees.

Berichtdoor pieter1 » 16 nov 2009 13:20

Gaan de Ronquieres dan niet zwerven of als ze zo goed kunnen vliegen? Of blijven ze op hun terrein in de buurt van het hok.

Gebruikersavatar
Kuckeltje
Berichten: 1565
Lid geworden op: 18 sep 2008 13:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Beekdaelen
Contacteer:

Re: Kalkoenen fokken voor het vlees.

Berichtdoor Kuckeltje » 16 nov 2009 19:59

Ik denk niet dat ze echt gaan zwerven Dat vliegen is meer goed hoog springen en fladderen om op een hoge plaats te kunnen zitten. Bij mij zitten ze onder netten dus ik weet niet of ze net als bv pauwen rond gaan zwerven.


Terug naar “Kalkoenen, fazanten, parelhoenders, pauwen, struisvogels enz.”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten