Ode aan Tobias.....

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Ode aan Tobias.....

Berichtdoor monique » 24 nov 2009 14:06

Vorige week schreef ik MIC een pbtje over mijn cavia Tobias waarvan zijn tanden zo'n beetje uit elkaar vallen. Ik kreeg een geweldig informatief antwoord terug plus de tip om het toch ook hier te plaatsen omdat het altijd weer leerzaam kan zijn, niet alleen voor mij, maar ook voor andere die cavia's hebben. Kort samen gevat schreef ik MIC het volgende:

Tobias is een gecastreerd beertje van 5 jaar. Hij is altijd formaat baksteen geweest.
Eind augustus begin september kreeg hij onder zijn kin een groot abces, het vulde in rap tempo en in mum van tijd leek het wel een tennisbal onder zijn kin.
De dierenarts heeft het abces leeg gemaakt, schoon gemaakt en ik heb het daarna nog een poos schoongemaakt en behandeld met antibiotica en leem. Met succes, het abces is niet meer terug gekomen........
De dokter heeft geen foto's gemaakt maar kon geen aanwijzingen vinden van de oorzaak van het abces.

Nu bekijk ik de cavia's niet elke dag helemaal van top tot teen, maar Tobi hield ik scherp in de gaten omdat hij na zijn hele abcesverhaal ook vermagerd was, dus kreeg hij extraatjes en een papje met probiotica na zijn abces avontuur.

Maar het leed was niet geleden, want nadat ik Tobias weer eens goed bekeek zag ik een week ofzo later dat zijn voortanden lelijker werden en er etensresten aan zijn tandaanzet bleven plakken. Ok, hij wordt wat ouder, dus zijn gebit kan wel wat minder worden dacht ik.
Tobias en ik togen weer naar de dokter, dit keer voor een gebitsinspectie om er zeker van te zijn dat het afvallen niet ook van slechte kiezen kwam (ondanks dat hij nog prima at).

Zijn kiezen werden weer prima in orde bevonden, en zijn voortanden werden wat bijgeknipt,schoongemaakt en tandvlees geinspecteerd, en verder leek dat allemaal in orde.

Nou niet dus, Tobias zijn gebit valt uit elkaar lijkt het. Zijn bovenste voortanden groeien heel snel en groeien wat uitelkaar. Over zijn voortanden lijkt een soort stifttandje te groeien. Ik moet zijn tanden nu dus regelmatig bijknippen, waarbij ik merk dat ze erg broos zijn. Zijn onderste voortanden brokkelen helemaal af, en zien eruit als een cavia dat 5 jaar lang alleen maar suikergoed heeft gegeten.

Afbeelding

Afbeelding


Tobias is er nog steeds heel levendig onder en eet nog prima, behalve dan dat hij niks meer kan afhappen. Dus een stuk appel, wortel etc geven is zinloos. Ik rasp alles dus, snijd de boel klein en geef hem zijn papje (science recovery en Convalesence Support met extra vitamine C plus het celzout silicea) wat hij met smaak opeet.


Maar wie weet wat hiervan de oorzaak kan zijn? Tobias heeft altijd een pracht gebit gehad.... :roll:

Hij krijgt meer problemen, want ook pododermatistis ligt op de loer, je ziet net een stukje op de foto. Ik hoop dat ik daar optijd bij ben, tot zover is het na behandeling minder geworden en niet verergerd.
Laatst gewijzigd door monique op 22 apr 2011 22:31, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Tobias zijn tanden vallen uit elkaar

Berichtdoor monique » 24 nov 2009 14:13

Even apart een edit; Inmiddels een weekje verder dan het vorige bericht, heeft Tobias een consult gehad bij een natuurgeneeskundige en die gaat zich eens over zijn probleem buigen.

Wat er verder nog te vermelden is, is dat hij sinds vorige week echinaforce bij zijn papje is toegevoegd en bij zijn eten brandnetel, goudsbloem en wilgenbast.

Er is een vooruitgang in gewicht en zijn pododermatitis lijkt inmiddels -na behandeling- weg te zijn/bijna genezen. Ook lukte het hem gisteren weer om een tomaatje aan te pakken en er een stuk vanaf te eten (wat eerder absoluut niet lukte)

Gebruikersavatar
Sjaakje
Berichten: 4901
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:59
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

Re: Tobias zijn tanden vallen uit elkaar

Berichtdoor Sjaakje » 24 nov 2009 14:25

Het lijkt gedeeltelijk een weerstandsprobleem te zijn (abces en pootjes en broze tanden) het feit dat er een stiftandje bij groeit lijkt mij geen weerstandsprobleem. Alhoewel dit natuurlijk ook weer veroorzaakt kan worden door slechte tanden die brokkelen en weggeduwd worden misschien?

Ik heb zelf in deze periode van het jaar ook behoorlijk veel weerstandsproblemen, misschien zijn caafjes daar ook wel gevoelig voor? Ik denk dat je zowiezo op de goede weg bent door naar de natuurgeneeskundige te gaan en om hem probiotica en echinaforce te geven.

Helpen kan ik je verder niet maar ik hoop dat Tobias er weer bovenop komt!!
Succes met de behandeling en sterkte met het manneke.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Tobias zijn tanden vallen uit elkaar

Berichtdoor Lies » 24 nov 2009 18:57

Maar wie weet wat hiervan de oorzaak kan zijn? Tobias heeft altijd een pracht gebit gehad....


Ervan uitgaande dat je in dit geval konijnen met caven mag vergelijken.. het kan komen door de leeftijd. Soms ontstaat er wat ruimte in de kaak (door botontkalking) en gaan tanden, kiezen ietsje anders staan. En dan begint het gedonder want als de richting van de tanden afwijkt is de slijtage niet meer zoals die moet zijn..
Misschien dat daarom ook dat gekke stiftandje ineens op gaat vallen. Het lijkt me dat het er altijd al gezeten heeft, dat kan toch niet anders? Maar het kan wel, doordat de stand van het gebit is veranderd, ineens langer groeien denk ik.

Sillicea werkt tegen botontkalking, ik neem aan dat je het daarom geeft? Dat is wel snugger ;) Wat vitamine c betreft vraag ik me af of vitamine c tanderosie kan stimuleren? Want dan heb je een verklaring voor het afbrokkelen van zijn tanden.

Met wat sjaakje schrijft over over weerstand ben ik het helemaal eens. Het is vaak een onderliggende reden bij abcessen, dat de weerstand verminderd is. Kunnen cavia's eigenlijk ook pasteurella krijgen? Want daar is een verband tussen.

OHja, Monique, moet je wel blijven knippen met een risico op splijten van tanden? Kunnen cavia's evt hun voortanden missen net als konijnen? Dan zou dat misschien beter zijn als een operatie ondergaan tot de mogelijkheden behoort. Nu nog niet natuurlijk. Eerst moet hij aansterken.

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Tobias zijn tanden vallen uit elkaar

Berichtdoor lessalines » 24 nov 2009 20:31

Hoi Monique,

Ik weet niet veel van cavia's. Daarom heb ik even wat gegoogeld in de engelse sites onder: guinea pigs teeth break off. Kan je zelf ook doen als je wilt. Dan vind je misschien meer.

Wat ik vond was oa dit:

http://www.guinealynx.info/teeth_broken.html

Gebrek aan Vitamine C kan een oorzaak zijn van afbrokkelende tanden.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Tobias zijn tanden vallen uit elkaar

Berichtdoor Lies » 24 nov 2009 21:14

Ik vond dit nog: "Vitamine C is verkrijgbaar als ascorbinezuur, en als ascorbatencomplex. Ascorbinezuur is vrij goedkoop, de zuren tasten echter het tandglazuur aan en kunnen maagklachten veroorzaken. Een C ascorbatencomplex is pH neutraal, ontziet de maag en wordt over het algemeen beter opgenomen door het lichaam."

http://www.kruidenvrouwtje.nl/vitaminen/C.htm

Dus of te weinig vit C zoals Marit aan geeft of evt een aantasting van het glazuur. Of nog weer een andere reden natuurlijk.

Ik had ook gezocht op internet maar niet speciaal voor cavia's. Er is ook vitamine K nodig voor de calciumhuishouding (en D natuurlijk). Vit K zit ook in gras. Er is nog wel wat te vinden als je goed zoekt.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Tobias zijn tanden vallen uit elkaar

Berichtdoor MIC » 24 nov 2009 23:49

Sjaakje schreef:Het lijkt gedeeltelijk een weerstandsprobleem te zijn (abces en pootjes en broze tanden) het feit dat er een stiftandje bij groeit lijkt mij geen weerstandsprobleem. Alhoewel dit natuurlijk ook weer veroorzaakt kan worden door slechte tanden die brokkelen en weggeduwd worden misschien?

Idd. is een weerstandverzwakking door probleem A altijd aan de oorsprong van secundaire problemen.
Wat de oorzaak van een keelabces is kan zo veel zijn:
kwetsuur: een stro'tje, een beet, krab dat een infectie krijgt
inwendige infectie: tanden of tandvlees
virale indringer: via mond/neus: bacteriën, virus en daaropvolgende reactie lymfe.
Een abces moet dus steeds goed verzorgd worden, na rijping (en rijpingtijd is niet iedere DA over eens) uitnijpen tot bloed dan is het leeg, en dan heb ik de ene DA die voorstander is om er af te blijven en de andere om het te blijven spoelen met betadine en sommige doen er honingzalf in (alleen zie je nadien niet of je de zalf uitspoeld of prut)
Een abces dat inwendig barst, een infectie die in de bloedbaan komt is altijd negatief.

Mooie opmerking of cavia's ook 'seizoens'weerstandproblemen hebben.
Ja er is een zwakkere periode: op het einde seizoen van de wintergroenten in de winkels, wanneer je 'bijna belabberde' andijvie koopt aan 3 euro de krop in B. De groenten zijn algemeen echt niet meer mooi en kraakgezond en dan krijg je makkelijk verteringsproblemen, lange tanden en dieren die zwakker zijn.

En hier ga ik direct ook het onderwerp Vit C pilletjes EXTRA geven toevoegen.
Het is een heel discussie 'wel of niet' extra bijgeven. Cavia's maken geen Vit C aan en moeten Vit C krijgen. Is het voldoende verse groenten en fruit te geven en korrel met Vit C ? Voor mij wel, ik was ervan overtuigt zeker met de verse groenten die ik in mijn muistuin pluk en dus nog vol vit zitten maar mijn 3 DA's advieseerden nog een extra pilletje te geven, omdat een tekort aan Vit C zo veel gevolgen kan hebben en een teveel uitgeplast wordt.
Eigenlijk zou je dagelijks een bloedtest moeten hebben om te zien wat ze binnen krijgen en de ene tomaat is de andere niet, dus er is zelf geen lijn in te trekken. Wel dat de wintergroenten veel minder vit bevatten (minder zonal )en zeker op einde seizoen.
Kan een tekort aan VitC aan de grondslag van problemen zitten? ja dat kan.
Lies schreef:Ik vond dit nog: "Vitamine C is verkrijgbaar als ascorbinezuur, en als ascorbatencomplex. Ascorbinezuur is vrij goedkoop, de zuren tasten echter het tandglazuur aan en kunnen maagklachten veroorzaken. Een C ascorbatencomplex is pH neutraal, ontziet de maag en wordt over het algemeen beter opgenomen door het lichaam."

Wanneer mijn dieren ziek zijn had ik de gewoonte 2 Vit C te geven, alleen viel het me op -vooral bij Zico met verteringsproblemen- dat ze hun 'snoepje' dan juist niet willen. Dus dat was me al opgevallen en heb ik afgeschaft.
Over het tandglazuur dat is me nog niet opgevallen, maar dan denk ik dat alle caviaforumcaafs slechte tanden zouden hebben ... en dat hebben ze niet.

Ik heb een cavia Capser met tandproblemen: 1 dikke tand en een stifttand onderaan en stifttanden achter de boventanden. (Casper is van 24/10/2005, Monique)
Afbeelding
Afbeelding
De oorsprong is een infectie die de tanden en tandwortels aantasten. Tanden bij cavia's uittrekken kan niet, de wortels gaan tot in het neusbot ... en hoe zou een cavia dan nog moeten eten, zonder tanden ?

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Tobias zijn tanden vallen uit elkaar

Berichtdoor monique » 25 nov 2009 07:54

Allereerst allemaal, hartelijk dank voor het meedenken :-D

Om te beginnen, dat er iets niet goed moest zitten na abces, gebit en pododermatitis, dat is duidelijk!
Vit C tekort, daar heb ik natuurlijk ook aan gedacht, en me er ook al veel over afgevraagd. Toch denk ik niet dat het de oorzaak is, misschien wel een gevolg van bijv iets waardoor hij niet voldoende voedingstoffen opneemt.
Daarom krijgt Tobi ook inderdaad de extra vitamine (niet eens dagelijks) echinaforce en kruiden. Want inderdaad, die weerstand moet duidelijk omhoog!

Maar toch twijfel ik of er een vit C tekort is dat dit heeft veroorzaakt, (gewoon een kritische noot) zijn vacht is bijv prima, ogen glanzen, levenslustig als altijd en Catootje die hetzelfde eet heeft nergens last van.
Bij vit C gebrek lees ik heel vaak bloedend tandvlees en loszittende tanden, dit is niet aan de hand bij Tobias. Zijn tandvlees is mooi roze, en ondanks de slechte afgebroken/afgebrokkelde tanden zitten ze muurvast......
Ik betwijfel dus of vit C tekort de oorzaak is.
Als er iets mis is met bijv de vertering en/of het opnemen van voedingsstoffen dan nog vraag ik me af, hoe dat er gekomen is, en wat daarvan dus de oorzaak is.

Het abces is ook een raadseltje, we hebben geen oorzaak kunnen vinden. Dokter had het ook over een mogelijk strootje, doorntje in het hooi zoiets. Beet van konijn of krab is vrijwel uit gesloten, we hebben echt nergens een wondje, korst, kaal plekje of iets kunnen vinden. Maarja op dat moment was er nog niks anders te zien aan klachten, waardoor ik me ook vrij makkelijk neer legde bij de oorzaak van het abces.
Maar misschien zoals MIC al schreef is dat wel de aanzet geweest tot de achteruitgaande tanden....

Wat het dan is ....:geenidee:

Natuurgeneeskunde kijkt naar het geheel om de oorzaak te zoeken, dus ook naar Tobias als persoonlijkheid en wat er mogelijk allemaal gebeurd is wat een verandering kan geven. Hieruit kan je soms ook vanalles aflezen (althans ik heb er nogal eens de hulp van een professioneel iemand voor nodig ;) nog maar te zwijgen over de blinde vlek die ik bij mijn eigen dieren heb).
De enige verandering/gebeurtenis die ik kon bedenken in de periode is dat de problemen ontstaan zijn toen ik bezig was met verhuizen. Ik was er minder en daardoor was er een stuk minder aandacht.
(indirect kan je weerstand inderdaad neergaan in tijden dat je bijv stress hebt, verdrietig ben, erg onzeker wordt etc)
Dit kan Tobias dus gemerkt hebben en geraakt hebben. Nu wil ik heel graag opschrijven wat me verteld is en de relatie van de klachten met de persoonlijkheid van Tobias, maar het preciese ben ik even kwijt.

Nu ik weer een tijdje heel intensief bezig ben met Tobias is er ook weer vooruitgang, dat kan de zorg zelf zijn (de papjes, en de extraatjes) maar ook de zorg van mij, dus de aandacht die hem weer heel goed doet....

Gewoon iets om over na te denken vind ik..... :-D

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Tobias zijn tanden vallen uit elkaar

Berichtdoor MIC » 25 nov 2009 15:00

Zoals ik deze week nog in een pb schreef naar Lies (betreffende mijn besluit een van mijn cavia's niet meer te laten opereren) "Een DA beslist dat een dier sterk genoeg is door forsheid, zijn blinkende vacht en algemene uitstraling maar wij kennen de ziel."
Ik bekijk ook graag het geheel en het KAN wat je zegt betreffende de verhuis, sommige dieren (en zeker cavia's) zijn heel gevoelig. Ook zijn we met verzorging algemeen: mens en dier, vandaag verder dan enkel de lichamelijke aandoening te bekijken.

MIJN volgende 'ondervinden' wil ik wel eens mededelen totaal vrijblijvend en gewoon om eens een andere visie mogelijk te maken. Ik weet hoe 'gevaarlijk' het is om niet bewijsbare materiaal op het net neer te zetten, je kan hierbij mensen hebben die je schrijven klakkeloos aanvaarden en verder kopiëren al correct en daarbij kan je stevige contra's ontvangen met "jij beweerd dat ...(en quote)". Dat is dus niet mijn bedoeling !! Ik zoek nog steeds dus ik kan morgen stuiten op een totaal ander en nieuw inzicht. Ik noteer en zoek gewoon relaties bij typische ongemakken in cavia's stalletjes voorkomen en probeer daarin aanknopingpunten te vinden.
Dus hier enkel dit onderwerp proberen te belichten:
Mijn eerste probleem in mijn stalletje was Pastis met stevige en residiverende blaasontstekingen en 'mijn' versus baarmoedercysten. Het viel me op dat zeugen die een nestje hadden gehad makkelijk blaasontstekingen nadien kregen (kan, heb je bij vrouwen ook) en dat zeugen die last van baarmoedercyste krijgen zeugen zijn die geen nestje kregen.
De blaasonstekingen en continu AB geven is niets voor mij, dus ik zocht een oplossing in dubbel dosis Vit C BIJgeven, hetgeen helpt bij een vrouw maar niet helpt bij een cavia: de urine is en blijft te alkalisch. Het is een typische kwaal bij cavialiefhebbers: de blaasontsteking --) gruis ---) stenen. En ik kreeg zoals de andere eigenaars met dit probleem meer en meer dieren met ontsteking en al gruis, bewijzen op RX. Bij beren vrees je nog meer: eens er stenen in de urineleider zijn kan je niet meer opereren. Ik had 2 beren met deftig probleem en voor ik naar Krista DA kon rennen (hetgeen ons niet altijd past een ritje van 4 à 5 uur) had ik mijn beren stevig in verzorging. Eens aangekomen bij Krista namen we direct Merlijn als 1ste voor RX (die had 6 maanden voordien al goed gruis) maar op de nieuwe RX was geen gruis meer te bespeuren. Wij stonden beiden verbaasd te kijken. Hoe heb je dit klaargespeeld vroeg Krista ? Tja dat zou een revelatie zijn geweest moesten we dit weten ... Ik zei; "Ik heb gewoon gespoeld, gespoeld, gespoeld". Dat had ik idd. gedaan 4 tot 6x/dag mijn beren vastgegrabbeld en met spuitje telkens zo veel ze konden water gegeven. Dat is op zich prima maar er moest meer zijn: voeding, hooi ...? Nadien viel de cent wat ik nog gedaan had: het extra pilletje Vit C niet meer dagelijks gegeven, maar om de dag ... zelfs om de 2 dagen ! Zou dit ...?
Heel gek viel het me op dat mijn cavia's geen gruisplekken meer op de kussens hadden en er niet meer fel gepiept werd door Tirza (dochter van Pastis) DUS zo ging ik verder afwachten en zwijgen... het thema Vit C extra bijgeven kon ik niet omver werpen er hangt anderzijds zoveel tegenaan !
Eind februari zijn de zwakkere momenten hier met de darmen (zie vorige post die minder kwalitatieve groenten rond deze periode) en eind maart had ik Musti die zo graag at met minder eetlust. Even de lady checken: ze had een klein gezwel in haar keel. De gezwellen zijn hier Big thema in mijn stalletje, dus ik flip daar niet van, ik hield de lady in het oog en zag het onding snel groeien dus twijfel en ik dropte een foto op het net voor advies. Diegene die abcessen gewend waren herkende het direct, ik moest een wonde zoeken, blijven ontsmetten, een kopje vinden...het laten rijpen en dan bij DA laten openmaken. Het werd echt een mega kwast en daar stond ik bij Krista DA ... ik zou toch niet naar huis gestuurd worden met laat het nog even rijpen !?"
Afbeelding
Buiten het onding viel het me op dat Musti minder at (begrijpelijk) gelukkig redelijk op gewicht bleef, maar toch zo'n opgezette buik had. Krista betaste haar buik en vond ook abcessen in de buik. Dat is negatief nieuws, het enigste dat we nog konden proberen te doen vermits ze voor de rest goed actief was, was een stevige kuur AB ... Helaas heeft ons Musti ongeacht haar stevige karakter en enorme wilskracht de strijd moeten opgeven.
Het onderwerp abcessen was voor mij nieuw, weer de vraag waarom stalletjes hier dikwijls frequent last van hebben en andere nooit ? Kom ik wel tot de constatatie dat eigenaars die geen Vit C pilletje geven, meer last hebben van abcessen. Ja ik had de dosis stevig vermindert, dat klopt, dus ik kan het aanvaarden en daar een lichtpunt in zien. Om mijn waarnemingen te BEWIJZEN, had ik een bloedtest moeten hebben -zowel bij blaasontsteking als bij de abces- VOOR de problemen ontpopte.
Waarom een dier wel last krijgt en een ander niet in idem stalletje, dat heeft enkel te maken met eigen weerstand of vermogen opname eigen lichaam. Musti was een prachtig diertje zowel gebit, als gewrichten, als vacht als pootjes tot op het einde.
Was het bij Musti een te kort aan VitC ? MOGELIJK, ik kan niet ja niet neen zeggen met zekerheid daar heb ik geen bewijs van, ik hou het op EEN mogelijkheid zoals het mogelijk is bij Tobias.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Re: Tobias zijn tanden vallen uit elkaar

Berichtdoor monique » 25 nov 2009 19:38

Dank je wel Mic, wederom voor je uitgebreidde reactie, interessant om te lezen hoe jij dit ervaart bij jou cavia's! Ik heb er geen enkele ervaring mee bij de cavia's (met blaasproblemen baarmoedercysten en abcessen, tenminste dat laatste is nu voor het eerst bij cavia's voor mij). Ook geef ik mijn cavia's nooit extra vit C bij, behalve als er wat is, bijv na een narcose of zoals nu bij tobi. Ik vind het daarom interessant om dit te lezen.

Hier tussendoor even een iets gezelliger fotootje van Tobias die dol is op zijn papje ;)

Afbeelding

Afbeelding


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten