Zieke Chabo kip

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Animal-Freak
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2010 15:45
Land: NL
M/V: V

Zieke Chabo kip

Berichtdoor Animal-Freak » 29 aug 2010 16:06

Hoi allemaal,

Ben nieuw hier (tenminste als lid, kende het al langer).

Mijn moeder heeft Chabo kippetjes, 4 kippen en 1 haan.

1 kip (van 2008) daarvan is de moeder van de rest, en met haar gaat het de laatste paar dagen niet zo goed naar mijn inzicht.
Daarom zit ze nu ook apart. Ze slaapt veel met tussenpozen, haar kam is een beetje verschrompeld en bleek.
Ze eet en drinkt verder wel, maar heeft toch een scherp borstbeen.
Daarnaast heeft ze geen diarree, maar het ziet er een beetje groenkleurig uit.
Ze krijgen elke dag groenvoer (voornamelijk paardenstekken of andijvie) en natuurlijk hun gewone voer & maagkiezel met daarnaast vers drinkwater.

Ik heb haar eergister vitaminedruppels in het water gegeven, en toen leek ze even op te klaren. Hellaas maar voor korte duur, want de volgende dag zag ze er weer minder goed uit.

Ik heb zelf wel zo mijn ideeen, maar wou graag eerst hier rondvragen.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Zieke Chabo kip

Berichtdoor Lies » 29 aug 2010 17:47

Mestonderzoek zou zinnig zijn. Groene mest kan op een darminfectie duiden maar het is altijd mogelijk dat zo'n infectie ontstaan is door een andere oorzaak bijv. darmparasieten. Het is een simpel en snel onderzoek, een kwestie van even wat mest naar de da brengen. Het beste neem je van verschillende hoopjes.
Er is een faq (zie onderschrift) over zieke kippen verzorgen waar je veel aan kan hebben. Ook het recept van ors is daar te vinden en kippen die zo suf ogen kunnen daar heel erg van opknappen!

Animal-Freak
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2010 15:45
Land: NL
M/V: V

Re: Zieke Chabo kip

Berichtdoor Animal-Freak » 29 aug 2010 18:03

OK bedank voor het snelle antwoordt.

Zal het aan mn ma voorleggen.
Hoeveel kost zo'n mestonderzoek gemiddeld??

Zat net weer naar haar ontlasting te kijken, en echt groen is het nu niet.
Heb er een beetje in zitten poeren :lol: , en vond het toch een beetje slijmerig. Terwijl het gister een groenere kleur had. Kan de groene kleur ook komen door groentes die ze eten?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22984
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Zieke Chabo kip

Berichtdoor Kip La La » 29 aug 2010 18:12

Komt dat groene niet van de gal, als ze niet meer eten ?
Dit is ook een vraag van mij hoor want ik meen het te hebben gelezen.

Animal-Freak
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2010 15:45
Land: NL
M/V: V

Re: Zieke Chabo kip

Berichtdoor Animal-Freak » 29 aug 2010 18:36

Klopt dat groene kan gal zijn van het niet eten, had ik ook ergens gelezen.
Maar de chabo bij ons eet en drinkt wel gewoon.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Zieke Chabo kip

Berichtdoor Lies » 29 aug 2010 19:43

Normaliter kost een mestonderzoek iets van 10 tot 15 euro. Groen kan komen door weinig eten (gal inderdaad) maar dan is het bleekgroen. Donkerder groen kan op een darminfectie duiden. Je schreef dat je kip heel veel slaapt... Dat zegt genoeg. Ze is serieus ziek! Wist je dat prooidieren - een kip is een prooidier- nooit laten zien dat ze ziek zijn? Want als dat opvalt is er al heel snel een roofdier (in de natuur dan) dat wel zin heeft in een lekker hapje. En zieke dieren zijn de makkelijkste hapjes. Daarom laten kippen niet zien dat ze pijn hebben of niet lekker zijn. Zie je het wel dan is het al heel erg! En jou kip laat zien dat er iets is.. Ze is dus veel zieker dan je op het eerste gezicht zou denken. Heb je nog gelezen over ors?! Je maakt het heel eenvoudig en je kunt een bakje bij haar neerzetten als je niet kan of niet durft te voeren.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten