Mechelse kalkoenkop

Alleen voor het plaatsen van verzameltopics met foto's van rassen.
anke x
Land: belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Belgische rassen

Berichtdoor anke x » 28 nov 2009 17:57

DE mechelse kalkoenkop is net iets te groot voor me :mrgreen: Hoe zwaar zijn die wel niet? erg imposant allenszins.

M
Land:
Contacteer:

Berichtdoor M » 28 nov 2009 18:07

Mijn zwaarste hanen zijn 6,3 kg en ik heb 2 hennen van 5,5 kg. Dat zijn dus de zwaarste. Gemiddeld zal een hen 4 à 4,5 kg en haan 5 à 5,5 kg.

Deze haan is de trots van mijn stam. Voor mij is deze bijna perfect, op TT vinden ze blijkbaar dat hij maar 92 waard is. (maar who cares.... ;) ) Er moeten er massa's veel betere rondlopen dan hé...

Ruben
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 28 nov 2009 18:13

Of het nu een 92 of een 90 of een 94 is, het belangrijkste is wat op de kaart staat en niet datgene wat er achter die 9 staat. ;)
Lees de kaart aandachtig en probeer te achterhalen waarom het dier punten verloren heeft.

fearlesscairn

Belgische rassen

Berichtdoor fearlesscairn » 21 jan 2011 09:13

Mijn Mechelse kalkoenkoppen. Wat vinden de kenners van dit ras (ik ben in dit ras een leek :gossip: ) van mijn toompje? Ze zijn overwant, de haan komt uit het Antwerpse, 1 hen uit West-Vlaanderen en twee hennen uit Lokeren. Wat zijn de belangrijke punten waar ik op moet letten? Alvast bedankt :gutgut:

Bert de haan, nu 8 maand oud

Afbeelding

M
Land:
Contacteer:

Mechelse kalkoenkop

Berichtdoor M » 21 jan 2011 11:42

Ziet er niet slecht zo slecht uit. Ik ben blij dat ik nog een fokker tegenkom. Dit ras heeft het moeilijk om te overleven.

Voor mij mogen de poten en tenen meer bevederd zijn. Verder lijkt uw haan wat klein, maar die moet normaal nog uitgroeien. Betsy is te zwart op haar vleugels en flank. Al is het geen hoofdzaak, probeer toch zoveel mogelijk het zwart in de bek te vermijden. Als een haan zwart in zijn bek heeft gebruik ik hem niet voor de fok.

Enkele van mijn fokdieren kan je bekijken op http://www.brugsevechter.net

fearlesscairn

Berichtdoor fearlesscairn » 21 jan 2011 12:29

Hey, bedankt voor je heldere uitleg :-D , ik zal zeker op de punten letten die je aanhaalde :gulzig:

Jij hebt prachtige dieren, ik had ze al eens gezien, bij mijn zoektocht naar foto's van kalkoenkoppen, die zijn inderdaad heel zeldzaam te vinden op internet, de jouwe zijn de enige deftige die ik toen kon vinden :roll:

M
Land:
Contacteer:

Berichtdoor M » 21 jan 2011 12:39

Dat is nu net mijn probleem in het echte leven. Ik kan nergens vers bloed vinden van dezelfde kwaliteit of beter om inteelt tegen te gaan. Sommige zien er wel even goed uit, maar de nakomelingen haal ik er dan zo vantussen op fouten.
Ik heb bijvoorbeeld al een hele weg afgelegd met die zwarte bekken. Mijn fokdieren zijn bijna volledig zwart-vrij. Maar koop maar eens een fokdier dat zo is...
Net hetzelfde met het geel pigment in de poten en bek. Mijn kuikens zijn praktisch onmiddelijk vleeskleurig, andere zijn de eerste drie weken of langer gelig.

Salasander
Contacteer:

Berichtdoor Salasander » 21 jan 2011 13:46

Ik vind ze wel nog iets hebben die kalkoenkoppen. Sommige van die hanen lijken precies op een kalkoen. De hennen hebben precies de kop van een roofvogel.

bookashaka

Berichtdoor bookashaka » 21 jan 2011 13:59

Ik ken iemand die kalkoenkoppen heeft. Ga maar eens naar www.vivfn.be en dan bij aanbiedingen ;-)
Ze zijn van zeer goede kwaliteit en zijn goed groot en zwaar. De moeite waard dus als je geen vindt..

fearlesscairn

Berichtdoor fearlesscairn » 24 jan 2011 07:40

Hoi bookashaka, heb op de site geweest, doch kan niets over kalkoenkoppen vinden tussen de aanbiedingen :gutgut:

Terug naar “Rassenfoto's forum”