Chaamse Hoenders

Alleen voor het plaatsen van verzameltopics met foto's van rassen.
kay123
Berichten: 601
Lid geworden op: 05 feb 2011 18:28
Land: nederland
M/V: M
Locatie: kop van noord holland
Contacteer:

Re: Chaamse Hoenders

Berichtdoor kay123 » 15 jan 2012 13:06

chaams hoen,
bedankt voor alle info!
ik ga broedeieren kopen bij een fokker,
ik wil gewoon fokken voor de lol, niet voor de tt. ik ga in iedergeval lakenvelder eieren kopen, en dan wilde ik er nog een ras bij maar ik twijfel nog steeds erg tussen fries of chaams hoen.
ook bedankt voor de eieren te wegen!~
ps. ;) zeg maar je hoor ik ben pas 13 :gutgut:

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Chaamse Hoenders

Berichtdoor Jan Sch » 15 jan 2012 13:13

Het verschil tussen een Brakel en een Chaams hoen is op de eerste plaats de oogkleur. Bij een Brakel zwart, bij de Chaamse oranje. De tekening wordt bij de Chaamse lichter verlangd, dus meer tekening, minder pigment. Ook om het verschil nog groter te maken; behoren Chaamse zwaarder te zijn als een Brakel. Worden ook meer als slachtkip gehouden. Veel hoenders die als Chaamse worden gehouden hebben een donkere oogkleur. Dit zijn dus geen Chaamse. Toch krijgen ze op tentoonstellingen vaak nog hoge punten. Maar als het erom draait, voor beste te worden van een keuring, is het voorbij. Denk dat het ook onmogelijk is om bij een tekening zoals de Brakel heeft, een oranje oogkleur te krijgen. Natuurlijk er zijn ook Brakels met een iets, bijna niet zichtbare mindere donkere oogkleur. Maar de Brakel is de laatste honderd jaar, van een kip met een onduidelijke tekening geevolueerd naar de Brakel wat er nu is. Het Chaams hoen is nog niet zo lang geleden erkend in Nederland.
De Brakel heeft een getekende staart; dit betekent dat een van de basiskenmerken de tekening gebaseerd is op berken. Ben ervan overtuigd dat dit ook invloed heeft op de oogkleur. Met andere woorden, zoals het Chaams hoen op tentoonstellingen verlangd wordt, zo te fokken; is niet mogelijk.
Op Aviculture Europe heb ik in augustus een artikel met foto's gepubliceerd over Brakels:http://www.aviculture-europe.nl/nummers/11N04A05.pdf

Gebruikersavatar
Chaamse Hoen
Berichten: 954
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:56
Land: NLAAUS
M/V: V

Re: Chaamse Hoenders

Berichtdoor Chaamse Hoen » 15 jan 2012 13:17

kay123 schreef:...ik wil gewoon fokken voor de lol, ...


Het Chaamse Hoen terug te fokken van bijna weggeweest …...“ voor de lol” …...


:gossip: word zeker een "heel smakelijk festijn" voor jou, familie en vrienden !

kay123
Berichten: 601
Lid geworden op: 05 feb 2011 18:28
Land: nederland
M/V: M
Locatie: kop van noord holland
Contacteer:

Re: Chaamse Hoenders

Berichtdoor kay123 » 15 jan 2012 18:17

wat bedoel je precies?

Gebruikersavatar
Chaamse Hoen
Berichten: 954
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:56
Land: NLAAUS
M/V: V

Re: Chaamse Hoenders

Berichtdoor Chaamse Hoen » 15 jan 2012 20:41

kay123 schreef:wat bedoel je precies?



Ik bedoel,

broed geen eieren uit waarvan je de ouderdieren niet persoonlijk hebt gezien, en dus niet weet of deze dieren oranje ogen hebben!

Fok niet met Chaamse Hoenders die donkere of zwarte ogen hebben, en verkoop deze kippen ook niet door aan derden!

Koop nooit Chaamse Hoenders met donkere of zwarte ogen.

Deze praktijken moeten stoppen !!

Chaamse Hoenders met donkere of zwarte ogen zijn puur voor de consumptie, en moeten verdwijnen uit nederland.
Laatst gewijzigd door Chaamse Hoen op 15 jan 2012 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

kay123
Berichten: 601
Lid geworden op: 05 feb 2011 18:28
Land: nederland
M/V: M
Locatie: kop van noord holland
Contacteer:

Re: Chaamse Hoenders

Berichtdoor kay123 » 15 jan 2012 20:45

rustig rustig :puh2:
ik denk dat ik niet ga voor de chaamse, ik verwacht nooit dat deze man zuivere dieren heeft, zijn lakenvelders zien er best uit ik denk dat ik daar mee ga fokken.
de fries hoen had hij zwart x koekoek en daar begin ik dus ook niet aan :mrnono:

Gebruikersavatar
Chaamse Hoen
Berichten: 954
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:56
Land: NLAAUS
M/V: V

Re: Chaamse Hoenders

Berichtdoor Chaamse Hoen » 15 jan 2012 21:33

kay123 schreef:rustig rustig :puh2:


Ik ben rustig,

en ik ben mij ook meer dan bewust, dat ik met deze uitspraken van mij amper vrienden maak in het

" Chaamse Hoender wereldje ",

.......so be it!

kay123
Berichten: 601
Lid geworden op: 05 feb 2011 18:28
Land: nederland
M/V: M
Locatie: kop van noord holland
Contacteer:

Re: Chaamse Hoenders

Berichtdoor kay123 » 16 jan 2012 07:30

ik snap je bedoeling natuurlijk wil je de chaamse hoenders goed zuiver hebben, ik ga binnenkort eens kijken maar ik denk zo maar een dat het gewoon brakels zijn :(

Gebruikersavatar
Nimiq
Berichten: 271
Lid geworden op: 30 jun 2013 15:01
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Heusden-Zolder, Limburg

Re: Chaamse Hoenders

Berichtdoor Nimiq » 07 okt 2013 19:37

Wie slacht er nou zulke mooie kippen ... :puppydogeyes: :puppydogeyes: :puppydogeyes: :puppydogeyes: :puppydogeyes: :puppydogeyes: :puppydogeyes: :puppydogeyes: :puppydogeyes: :puppydogeyes: :puppydogeyes:

Naamlozekip
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jun 2019 19:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: Chaamse Hoenders

Berichtdoor Naamlozekip » 21 jul 2019 07:58

Ik denk dat dit een chaamse hoen haantje is...? Hij is 6 weken oud :gulzig:

Afbeelding

Afbeelding


Terug naar “Rassenfoto's forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten