Discussie niet toegestane medicatie/ sebacil bij mok

Gebruikersavatar
Chaamse Hoen
Berichten: 954
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:56
Land: NLAAUS
M/V: V

Re: zijdehoen gaat steeds zitten

Berichtdoor Chaamse Hoen » 15 feb 2012 15:21

x
Laatst gewijzigd door Chaamse Hoen op 10 mar 2012 15:28, 2 keer totaal gewijzigd.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: zijdehoen gaat steeds zitten

Berichtdoor José » 15 feb 2012 23:59

Dag Claudia,
Waarom doe je zo geagiteerd en zo moeilijk? Mag een ervaren paarden-houder niet haar ervaringen vertellen met de belachelijke wetgeving omtrent medicatie?
Dat jij misschien alle merknamen, equivalenten daarvan en nieuwe adequate wetgeving kent, wil niet zeggen dat de ervaringen die wij (diverse paardenhouders) met medicatie en wetgeving hebben niet correct zijn. Wij zijn afhankelijk van de informatie en medicatie die DA's ons geven en van wat we zelf aanvullend op internet vinden. En vooral wat onze ervaringen al jarenlang zijn. Met al die toepassingen, hun pluspunten en hun minpunten. En dan mag je na zoveel jaar ervaring daar een oordeel over hebben ja.

Ik vind je knap aanmatigend in je reacties. Maar dat mag hoor.

Gebruikersavatar
dewoldhoeve
Berichten: 1285
Lid geworden op: 16 mar 2009 14:12
Land: nederland
M/V: M
Locatie: westerwolde

Re: zijdehoen gaat steeds zitten

Berichtdoor dewoldhoeve » 16 feb 2012 00:12

Volgens mij is Claudia haar verhaal zo helder als wat. Jij schermt met je jarenlange ervaring, maar weet niet dat foxim de werkzame stof is in Sebacil ?
Dan is ervaring hetzelfde als onkunde en als je informatie zoekt op internet zoek je naar niks? Merknamen zeggen helemaal nul komma nul. bestaan louter voor de registraties, daar gaat het geld in om. Voor de gebruiker is enkel en alleen de werkzame stof/gehalten interessant. En precies om wat jij nu allemaal zegt zou het voor niet commerciele/proffesionele dierhouders verboden moeten zijn medicaties te bezitten/toe te dienen.
Met de ontwormingsmiddelen zijn we dus mooi op de goeie weg.
maar jij mag daar een oordeel over hebben hoor. :mrgreen:

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: zijdehoen gaat steeds zitten

Berichtdoor José » 16 feb 2012 11:38

Wat Claudia en Dewoldhoeve zeggen is dat er altijd een goed en toegestaan middel is geweest dat dezelfde werkzame stoffen heeft als het verboden Sebacil.
Als dat zo is begrijp ik niet dat de dierenartsen (door verhuizing heb ik zelf al met 4 dierenartklinieken te maken gehad) dit óf niet weten, óf niet bekend willen maken, óf misschien Sebacil, illegaal uit het buitenland geïmporteerd, wellicht financieel interessanter vinden. Want niet alleen bij mijn paarden, ook bij die van vele kennissen (waaronder goede fokkers) is het algemeen bekend dat bij mok en schurftmijt er geen goed geregistreerd alternatief voor Sebacil is.

Als ik mijn huidige 2 dierenartspraktijken vraag naar Sebacil zegt de éen dat het niet geleverd mag worden en komt ook niet met een alternatief middel aan.
De andere zegt: ik kan het voor je regelen via onze buitenlandse praktijk.
Hetzelfde met Stronghold, pipetjes tegen vlooien voor honden. Die werken prima en langdurig tegen mok en chorioptes bij paarden. Maar het mag niet zo worden toegepast.
Dus moet je ze bestellen met het verhaal dat je grote hond zo'n last van vlooien heeft dat je graag een buffertje voor de komende maanden wilt inslaan. Zodat je tenminste 4 pipetjes hebt en daarmee de kootholtes van je paard kan behandelen. Zo werkt het in de praktijk bij veel dierenartsen.
Dus waarom verkondig ik onzin als ik mijn ervaringen vertel?

Zie ook dit stuk: http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_ ... index.html

Behandeling
Op dit moment zijn er drie manieren om paarden met een Chorioptes-infectie te behandelen:
• Sebacil
• Vlooienshampoo die bij honden gebruikt wordt (Defencare® )
• Ivermectine (zoals Dectomax®)
Deze produkten zijn niet toegestaan voor gebruik bij het paard door een falende wetgeving. Gelukkig worden ze wel gebruikt omdat dierenleed voor dierenartsen een hogere prioriteit heeft dan voor de overheid. Je zult immers maar jeuk hebben!

Gebruikersavatar
caprille2
Berichten: 2391
Lid geworden op: 26 nov 2011 16:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Westland

Re: zijdehoen gaat steeds zitten

Berichtdoor caprille2 » 16 feb 2012 15:20

@ Josè
Als jij het in bezit hebben van bepaalde medicijnen belangrijker vind, dan dat het welzijn van het dier...... Als het voor een paard met mok "not done" is dat hij tijdelijk of permanent zonder been behang loopt.... Doe dan lekker je eigen ding.
Het beste voor een paard met mok is: Kale kootholtes zodat de huid goed kan drogen, en zelf ook droog houden. Goed afdrogen en evt. fohnen. Behandelen met zalf. Dit staat zelfs op de site waar jij naar verwijst. Ik snap dan ook niet waarom je de basis behandeling van mok niet opvolgt? Het is het hele jaar door in de gaten houden en actie ondernemen als het nodig is. Ook als dat betekend dat het voor een fries beter is dat hij met "kale" benen loopt.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: zijdehoen gaat steeds zitten

Berichtdoor José » 16 feb 2012 16:48

@ Caprille:
Waar baseer je dit op? Ik kocht een oudere Friese merrie, bol van de mok en schurftmijt.
Het eerste dat ik gedaan heb is de kootholten, de sokken, vetlokken etc tot aan de sprongen en knieën kaal scheren. Behandeld met Biotex, gevolgd door Sebacil. En dan tot de rug aan toe. Toen knapte het dier zienderogen op. Na een aantal maanden begon het weer, de sokken begonnen net weer een beetje lengte te krijgen (Ca. 3 cm haar). Wederom zo behandeld. Ging weer een tijd goed. Vertel mij dus niets over sokloze friezen, weet ik alles van en daar kan ik ook niet mee zitten.
Toen opnieuw schurftmijt geconstateerd en een tip van iemand opgevolgd om Stronghold voor honden in de kootholtes toe te passen. Sindsdien is het paard schoon van mok en schurftmijt.
Maar beiden zijn officieel verboden middelen. En daar gaat het me om. Niet goedgekeurd en daardoor niet verkrijgbaar voor dat doel. Dus moet je met rotsmoezen aankomen en daar hou ik niet van.
Vraag bijvoorbeeld maar eens aan dierenarts S. Boerma in Garyp. Die heeft daar op diverse forums hele puntige columns over geschreven.

Ik doe niet moeilijk, ik geef alleen aan wat er zoal gaande is bij zowel dierenartsen als bij paardeneigenaren. En dat ik blij ben met mijn flesje Sebacil, mag het?

Maar dit wordt erg off-topic en dat is niet de bedoeling. Ook niet leuk voor Gerda.

Gebruikersavatar
caprille2
Berichten: 2391
Lid geworden op: 26 nov 2011 16:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Westland

Re: zijdehoen gaat steeds zitten

Berichtdoor caprille2 » 16 feb 2012 17:04

José schreef:@ Caprille:
Waar baseer je dit op? Ik kocht een oudere Friese merrie, bol van de mok en schurftmijt.
Het eerste dat ik gedaan heb is de kootholten, de sokken, vetlokken etc tot aan de sprongen en knieën kaal scheren. Behandeld met Biotex, gevolgd door Sebacil. En dan tot de rug aan toe. Toen knapte het dier zienderogen op. Na een aantal maanden begon het weer, de sokken begonnen net weer een beetje lengte te krijgen (Ca. 3 cm haar). Wederom zo behandeld. Ging weer een tijd goed. Vertel mij dus niets over sokloze friezen, weet ik alles van en daar kan ik ook niet mee zitten.
Toen opnieuw schurftmijt geconstateerd en een tip van iemand opgevolgd om Stronghold voor honden in de kootholtes toe te passen. Sindsdien is het paard schoon van mok en schurftmijt.
Maar beiden zijn officieel verboden middelen. En daar gaat het me om. Niet goedgekeurd en daardoor niet verkrijgbaar voor dat doel. Dus moet je met rotsmoezen aankomen en daar hou ik niet van.
Vraag bijvoorbeeld maar eens aan dierenarts S. Boerma in Garyp. Die heeft daar op diverse forums hele puntige columns over geschreven.

Ik doe niet moeilijk, ik geef alleen aan wat er zoal gaande is bij zowel dierenartsen als bij paardeneigenaren. En dat ik blij ben met mijn flesje Sebacil, mag het?

Maar dit wordt erg off-topic en dat is niet de bedoeling. Ook niet leuk voor Gerda.



* Je koopt een fries die bol staat van mok en schurftmijt * (zou ik al nooit kopen. er is heel veel mis met dit dier)

* Gerda geeft al een poosje geen antwoord meer.

* Kan mij in de reacties van Chaamse hoen, Robchaamsehoen en dewoldhoeve wel vinden.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: zijdehoen gaat steeds zitten

Berichtdoor José » 16 feb 2012 17:13

Waarom ik die Fries kocht heeft een speciale reden, die er nu niet toe doet.
Dat jij je kan vinden in de reacties van de anderen vind ik ook prima. Het komt er feitelijk op neer dat jullie niet interpreteren wat ik schrijf zoals het is bedoeld.
Maar ook daar ga ik niet wakker van liggen.

Ik heb inmiddels ruim uiteen gezet hoe veel paardeneigenaren door dierenartsen worden voorgelicht/geholpen cq niet goed worden voorgelicht/geholpen. En dat dat vaak als oorzaak heeft dat de wetgeving het de dierenartsen en eigenaren onmogelijk maakt.
Maar als jullie daar anders over denken, soit.

EN verder hoop ik dat dit topic weer over Gerda's zijdehoen kan gaan. Het is niet zo vreemd dat Gerda niets meer laat horen na jullie - en mijn- waterval.


Terug naar “Paarden, pony's & ezels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten