kippen krijsen de hele buurt bij elkaar

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
kippenfan
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2009 18:35
Land: Nederland
M/V: V

kippen krijsen de hele buurt bij elkaar

Berichtdoor kippenfan » 20 aug 2009 06:42

S morgen zodra het wat licht begint te worden krijsen mijn 6 kippen de hele buurt bij elkaar. als ze dan wat voer krijgen zijn ze even stil. Nu dacht ik zelf om een plankje te maken zodat ze niet meer zelf uit het nachthok kunnen gaan. Maar dan kunnen ze niet meer bij hun drinken komen , wanneer dit ervoor zit.

Ook wie weet hoe ik met het gekrijs moet omgaan? Moet je daarop reageren? Ik kan ze niet iedere keer eten geven.Wanneer ik eens boos'' roep is het nu klaar!'' dan is het even stil.
Het is gewoon ook vervelend dat ze al op 6 uur staan te krijsen zo kan je nooit eens uitslapen.
wie heeft tips?

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: kippen krijsen de hele buurt bij elkaar

Berichtdoor gonda » 20 aug 2009 08:54

een paar vragen:
ga je werken, zodat je gebonden bent aan uren om hun los te laten?
hoe doe je de voedering?
zijn ze opgesloten in een ren?

Gebruikersavatar
aletta
Berichten: 821
Lid geworden op: 23 jun 2008 09:57
Land:
M/V: V
Locatie: Overijssel

Re: kippen krijsen de hele buurt bij elkaar

Berichtdoor aletta » 20 aug 2009 09:10

Nachthok afsluiten nadat ze 's avonds naar binnen zijn.
Geen eten en drinken in het nachthok zetten maar in de ren.
Als het nachthok niet donker is, donker maken, zelf hang ik in de zomer een zwart shirtje voor het raam anders maken ze hier ook de buurt wakker zodra het licht word.

Zelf laat ik ze s'ochtends tussen 6 en half 7 los en dan zet ik ook het voer klaar. (dit haal ik altijd binnen als ze gaan slapen omdat het muizen en andere beesten aantrekt) Eerst gaan ze dan lekker eten en daarna samen scharrelen. Geen lawaai.

Gebruikersavatar
willie68
Berichten: 508
Lid geworden op: 09 mar 2009 15:51
Land: Nederland
M/V: V

Re: kippen krijsen de hele buurt bij elkaar

Berichtdoor willie68 » 20 aug 2009 10:16

Wij hadden hetzelfde probleem.
Onze oplossing is dat we de ren niet meer afsluiten. Zodra de dames uit hun hok willen, dan doen ze dat en kunnen dan ook direct in de tuin gaan rondscharrelen.

Geen lawaai meer gehoord sindsdien!

Will

Gebruikersavatar
Ria
Berichten: 488
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:20
Land:
M/V: V
Locatie: Elsloo

Re: kippen krijsen de hele buurt bij elkaar

Berichtdoor Ria » 20 aug 2009 11:07

willie68 schreef:Wij hadden hetzelfde probleem.
Onze oplossing is dat we de ren niet meer afsluiten. Zodra de dames uit hun hok willen, dan doen ze dat en kunnen dan ook direct in de tuin gaan rondscharrelen.

Geen lawaai meer gehoord sindsdien!

Will


Harstikke leuk, maar, helaas, wel gevaarlijk voor roofdieren.

Nachthok afsluiten en donker maken. Geen eten en drinken. Betekent wel, een beetje op tijd open maken.
Ik doe dat pas, tussen 8 en 9 uur, in de ochtend. Gaat helemaal goed.

kippenengeltje
Berichten: 818
Lid geworden op: 26 apr 2009 12:20
Land:
M/V: V

Re: kippen krijsen de hele buurt bij elkaar

Berichtdoor kippenengeltje » 20 aug 2009 12:02

hier idem

geen water of eten in het nachthok .........ik sluit het af rond een uur of 10 in de avond en hier gaat het tussen 7 en 8 weer open de volgende ochtend (nb wel water overdag op dit moment vanwege de waarschuwing voor geel )
dan krijgen ze een handje voer ( gemengd graan/legkorrel per kip uitgestrooid door de tuin ......de rest van de dag scharrelen ze zelf hun kostje bij elkaar en krijgen ze wat extra's zoals bv een paar handjes gekookte aardappel, wat rijst, een bordje yoghurt of wat groen zoals sla of andijvie
rond een uur of 6 krijgen ze nog een handje vol gemengd graan/legkorrel en op het moment gaan ze tussen 8 en 9 op stok
ik denk als je ze voert als ze krijsen dan associeren ze dat met het krijgen van voer en zullen ze het blijven doen

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: kippen krijsen de hele buurt bij elkaar

Berichtdoor Marti » 20 aug 2009 16:16

kippenfan schreef:S morgen zodra het wat licht begint te worden krijsen mijn 6 kippen de hele buurt bij elkaar. als ze dan wat voer krijgen zijn ze even stil.


Die van mij hebben ook vrije in- en uitloop en zijn er 's ochtends als de kippen bij (flauwe grap). Omdat ze altijd rond 07.30u ontbijt krijgen (lees: graan door de tuin gestrooid) houden ze hun snavel tot die tijd. Niemand heeft er last van, ze beginnen hun ochtenden in alle rust met pootjes strekken, veertjes poetsen, beestjes zoeken etc.. Als ze trek hebben kunnen ze gewoon bij de graanbak, dus gillen om eten doen ze niet.

Als je ze eten geeft als ze gillen leer je ze dat lawaai maken dé manier is om wat lekkers te krijgen. Zo krijg je in elk geval krijsende kippen, niet meer doen dus ;)

Verder moet je eens kijken of je kunt achterhalen waarom ze zo'n keel opzetten: stress? Willen ze ergens uit of in? Willen ze eten?

Gebruikersavatar
willie68
Berichten: 508
Lid geworden op: 09 mar 2009 15:51
Land: Nederland
M/V: V

Re: kippen krijsen de hele buurt bij elkaar

Berichtdoor willie68 » 20 aug 2009 17:30

Ria schreef:
Harstikke leuk, maar, helaas, wel gevaarlijk voor roofdieren.

Nachthok afsluiten en donker maken. Geen eten en drinken. Betekent wel, een beetje op tijd open maken.
Ik doe dat pas, tussen 8 en 9 uur, in de ochtend. Gaat helemaal goed.


Wij wonen in een woonwijk, waar meer mensen kippen houden. Eerst ging bij mij ook 's avonds alles potdicht tegen roofdieren, maar nadat ik van anderen hoorde dat hun kippen al jaren gewoon los rondlopen, ben ik overstag gegaan. Zij hadden al die tijd nog nooit last van roofdieren gehad. En de kippen vinden het heerlijk dat ze er 's morgens gewoon lekker uit kunnen.

Will

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: kippen krijsen de hele buurt bij elkaar

Berichtdoor Marti » 20 aug 2009 18:16

willie68 schreef:Wij wonen in een woonwijk, waar meer mensen kippen houden.
<knip>
En de kippen vinden het heerlijk dat ze er 's morgens gewoon lekker uit kunnen.


Hier exact het zelfde verhaal. Is een keuze: meer vrijheid en "kippengeluk" versus het risico. Net zoals bij de kat: binnen houden of buiten laten en de risico's op de koop toe nemen?

Zowel katten als kippen hebben alle vrijheid. Alles loopt naar wens in- en uit, en daarmee nemen we een risico. Ik vind het dat waard, maar dat moet ieder voor zich beslissen. Ook de risico's verschillen per situatie en daarmee dus ook de afweging.

De dieren zijn er enorm 'gelukkig' mee. Liever een kat die een lekker tevreden leventje heeft en misschien een keer de prijs betaalt door bv. aangereden te worden dan een kat die dagelijks zit te mauwen omdat ze naar buiten wil maar niet mag. Idem met de kippen, die zijn nu buiten van pakweg 06.30 - 22.00 uur; als ik ze ga opsluiten wordt dat een stuk minder. Niet alleen in het weekend, maar ook door de weeks.

Gebruikersavatar
Zweedse Kip
Berichten: 4258
Lid geworden op: 12 jun 2007 07:30
Land: Zweden
M/V: V
Locatie: Östervåla
Contacteer:

Re: kippen krijsen de hele buurt bij elkaar

Berichtdoor Zweedse Kip » 20 aug 2009 19:06

Bij ons hangt dus de voersilo wel in het nachthok. Dus worden ze wakker en zouden ze honger hebben, kunnen ze eten.Hij hangt in het nachthok omdat ik geen muizen/rattenvoedster wil zijn. ;)
Doordeweeks als ik naar school ga, gaan de hokken open en krijgen ze eten (varkens,kippen,eenden)om 0630
In het weekend en als ik niet naar school hoef, rond 0730 en 0800
Ik laat ze los en dan krijgen ze hun graantjes.

Geen problemen met gekrijs oid.

Niet met de kippen althans... :gutgut: ...de varkentjes is een ander verhaal.
Als ze mij zien of horen ( als we een pup hebben en die laat ik sochtends als eerste altijd even plassen) staan ze te "praten/roepen" naar me ;)


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten