Hoe krijg ik mijn kipjes het nachthok in?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Myranda
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:44
Land: Nederland
M/V: V

Hoe krijg ik mijn kipjes het nachthok in?

Berichtdoor Myranda » 18 aug 2010 20:47

Heb ik nu alleen zulke eigenwijse kipjes? Hebben een heel leuk nachthok voor ze en wat denk je gaan ze alleen maar op het dak zitten slapen.
Nu tilt mijn man ze iedere avond in het hok en blijven daar dan ook wel zitten. Maar gaan er dus niet van zelf in.
Maar ook al regent het of wat dan ook dan blijven ze gewoon boven op het dak zitten. Zou dit kwaat kunnen?
Eentje van de drie legt al eitjes die gaat er wel in om haar ei te leggen maar dat is dan ook alles.

Groetjes Myranda

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Hoe krijg ik mijn kipjes het nachthok in?

Berichtdoor Lies » 18 aug 2010 21:24

Kippen zijn niet zo gevoelig voor kou en ze zijn redelijk regenbestendig zolang het geen zijdehoenders zijn dus ze slapen graag buiten. Nel van dit forum heeft ooit kippen gehad die ook in de winter de boom boven het hok verkozen en die hadden dan 's morgens de rijp op hun veren zitten :gutgut: Maar het is wel slim om even te onderzoeken of er evt bloedmijt in het hok zit want dat is ook een reden om niet naar binnen te willen gaan..

Gebruikersavatar
jos
Berichten: 7002
Lid geworden op: 31 mar 2010 18:18
Land: nederland
M/V: M
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik mijn kipjes het nachthok in?

Berichtdoor jos » 18 aug 2010 21:47

In het hok voeren
Eerst een week laten wennen in het hok dus niet naar buiten laten

Savonds voeren en dan binnen houden

Myranda
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoe krijg ik mijn kipjes het nachthok in?

Berichtdoor Myranda » 18 aug 2010 21:58

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat er bloedmijd in zit. Heb het hok helemaal nieuw sinds ongeveer 2,5 week en ze hebben er eigenlijk nog nooit in gezeten . Alleen s'nachts en een kipje dan om te leggen.
Maar ga het proberen te controleren.

Maar in principe kan ik ze dus gewoon op het dak laten zitten? Als ze te nat worden door de regen zouden ze dan vanzelf onder of in het hok gaan zitten voor beschutting??

Maar kan ze toch niet een week op sluiten in een nachthokje van 60 bij 80 cm??

Groetjes Myranda

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 okt 2009 20:24
Land: belgie
M/V: M

Re: Hoe krijg ik mijn kipjes het nachthok in?

Berichtdoor Cedric » 18 aug 2010 22:03

Als je ze 's avonds altijd in het nachthok zet zullen ze na een tijd wel vanzelf naar binnen gaan.
Als het regent gaan ze niet binnen slapen, dan zitten ze nog liever in de regen.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Hoe krijg ik mijn kipjes het nachthok in?

Berichtdoor Lies » 19 aug 2010 00:22

Myranda schreef:Maar in principe kan ik ze dus gewoon op het dak laten zitten? Als ze te nat worden door de regen zouden ze dan vanzelf onder of in het hok gaan zitten voor beschutting??

Maar kan ze toch niet een week op sluiten in een nachthokje van 60 bij 80 cm??

Groetjes Myranda


Nee, opsluiten gaat niet in zo'n nachthokje. Het kan zijn dat ze niet in het hok gaan omdat ze het niet goed genoeg snappen hoewel, als ze wel een ei daar leggen dan snappen ze het dus wel! Als ze onder het hok kunnen dan gaan ze daar echt wel schuilen voor de regen indien nodig lijkt me. Maar je kunt ze als je dat wilt elke avond in het hok zetten zodat ze er aan wennen. Je kunt het ook nog een tijdje aanzien. Het is tenslotte nog volop zomer dus ze hebben het hok echt niet nodig nu. En daarnaast, zoals ik al schreef. Kippen kunnen heel goed tegen kou.

Gebruikersavatar
aletta
Berichten: 821
Lid geworden op: 23 jun 2008 09:57
Land:
M/V: V
Locatie: Overijssel

Re: Hoe krijg ik mijn kipjes het nachthok in?

Berichtdoor aletta » 19 aug 2010 08:14

Je moet het ze leren. Gewoon iedere avond van het dak afhalen en binnen zetten. Ik zou ze niet op het dak laten zitten omdat ze dan wel een erg makkelijke prooi voor roofdieren worden. Zelf woon ik in de stad maar zorg er altijd voor dat de boel goed dicht zit wanneer de kippen binnen zijn. Dit i.v.m. steenmarters.

Myranda
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoe krijg ik mijn kipjes het nachthok in?

Berichtdoor Myranda » 19 aug 2010 12:09

Het hok staat in een ren dus gelukkig kunnen ze niet van het dak geplukt worden door o.a. roofvogels of zo iets dergelijks.
Dan blijf ik gewoon oefenen en ze elke avond binnen zetten. In de hoop dat ze het dan gaan begrijpen :gulzig: .

Bedankt voor jullie reactie's

Groetjes Myranda

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Hoe krijg ik mijn kipjes het nachthok in?

Berichtdoor gonda » 20 aug 2010 08:47

Myranda schreef:Het hok staat in een ren dus gelukkig kunnen ze niet van het dak geplukt worden door o.a. roofvogels of zo iets dergelijks.
Dan blijf ik gewoon oefenen en ze elke avond binnen zetten. In de hoop dat ze het dan gaan begrijpen :gulzig: .

Bedankt voor jullie reactie's

Groetjes Myranda

Myranda, als het al halfdonker is als je ze binnen zet, neem dan altijd een zaklamp mee, en legt de werkende zaklamp even in het hok, zodat ze iets kunnen zien als je ze binnenzet.

Joeri...
Berichten: 1778
Lid geworden op: 11 aug 2009 00:00
Land: be
M/V: M

Re: Hoe krijg ik mijn kipjes het nachthok in?

Berichtdoor Joeri... » 20 aug 2010 09:47

Ik zet mijn chabo's al twee maanden binnen. Ik voer ze in het hok. Ik heb ze al dagen in het hok opgesloten. Maar als ze eruit komen wachten ze mooi op de hoek van het dak voordat ik ze binnen zet. Ik heb het gevoel dat ze denken dat het zo moet. In het begin vlogen ze wel eens weg of fladderden hevig als ik ze niet goed vast had. Nu mag ik ze bij wijze van spreken bij hun teen vasthebben, dan blijven ze wel hangen tot ze in het hok zitten. Eigenwijze beesten zijn het.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten