Natte kippen

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Unique
Land: NL
M/V: V

Natte kippen

Berichtdoor Unique » 04 dec 2012 22:12

Even een vraagje over het afgelopen weer.
Het is hier steeds tegen de 3 graden overdag en veel regen en natte sneeuw.
Ik wil mijn kippen niet de hele dag in hun ren laten dus ik zet deze open en ze gaan dan naar buiten en lopen af en toe de ren weer in.
Maar nu vraag ik me af is het wel verstandig om de kippen met dit weer buiten te laten nat regenen, ze drogen voor dat ze op stok gaan niet echt goed op en blijven ze dan niet te nat voor de nacht?
Wat adviseren jullie?

Flou Flou
Land: Italia

Re: Natte kippen

Berichtdoor Flou Flou » 04 dec 2012 22:57

Als ze gezonde, jonge kippen zijn, kunnen ze daar tegen, maak je geen zorgen. Als ze wel tot op hun vel nat zijn en ook bibberen wel even binnen in bijkeuken het water uit de veren strijken met een handdoek in de richting van de veren en laten drogen voor ze op stok gaan.

brenda17
Land: Limburg

Berichtdoor brenda17 » 05 dec 2012 09:21

Jij ziet dat ze heel nat zijn, maar als je onder de vleugels voelt zijn ze kurkdroog. Ook als je de veren een beetje tegen de richting inwrijft voel je dat de onderste veren allemaal droog zijn.

kipperdekip
Land: nederland

Berichtdoor kipperdekip » 05 dec 2012 09:46

Bij mij lopen mijn zijdehoenders zelfs gewoon buiten in de regen. Er zijn genoeg afdakjes om te schuilen maar dat willen ze soms gewoon niet. Ik heb wel de indruk dat ze daar ook wat meer weerstand door krijgen. Zijdehoenders worden door en door nat en dat is natuurlijk minder fijn. Vorige week heb ik er een die echt verzopen was van de regen gefohnt. Het was bijna tijd om op stok te gaan en ze was zeiknat. Ze vond het heerlijk!! Daarna nog even in de koude gang gezet een half uurtje zodat de warmte van de fohn weg was en daarna in het nachthok gezet bij de rest. Weet niet of ik er goed aan gedaan heb maar ze leeft nog en zeiknat op stok met slapen leek mij ook geen goed plan.

Amaris
Land: Nederland

Berichtdoor Amaris » 05 dec 2012 11:42

Sjee... die watjes van mij blijven onder het afdak en wensen zich niet nat te laten regenen :gutgut:

Zaterdag zelfs hun groenvoer maar onder het afdak gegeven want ze waren met geen stok naar de 'groenvoerbak' te krijgen.

Denk dat kippen pas écht nat zijn als ze niet meer bol zijn maar de veren aan hun lijfje plakken?

viefpief

Berichtdoor viefpief » 05 dec 2012 11:54

Mijn kippen blijven liever binnen als het regent. Alleen Flip de haan en de jongste hennen zijn stoer genoeg en blijven gewoon in de struiken. Ik heb wel ooit een kipje moeten schoonmaken en fohnen... Flip die flikt het dus wel eens om een hennetje te pakken IN een vieze modderige regenplas en dan is de hen haar borst doorweekt en haar rug vies van zijn poten. Ze vond het ook helemaal niet erg om gefohnt te worden :gutgut: ondanks het geluid ontspannen ze er wel van.

Amaris

Berichtdoor Amaris » 05 dec 2012 11:57

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik die van mij zou moeten oppakken, vasthouden en afdrogen/fohnen.

Zijn jullie kippen dan echt allemaal zó tam?

Die terrors van mij mag ik niet eens aaien, laat staan vasthouden :gutgut:

viefpief

Berichtdoor viefpief » 05 dec 2012 12:00

Ze zijn hier natuurlijk niet allemaal even tam, maar als het echt moet dan heb ik ze allemaal zo te pakken hoor. Is wel zo handig :gutgut: en als ik ze eenmaal heb zijn ze altijd braaf. Dan hebben ze zoiets van: ok, je hebt me te pakken gekregen, ik geef me over.
En de jongste kippen (van april) zijn zo tam dat ik ze alle 4 tegelijk kan verplaatsen op mijn schouders en in mijn armen. Het is maar net wat je leuk vindt en wat je ze aanleert he ;)

Amaris

Berichtdoor Amaris » 05 dec 2012 12:04

Echt? Ik heb die van mij wel eens moeten pakken omdat ze op de tuinstoel ging zitten. Dacht 'als ik ze nu oppak en weg zet vindt ze dat zo erg dat ze het vast niet meer doet'. (uhu keep on dreaming)

Maar tijdens het vasthouden kreeg ik me toch een gekrijs!

Ik ben van plan om deze lente 2 of 3 kuikentjes op te laten groeien en die wil ik wel graag gewoon maken aan het oppakken. Niet om te knuffelen, maar zodat ze bij medische toestanden goed te handelen zijn.

(maar goed, dit is een beetje offtopic)

Nynke

Berichtdoor Nynke » 05 dec 2012 12:10

Als de kippen het te nat vinden, gaan ze vanzelf wel onderdak zitten lijkt mij :? Mijn meisjes hebben gisteren het grootste deel van de dag onder de koude bak gezeten, lekker droog.

Terug naar “Huisvesting”